Меломан
Blue Note/Анимато, 2004
джаз/хард боп
****
Новото попълнение в серията RVG ремастъри на Blue Note е албумът Dexter Calling от 1961 г. на тенор саксофониста Декстър Гордън. В периода 1960-1964 г. той записва седем албума за Blue Note, кой от кой по-
хубав. Тези години са доста плодотворни за Декстър - във върховна форма е и свири оригинално и с хъс.
Ремастерираното издание на Dexter Calling включва едно допълнително парче на Гордън - Landslide, ненамерило място в оригиналната плоча от 1961 г. В този диск знаменитият тенор саксофонист е с пианиста Кени
Дрю, басиста Пол Чеймбърс и с барабаниста Фили Джоу Джоунс. Албумът се състои от шест авторски пиеси на
Гордън и Дрю и два стандарта - The End of a Love Affair и Smile, чиято интерпретация е особено
впечатляваща. Дискът стартира с две изключително хубави парчета - Soul Sister и Modal Mood, които
напълно ви обезоръжават, ако преди това сте се чудили дали бихте се зарадвате на обаждане от
Декстър.
Bireli Lagrene & Friends
Live Jazz a Vienne (DVD)
Dreyfus Jazz/Дюкян Меломан, 2004
джаз
****
Това е първото подобно издание, при това в DVD формат, на пълен концерт на Бирели Лагрен. Записът е от фестивала Jazz a Vienne, 2002. Видеото съдържа 32 заглавия (като 19 от тях не са издавани до този момент!) и за да бъде удоволствието пълно, са добавени и три бонус трака. Общо четири часа картина и музика! Идеята на организаторите на фестивала е била да организират вечер, посветена на френската циганска музика. Резултатът - за отрицателно време осем хиляди места в Античния театър са разпродадени, а концертът се превръща в празник на техническия
перфекционизъм, виртуозност, спиращи дъха скорости и най-вече искрени, истински чувства. Бирели е съпровождан от приятелите си Диего Имбер (бас), Оно Винтерщейн, (китара), Томас Дютрон (китара) и фантастичния цигулар - румънеца Флорин Никулеску. Втората част на концерта е истинска изненада за почитателите на Hot Club звука, защото към гореизброените музиканти се присъединяват Силвен Люк, Мартин Вайс на цигулка и не друг, а лично самият майстор - Ришар Галиано! Освен самия концерт дискът ни предлага да хвърлим и някой и друг поглед зад сцената, ексклузивно интервю с Бирели и едно великолепно негово изпълнение от 1981 г., заснето на Montreux Jazz-Festival. За да си осигурите една приятна вечер пред малкия екран, единственото, което се изисква от вас, е да инвестирате достатъчно време, за да изгледате тази солидна и като време, и като качество продукция. Възвръщаемостта е гарантирана!
Nighthawks
As The Sun Sets
Warner Classic & Jazz, 2004
лаундж/ню-джаз
***
След първите два албума Citizen Wayne и Metro Bar третото и най-ново издание на дуото се казва As The Sun Sets и несъмнено притежава същия комерсиален потенциал, както и предните две продукции. Ще срещнем същия лаундж звук, приглушен тромпет и ню-джаз ориентация, но тук има и нещо друго - една истинска изненада! Дуото кани за пръв път гост-музикант и това е не кой да е, а лично гласът на DePhazz Пат Епълтън. Мекият, но изпълващ звуковото пространство глас превръща продукцията в истински деликатес за сетивата. Достатъчно е и вие да опитате от него, за да се пристрастите.
Troublemakers
Express Way
Blue Note/EMI 2004
ню-джаз/ню-соул/R&B
***(*)
Това е едно ню-джаз дуо от Марсилия, а зад без съмнение бунтарското име Troublemakers
стоят Лионел Корсини (DJ Oil) и Арно Тайефер. Фактът, че новата им продукция излиза в каталога на легендарния джаз лейбъл Blue Note, без съмнение е признание за усилията им да бъдат различни. Защо ли? Просто защото и тук те не ни предлагат единствено и само стилов колаж от добър джаз, фънк, изи лиснинг и филмова музика от 50-те и 70-те, а успяват да създадат един необичаен пъзел от сякаш познати ни, но някак различни мелодии. Композициите са авторски, а за да се превърне в реалност тази продукция, грижа и вдъхновение са имали гости от ранга на DJ Rebel, Меджик Малик (флейта), кралицата на нео-афро-соул вокала Сандра Н’Кеке, соул майстора Жул Бикоко (бас и вокали) и рапъра The Gift of Gab от хип-хоп колектива Blackalicious. Албумът силно напомня имагинерен саундтрак към несъществуващ блексплойтейшън филм. Продукцията звучи едновременно ретро и футуристично, джази грууви и електро и най-вече доста различно от каквато и да било друга европейска продукция в подобна стилова посока.