Пришълеца срещу Хищника

Пришълеца срещу Хищника

След като Франкенщайн се възправи срещу Годзила, Астерикс срещу Цезар, Били Кид срещу Дракула, народът срещу Лари Флинт, Земята срещу летящите чинии и дори Крамър вдигна ръка против Крамър, дойде време лице в лице да застанат Пришълеца и Хищника. “Пришълецът” (1979) на Ридли Скот е класика в хорър-фантастиката, едноименният герой на филма е мит. Съвсем не случайно неговите “братовчеди” набързо се нароиха, завъртайки по една цифра след себе си: 2 (1986) - режисьор този път е Джеймс Камерън (“Терминатор”, “Титаник”), 3 (1992) и 4 (1997). “Хищникът” (1987) на Джон Мактиърнън също е култово заглавие (и също има продължение - едно на брой). Филмът остава в летописите дори с факта, че двама от главните изпълнители в него бяха избрани за губернатори на щати - Арнолд Шварценегер (Калифорния) и Джеси Вентура (Минесота). Е, сега му дойде времето двете извънземни чудовища да се сблъскат едно с друго. За наш некъсмет - тъкмо на родната планета...

С помощта на изкуствен спътник дълбоко под ледовете на Антарктида е открита пирамида, построена навярно от неизвестна працивилизация (оказала влияние върху древните египтяни, ацтеки и кхмери). Милионерът Уейланд (Ланс Хенриксен - участник ветеран, макар и епизодичен, в две от продълженията на “Пришълецът”) незабавно сформира екип от учени (археолози, палеолингвисти, еколози, химици, експерти по сигурността) - всеки от тях светило в своята област.

Въпреки ужасяващите условия на ледения континент групата успява да проникне в пирамидата. Скоро обаче се оказва, че тя е център, който две извънземни цивилизации са превърнали в арена на своите кървави битки... Едните са лигавите пришълци, снасящи като луди яйца, другите са хищниците - инопланетна раса от воини и ловци, избрали Земята за свой учебен боен полигон (и почитани като богове от нейните жители). Воюващите помежду си чудовища използват земната раса единствено като хранителна среда за своя вековен спор. Оказва се, че който и да спечели “междузвездната война”, губи човечеството...

Като всяка “кръстоска” и филмът “Пришълеца срещу Хищника” на английския режисьор Пол Андерсън (“Смъртоносна битка”, “Заразно зло”) носи белезите на вторичност. В основата на сюжета е Дан О’Банън - “стара муцуна” в жанра, останал в неговата история като първия смелчага, опитал се да екранизира “Дюн” на Франк Хърбърт, положил подписа си под заглавия като “Пришълецът”, “Зов за завръщане” (по Филип Дик), “Тъмна звезда” на Джон Карпентър (“Нещото”). Но като че ли най-популярните имена в отбора са продуцентите Гордън Керъл и Дейвид Гилър, вложили парите си в всички досегашни “Пришълци”, Джон Дейвис (“Хищникът”, “Аз, роботът”) и Уолтър Хил, режисирал “Червена топлина” с Шварценегер. Иначе суперпродукцията се води американско-англо-чешко-канадско-германска!

Най-интересното обаче в “Пришълеца срещу Хищника” отново са специалните ефекти, с чиято помощ биват материализирани извънземните същества. Ще припомня, че за извайването на образа на Пришълеца във филма на Ридли Скот екипът от визуални магьосници получи “Оскар” (сред наградените бяха швейцарският художник Ханс Рюди Гигер и италианецът Карло Рамбалди - бащата на Извънземното). Само с номинация (в същата категория) остана “Хищникът” - звездата на тима бе Стан Уинстън, оставил диря в поредиците “Терминатор” и “Джурасик парк”.

Що се отнася до парите, и този път се забелязва парадоксът (превръщащ се вече в тенденция) копието да изпреварва по приходи оригинала (макар че в нашия случай прототипите са два). Касовият сбор на “Пришълецът” е 105 млн. долара, които му отреждат 412-о място сред най-печелившите заглавия на всички времена. “Хищникът” дори не прескочи 100-милионната бариера - с 98 млн. филмът е 634-и в класацията. Затова пък клонингът “Пришълеца срещу Хищника” вече грабна (от август досега) 105 млн.