Меломан
John Surman: Free and Equal
ECM/Дюкян меломан, 2003
неокласика/фрий джаз
***
Записан през лятото на 2001 г. в залата "Кралица Елизабет" в лондонския
Саут банк, по време на концерт при откриването фестивала Meltdown,
Free and Equal следва друг един концертен запис на Сърман и Дежонет,
Invisible Nature. Но докато в онова дуо присъства почти навсякъде
спонтанната импровизация, Free and Equal набляга солидно, макар и не
изцяло, на нотите. Но при изпълнители от подобна класа е уместно да се
внимава със стриктните предписания. За Джон Сърман импровизирането е
също "композиционен" метод и свободата за него никога не се е
отъждествявала с чисто структурни разработки. Неговите инстинкти винаги
са изграждали структурната логика на солата му и независимо дали свири с
пронизителна мощ или деликатно и лирично, импровизацията му винаги
разкрива усет за форма и развитие. Free And Equal напомня за други
два проекта на Сърман за ECM - Proverbs and Songs и Coruscating, само
че тук Сърман и Дежонет са придружени от класическия ансамбъл London
Brass. Корените на Free and Equal лежат в далечната 1990 г., когато
Джон Сърман и Джак Дежонет представят нова музика в сътрудничество с
квартет "Баланеску". Сърман усеща потенциала на съчетаването на
импровизационна техника на дуото му с Дежонет с един камерен контекст,
но практическите съображения за баланс на звука и динамиката се оказват
пречка за барабаниста. В търсене на инструментация, която да пасне на
звуковата сила на дуото, Сърман първо обмисля музика за меден квартет,
но след като 10-членният ансамбъл London Brass проявява интерес към
съвместна работа, той с радост се заема да пише за един от любимите си
музикални състави в медния хор. Свързващите звена в Free and Equal са
импровизациите, водени от Сърман. Освен че служат за връзки, тези части
доразвиват материала, на моменти надскачат границите на структурирания
ансамбъл, очертани според предишните, а също и според предстоящите
фрази. Макар характерът на тази творба да е различен от всичко правено
до момента, голяма част от очарованието и енергията на дуото
Сърман/Дежонет отново е налице.
- - -
Al Cohn & Zoot Sims Quintet:You¦n¦Me
Verve, 2002
куул джаз
***
Наскоро излезлият ремастър на албума от 1960 г. You 'n' Me на квинтета
на Ал Кон и Зуут Симс дава възможност на любителите на куул джаза да се
насладят на невероятния тандем. Тимът се ражда по естествен път, тъй
като двамата артисти имат сходна съдба, музикалното им израстване става
по едно и също време, споделят общи идеи и се допълват прекрасно. По
времето, когато е осъществен този запис, Кон и Симс са били постоянна
атракция в програмата на клуба Half Note. Басисът Мейджър Холи и
пианистът Мууз Алисън са предпочитаната ритъм секция от двамата
саксофонисти в изявите им там. Така че в този сешън Кон и Симс
разполагат с отлично сработена група, към която само добавяме
барабаниста Ози Джонсън. От първата пиеса The Note до края на диска
сме свидетели на един приятелски разговор между добри познайници, които
задъхано разказват своите истории. Но същинската изненада идва в края на
албума, когато идва ред на спонтанната импровизация за соло саксофони -
нещо, което двамата не са се осмелявали да запишат до този момент.
Тогава именно Кон и Симс показват на какво са способни. Виртуозно
надсвирване с перфектно чувство за суинг и гарантирана веселба.
Savina Yannatou: Terra Nostra
ECM/Дюкян меломан, 2003
етно-джаз
***(*)
Този албум ни представя един нов за ECM артист - гръцката певица Савина
Янату. Не е странно, че продуцентът Манфред Айхер се спира точно на нея.
Тя прави впечатление при първо чуване. С повече от 20-годишна
изпълнителска кариера зад гърба си, Янату е призната за изключителна
певица в своята страна. От средата на 90-те тя концертира по световните
сцени заедно със своята група Primavera en Salonico и показва на
широката публика своя изкусно изтъкан килим от традиция и иновация.
Terra Nostra отваря нова глава в историята на документирането от
страна на ECM на фолклорните идиоми по света и ще представи ярките и
свежи тонове на музиката на Савина Янату пред нова аудитория.
В Terra Nostra са събрани и преоткрити с покоряващ замах традиционни
песни от Гърция, България, Шотландия, Сардиния, Ливан, Испания, Франция,
Мала Азия и Карибите. Повечето членове на групата Primavera en
Salonica са израснали като джаз музиканти и това проличава в
нетрадиционния подход към инструментацията. Те са способни да следват
импулсивната Янату навсякъде - в красивото и просто редене на стара фолк
мелодия или в дръзкото хвърляне в свободната импровизация. Освен
вълшебния вокал на Янату в пет от 20-те парчета на Terra Nostra се
изявява втора певица с не по-малък талант. Това е тунизийската
вокалистка Ламиа Бедиули - тя изпълнява арабски мелодии, а Савина ги
бродира с произволни контрамелодии: резултатът е уникален. За
непосредствеността на албума допринася фактът, че е записван на живо, в
Атина, родния град на Янату, през ноември 2001 г. Terra Nostra
(нашият свят) се изследва по нов начин в музиката на Савина Янату.
Иновативната гръцка певица и групата й Primavera en Salonico предлагат
богат саунд, който обхваща и елементарни фолк песни, и джаз
импровизация, като решително прескача отвъд всякакви традиции.