Рекламният пазар е малък за три национални телевизии
Какво успя да постигне Би Ти Ви през 2002 г.?
- През 2002 г., която е втората от началото на нашата дейност, мога да кажа, че постигнахме затвърждаване на успехите от 2001 г. Добрите ни резултати се показват от аудиторията, която обхващаме, от предаванията, които се радват на голям зрителски интерес, и от клиентите ни, които са много доволни от нас.
През тази година успяхте ли да преминете изцяло на самоиздръжка или все още изразходвате първоначалната инвестиция на "Нюз корпорейшънс" от 12 милиона долара?
- Вече работим изцяло на самоиздръжка, от собствени приходи.
Как ще коментирате жалбата на ръководството на БНТ до Комисията за защита на конкуренцията, че Би Ти Ви упражнява господстващо положение на телевизионния рекламен пазар?
- Те не са ни конкуренти, както съм го твърдяла от самото начало. БНТ има други функции и получава държавна субсидия. За каква конкуренция може да се говори? Проблемът им е, че започват да осъзнават, че не са сами на пазара, но не успяват да реагират адекватно. Жалбата в КЗК показва опит за бягство от собствените им проблеми.
Проверката вече започна ли?
- Предстои да започне. Вече получихме писмо от комисията с искане на някои документи и данни. Но не се притесняваме от тази проверка, защото в жалбата на БНТ има много безсмислени твърдения. Ще дам само един пример с това, което е казано за необосновано ниските цени, които предлагаме. Когато има господстващо положение, монополистът нарушава конкуренцията с необосновано високи цени, а не с необосновано ниски.
Освен за цените на рекламата от БНТ обявиха, че сключвате сделки под масата и че собственик на вашата телевизия е рекламен бос. Как ще коментирате това?
- Подобни обвинения не трябва да се коментират. Ако назоват име, ще се видим с тях в съда.
Какви са рекламните приходи на Би Ти Ви за тази година?
- В този момент не бих желала да ги назова. Така или иначе те ще бъдат публикувани в края на годината. Но сме доволни от развитието на пазара и от нашите собствени постижения.
Изпълнителният директор на "Болкан нюз корпорейшънс" Албърт Парсънс преди време каза, че очаквате 11% ръст на рекламните приходи. Тази прогноза сбъдва ли се засега?
- До този момент приходите ни са малко по-малко и ръстът е по-лош от миналата година. Но въпреки трудностите на пазара през тази година се надяваме, че ще достигнем тези 10-11 процента увеличение на постъпленията от реклама.
Защо според вас в държавната медия отчитат това рязко понижение на рекламните приходи?
- Не искам да коментирам те как се справят, но мисля, че неефективно се опитаха да продадат рекламата. Не поставиха достатъчно ясни правила. Наложената и от тях схема за продажба по рейтинг-точки е много сложна и изисква повече познания. Това, което ние сме свършили в рекламния ни отдел, е придружено от изключително дълга предварителна подготовка.
Страхувате ли се от появата на трета национална телевизия?
- Не толкова по отношение на самата конкуренция. Може би най-доброто за нас е да имаме за конкурент още една частна телевизия с национален обхват. Единственото, което ме притеснява е, че рекламният пазар не е в състояние да издържа три национални телевизии, особено при тази схема, в която и БНТ има възможност да взима голям дял. Телевизионният рекламен пазар у нас е около 40 милиона долара. Много е малък за толкова обекти. Имаме няколко проекта, които не можем да реализираме, защото пазарът не го позволява. Такъв например е една хубава игра, която искаме да разработим по чужд формат и която ще предизвика голям зрителски интерес.
А защо, след като пазарът е малък, има толкова кандидати за национален лиценз?
- За да получат такъв лиценз, кандидатите трябва да са или чужди, или наши телевизионни компании, които имат солидно подкрепен бюджетен план. За самоиздръжката на още една общоразвлекателна телевизия като Би Ти Ви у нас парите не са достатъчно. Това поставя под съмнение плановете на кандидатите.
Имало ли е опити за политически натиск върху Би Ти Ви?
- Не е имало такива опити, а и сме успели да се предпазим от тях. Всички проучвания показват, че най-обективната телевизия е Би Ти Ви. За нас най-важен е зрителският интерес и дългосрочното ни развитие, които не могат да се влияят от конюнктурни политически интереси. Зрителите много лесно познават кога една телевизия е под натиск.
Как оценявате опитите за промяна в медийното законодателство?
- Едно положително нещо има този път и то беше инициирано от неправителствените организации - това е, че имаше дискусия. Но в крайна сметка ние пак останахме малко извън нея, внесохме своите предложения, но така и не стана ясно какво става с тях. Това, че трябва да има нов медиен закон, всички са го казали и спор няма. Единствено ме притеснява, че не се разбира кой точно пише този закон. Според мен той трябва да се пише от юристи, които познават материята и европейското законодателство. Трябва да се търси мнението и на самите медии. Нещата, които ние искаме да бъдат изчистени в закона, са съвсем дребни и свързани с ежедневната ни работа, а не се свеждат до толкова големи въпроси като начина на избор на СЕМ и какви са неговите правомощия. Всичко в закона трябва да е точно и ясно и да не предполага тълкувания, за да може да бъде дълготраен. Това ще ни даде сигурност.
Как оценявате работата на СЕМ?
- В общи линии СЕМ се опитва да води добър диалог. Това обаче, което изпитваме като проблем, е провежданият от тях мониторинг. По света той не съществува - някой да те проследява всяка минута и да те санкционира за най-малката техническа грешка. Най-много актове имаме за това, че Слави Трифонов е прекъснал за реклама шоуто си например на 18-ата, а не на 20-ата минута, това е просто несериозно. В такива ситуации операторът не прави умишлено грешките.
Какво си пожелавате за следващата година?
- Пожелавам си наистина да запазим прекрасния екип, който имаме, защото всичко постигнато се дължи на него. Искам да се развием още повече с по-добра програма и голям зрителски интерес.