Виргиния Здравкова: Не от всяка шивачка става модист

Виргиния Здравкова: Не от всяка шивачка става модист

Виргиния Здравкова ще бъде официален дизайнер на конкурса "Мисис Глоуб" в САЩ за следващите пет години. Тя уши облеклата на финалистките за тазгодишното международно състезание, на което българката Румяна Маринова спечели първо място. По нейните думи получила поръчката след конкурс, а работата й осигурила продължаване на договора. Вече е започнала колекцията за конкурса през юли 2005 в консултации с хореографите на спектакъла, които трябва да съобразят сценичното поведение на участничките със стила на облеклата й.

"Американците са хора, които, ако те харесат, работят с теб. Няма връзки, дали ще си ти или някой друг, за тях не е от значение. Винаги имат резервен вариант.", разказва тя и добавя, че усеща работата за конкурса като работа за филм.

Здравкова е от Пазарджик и продължава да живее там със съпруга си и двете деца, въпреки че магазинът й е в София. Започнала да се занимава с шиене още в седми клас, а от 1999 г. го превръща в бизнес и професия. Завършила е инженерство, което, по нейно мнение, й помага в конструирането на дрехите. Именно добрата кройка според нея е в основата на хубавата дреха, там е и тайната на големите имена в модата. "Границата между шивашката и дизайнерската професия е много тънка. Трябва да си водещата фигура в създаването на кройките, защото ако просто подадеш в едно шивашко ателие изискванията си, шивачките трудно ще ги изпълнят. Не от всяка шивачка обаче става дизайнер." - казва Здравкова.

Собствен бизнес започнала като на шега с помощта на семейството. За разлика от повечето български производители не шие на ишлеме. Специализирана е в изработка на булчински рокли и се опитва да разчупи класическия образ на булката в бяло - характерно за последната й колекция са стегнатите бюстиета със специални банели, които създават илюзия за по-голям бюст. На сватбата си самата тя била в бяла къса рокля. Освен собствено производство на рокли, под марката Virginia atelier у нас се изработват и обувки. Специално за фирмата в Испания се правят бижута. Модната къща има бутик в Дубай, на една от най-скъпите улици в Мюнхен, а в момента договаря представителство в САЩ. Предстои откриване на магазини в Благоевград и Варна. По нейните думи всички контакти в чужбина създава с помощта на каталози и снимки по интернет. Най-трудно й било в Германия: "За да стъпиш на техния пазар, на определена улица, в определен магазин, минаваш през огромна бюрокрация." Дизайнерката добавя, че един и същи модел в Германия се продава три пъти по-скъпо от България. По нейни наблюдения там се подготвят месеци преди сватбата, обръщат повече внимание на интериора на помещението за церемонията и предпочитат дрехи в по-прибран стил, с не толкова разголена горна част. В Дубай пък се купуват пищни дрехи, като за сватбата цялата фамилия се облича бляскаво. Там вървят и скъпите дантели до 800 евро метъра, които е почти невъзможно да се продадат у нас. Разликата в моделите за нашия и чуждия пазар идвала и от фигурите и тена на клиентките.

Сред клиентите й в България са и много българи, канени на баловете във Виена през февруари. Те идват още през декември за рокли, с които ходят на курсове по танци, разказва тя.

Тази година Здравкова представи своя колекция на най-голямото модно изложение в света в Дюселдорф, където организаторите включиха модна къща Virginia atelier в луксозния сектор "Фешън галерия", непосредствено до щанда на Армани. По този повод казва, че инвестициите в търговските изложения не са само за престиж, защото там са най-големите възможности за договаряне.

На въпрос дали можеш да успееш с плагиатство, отговаря, че обикновено се копира, без да се разбере основата на дрехата и така се получават пошли неща. "Няма смисъл от имитации на моделите на известните дизайнери, защото те са много популяризирани и веднага ще бъдат разпознати. Освен това, когато едно нещо не е измислено от теб самия, то няма дух и трудно ще се получи добре ", смята тя и добавя, че се е случвало да плагиатстват нейни модели.

По думите й модерни при булчинските рокли за предстоящия сезон са естествените кожи и шапките. От цветовете актуални са пепеливите, опушени тонове - карамел, шампанско, пепел от роза.

Младите момичета, които мечтаят да станат модни дизайнери, съветва да бъдат последователни в усилията си, да не разчитат на късмета и сами да излъчват сигурност, за да им се доверят и другите .