Дядо Коледа се превърна в сезонна индустрия
По Коледа всеки търговски център задължително облича актьори в червени роби, за да се стимулира потреблението по формулата "Купи децата, за да купят родителите". Дядо Коледа става и главен герои в рекламните клипове. Той пие бира, дава нареждания на джуджетата по мобилен телефон, следи работата им на последен модел флаттрон, подаръците му се носят от куриерски служби и вече не пътува с осемте северни еленчета, а с някоя от познатите авиокомпании. Снежанка също не е пощадена - около Нова година тя освен че му асистира, облечена ту като приказна принцеса, ту като като зайче от "Плейбой", продава сапуни, шампоани и перилни препарати. На нея се разчита Дядо Коледа да стане симпатичен и на татковците.
За децата популярният старец е този, който ще реши дали заслужават да им се изпълнят съкровените желания. Съдникът на поведението им през годината обаче се оказва твърде достъпен - те го срещат на всяка крачка по улиците - да предлага пици, да обслужва клиенти в хипермаркет, да препоръчва кредитни карти от билборд. За съвременните деца, облъчени от рекламата, брадата на Дядо Коледа е за да не му се стича кока-колата във врата, коремът му е голям, защото е глътнал Биг Мак, а Снежанка е красива, защото използва овлажняващ крем за лице. Класическото писмо до Дядо Коледа също се промени и се трансформира в и-мейл.
Въпреки преклонната си възраст се оказва, че в крак с времето Дядо Коледа има добра компютърна грамотност. Той активно комуникира с децата през интернет и на хилядите му електронни адреси те могат да изпратят писмото с желанията си. Старецът има и своя интернет страница, от която могат да бъдат получени сведения докъде е стигнала работата с подаръците и дори да се проследи видеозапис на работния процес.
Пътуването му се наблюдава със съвременни средства за проследяване повече от 45 години. Ринго Стар тази година ще е част от екипа, който ще проследи напредването на Дядо Коледа на Бъдни вечер, предаде АП. Бившият бийтълс ще е почетен "съгледвач" на уебсайта на Обединеното командване за аерокосмическа отбрана на Северна Америка (NORAD), което следи Дядо Коледа със специалните системи.
С други думи, Дядо Коледа все повече е професионалист. В Берлин съществуват специални курсове, които всяка година обучават по 300 души за ролята. В Германия има и съюз, който защитава правата му. Според неговата статистика той изминава среднодневно по 9 км и изкачва 71 стъпала. За разлика от България на Запад тази роля се изпълнява предимно от студенти.
Наемът на Дядо Коледа за час е около 28 евро. У нас той също може да бъде нает за 45 минути от театрална къща "Мариета и Марионета" на цена 120 лв.
Дядо Коледа провежда и конгреси. Около 250 Сантаклаусовци и ангели участваха тази година в генералната асамблея в Берлин, предаде АФП. Инициативата се организира от студентската асоциация "Малки джуджета". Сто и трийсет представители на стареца от 12 страни се събраха и в Копенхаген. На форума беше взето важно решение - след като десетилетия се спори къде е родината на Дядо Коледа, делегатите решиха официално, че домът му е в Гренландия.
Облеклото му също е подвластно на модата. Доскоро българският дядо Мраз беше задължително с дълга червена роба. Сега все по-често го виждаме с къса червена риза, пристегната с колан, и с червени бричове.
Отношението към Дядо Коледа е в синхрон с актуалните обществени проблеми. В края на ноември беше съобщено, че във Великобритания забранили на децата да сядат в коленете на добрия старец, защото можело да се окаже, че зад брадата се крие педофил. В Австралия пък през 2002 година в някои детски градини забраниха на стареца да идва, за да не накърни чувствата на деца от малцинствата.
Погледнато исторически, първообразът му е реално съществуваща личност - Свети Николай Мириклийски, роден през 270 година в Патара - Ликия, Мала Азия (днешна Турция). Още като младеж той наследява голямо богатство от починалия си баща и раздава всичко на децата и бедните.
Образът на Дядо Коледа до голяма степен е наложен от компанията "Кока-Кола" - от 1931 г. насам концернът ползва персонажа в рекламната си кампания. Днес в клиповете Дядо Коледа кара тирове с Coca Cola. Рекламата на конкурентите "Пепси" пък оцвети белобрадия старец в синьо, което поставя под въпрос текста на песничката "С червените ботушки, потропва Дядо Мраз".
-------------
Над 50 на сто от американските деца смятат, че Дядо Коледа влиза в домовете, като минава през комина, според анкета, цитирана от АФП. Около 18% от децата вярват, че той влиза през вратата, 11% - че използва магия или свой специален шперц, а 3% - че минава през прозореца.
Американските деца не забравят да благодарят на Дядо Коледа, показва същото изследване. Седемдесет процента от тях му оставят бисквити, прясно мляко и моркови за елена му.
За 62% от децата най-хубавият момент на Коледа е получаването на подаръците, за 21% той е свързан с радостта да прекарат празниците с цялото семейство, за 12% - че са във ваканция, а за 5% - че ще похапнат лакомства.
Сред играчките за Коледа тази година предпочитанията на момчетата са за конзолата за видеоигри Game Boy Advance на "Нинтендо", докато момичетата мечтаят за нова кукла Барби от колекцията Лебедово езеро на "Мател".
Цената на коледните чорапи, които се окачват за подаръците на Дядо Коледа, е скочила на близо 80 британски лири, съобщава АП. Преди 30 години тя е била само 8.50 лири. Скочила е и стойността на подаръците - вместо орехи, бонбони, цветни моливчета, носни кърпички, оловни войничета, къси чорапи на обща стойност под 10 лири днес в чорапите на Дядо Коледа се слагат мобифони, ръчни компютърни игри, DVD и пари - на обща стойност средно 78 лири.