Скалата се изправя срещу злото и го разбива

Скалата се изправя срещу злото и го разбива

"Бау!", е първата реплика на кеч звездата Дуайн Джонсън, известен на милиони тийнейджъри по света с фундаменталния прякор Скалата (The Rock). Може да ви се стори леко инфантилно, но така са го написали сценаристите Джонатан Хейлс (работил с Джордж Лукас за "Епизод II: Клонингите атакуват") и "бащата" на "Мумията", режисьорът Стивън Сомърс. Всъщност те двамата са сътворили такава причудлива каша от факти, събития и личности, че всеки историк би се видял в чудо. Но на Холивуд всичко му е позволено - дори да превърне символът на порока - библейския Гомор, в едва ли не санаториално-лечебен център...

Три хиляди години преди Христа. Императорът на злото Мемнон (Стивън Бранд) е поробил много народи. Неговите многобройни войски стигат чак до далечния север, като оставят по пътя си само пепелища и смърт. Но силата си владетелят на Гомор дължи не толкова на своята армия, колкото на красивата пророчица Касандра (Кели Хю), която има свръхестествената дарба да предсказва кога и кого той ще победи.

Като логично следствие от неговите издевателства непоробените все още племена се обединяват срещу тиранина и планират убийството на пророчицата. За тази трудна задача срещу 20 рубина те наемат смелия акадиец Матаяс (Скалата), който заедно с брат си атакува полевия лагер на царя. Мисията не успява, а единственият оцелял е гордият воин от Акад (благодарение на Касандра!). Мемнон е твърдо убеден, че неговите богове са му отредили да стане пълновластен господар на пустинята, и иска да внесе "ред във вековния хаос от безпросветност и диващина". Матаяс успява да избяга, но разочарован от междуособиците в лагера на съпротивата, решава да действа сам. По пътя си той среща конекрадеца Арпид (Грант Хеслоу), с чиято помощ успява да проникне зад портите на Гомор. Там боецът ще намери верни приятели, сред които и алхимикът Файлос, чийто вълшебен прах, закупен прескъпо от китайците, "може да мести планини и да върши ужасни неща". С помощта на Касандра (обратът в подобни истории е препоръчителен), на вожда на нубийците Блатазар (Майкъл Кларк Дънкан - "Зеленият път") и на дузина амазонки Матаяс, когото всички наричат Краля на скорпионите, ще се изправи с цялата си мощ в епична битка срещу коварния Мемнон и предателя принц Такмет (Питър Фачинели)...

Всичко това звучи като преразказ на приказка. Няма как да бъде другояче, защото "Кралят на скорпионите" е типичен филм-приказка, с който режисьорът Чък Ръсел ("Маската") се завръща към класически образци в жанра като "Конан Варварина" и "Червената Соня". Резултатът обаче остава в полза на историята. Филмът на Ръсел е своеобразен парад на мускули и високи компютърни технологии и откровено прилича на популярните телевизионни шоупрограми на кеч федерациите. Въпреки баналността на сюжета и предвид актьорското майсторство на Скалата за отбелязване е, че той прави една прилична роля (Арнолд Шварценегер също не блестеше с особен артистизъм в "Конан", да не говорим за репликите му) и дори е симпатичен. Като Матаяс той спечели още верни почитатели (и $5 млн. хонорар) сред подрастващата аудитория, а фактът, че изпълнява всички каскади без дубльор, го направи истински герой. "Кралят на скорпионите" покри бюджета си от $60 млн. като реализира приходи от $90.6 млн., а напук на всички критици филмът направи един от забележителните уикенди за миналата година - $36.1 млн.

Марио Николов

текст под снимка:

Страховитият екшън между Матаяс (вляво) и Мемнон впечатлява с добрата си хореография

Universal Pictures