Пич, къде ми е кремът за лице?
Днес мъжката козметика преживява бум подобен на бурното развитие на козметиката за жени през 20-те години на миналия век, когато джаз епохата измества презрението към грижите за външния вид типично за нравите от времето на крал Едуард, пише Шърууд. Шефовете на големите публични компании днес са постоянно на показ в медиите и ако не могат да се грижат за външния си вид, как може да им се вярва, че ще се справят с инвестициите на акционерите?
Пенсионната възраст вече се движи в широкия диапазон между 50-те и смъртта, така че в този смисъл козметиката и процедурите, които все повече мъже използват, са въпрос не на суета, а на запазване на един приличен външен вид. "Петдесетгодишните мъже днес имат виталността, здравословното състояние и запазения външен вид на мъжете на 30 отпреди 20 години", казва за изданието Дейвид Ракулия, основател на американската компания за продукти за коса American Crew.
През десетилетието след създаването на American Crew мъжете се превръщат от пасивни в агресивни консуматори на козметика. Табутата вече са минало, казва Ракулия. Едно време рекламирахме мъжките си продуктите на приятелките и съпругите така, че те да ги купят и препоръчат на половинката си. Съвременният мъж вече е достатъчно информиран и уверен, за да пазарува козметика сам, казва Ракулия.
"Винаги сме знаели, че мъжете крадат от козметиката на жените си", казва Кристиан Куртeн-Кларенс, изпълнителен директор на френския производител на козметика Clarins. "Жените се оплакват как мъжете им използват техния дневен или околоочен крем, въпреки че мъжката кожа е съвсем ралична." Линията за мъжка козметика на фирмата Clarins Men излиза на пазара през 2003 и днес всеки 80 секунди във Великобритания се продава по един продукт от колекцията, пише Шърууд.
"Очаквахме 70 процента от мъжките продукти да се купуват от съпругите или приятелките им, но продажбите веднага се разделиха поравно, казва Куртен-Кларенс. Колекцията беше пусната на пазара точно в момента, когато повечето мъже вече не се чувстваха неудобно да признаят, че се грижат за кожата си." Компанията отбелязва, че мъжете вече догонват жените не само в пазаруването на козметика като цяло, но и в склонността да пазаруват различните продукти, от които се нуждаят от различни производители, склонност, която подсказва добра информираност. Днешният мъж ще си купи бронзант от Clarins, околоочен крем на Clinique, дневен крем на Shiseido и почистващ гел за лице на The Refinery.
Ще попитате пак ли става въпрос за модерния напоследък метросексуален феномен? Според Куртен-Кларенс става въпрос за нещо много по-старо и по-традиционно. "Да вземем съвременните атлети например. Те са воините на нашата епоха. В древността всеки воин или гладиатор след битка се е подлагал на масаж или млечна баня. Днес за външния вид на атлетите са грижат като за състезателни коне."
Само в Европа мъжките продукти за поддържане на кожата представляват годишен пазар от 2.3 млрд. лири и търсенето не се създава от индустрията, а от самите клиенти, пише Шърууд.
"Очаквахме масажът да бъде сред най-популярните услуги, които предлагаме на мъжката ни клиентела", казва Омар Фадли, един от съсобствениците на лондонския козметичен салон за мъже The Refinery. "Но бяхме много изненадани от заявките за епилация. Очевидно, че този тренд до голяма степен се дължи на жените, на които им е писнало от прекаленото мъжко окосмяване на неподходящи места. Но хората се влияят и от медиите, които всеки ден ги бомбардират с послания "Така изглежда успехът. А ти как изглеждаш?".
Имайки предвид лекотата, с която мъжете приеха козметичните продукти като част от ежедневието си, не е учудващо, че много от тях вече са готови и за следващата стъпка - козметичната хирургия. Незабавният ефект от леки процедури като нехирургичен фейслифт и инжекции "Ботокс" привлича мъжете, казва за вестника Лиат Уейнс, съдружник в The Refinery." "Броят на процедури за корекции на устните, извършени върху пациенти мъже в САЩ през 2001-2002, се е увеличил със феноменалните 421 процента."
Днес мъжете имат по-голяма продължителност на живота и не се пенсионират на 60. Съвсем нормално е да искат да запазят външния си вид, за да имат по-голям шанс да се конкурират с младоците, хвърлили око на работата им, казва пластичният хирург Марко Ленс.
През 90-те години на миналия век физическите упражнения се състояха само от вдигане на тежести и пътечката за бягане във фитнеса, но днес хората вече откриват, че релаксирането, забавянето на сърдечния ритъм и подобряването на кръвообращениeто трябва да са неразривна част от всеки спортен режим, казва Лоуъри Арбъри, мениджър на спа хотела "Пенихил парк" в Съри, който често се посещава от британския ръгби тим.
Увеличаващият се брой на спа центровете , разположени в големите международни летища, популяризират тази услуга сред мъжете, защото по-голямата част от бизнес туристите са все още мъже. Вече 85 процента от клиентите на спа центъра на "Молтън Браун" на летище "Хийтроу" са мъже. “Центърът ни нарочно е проектиран да изглежда безполов. Никъде не използваме думата красота. Тя е заменена с добра форма или кондиция”, казва Чарлз Дентън, шефът на "Молтън Браун". Други хитрини, използвани от спа центровете за привличането на мъжка клиентела, са предлагането на добър избор от вина и вкусотии или процедури, използващи гроздови зърна, както прави Кодали, луксозен спа хотел край Бордо. Интериорът на успешни спа центрове с многобройна мъжка клиентела като Fresh Spa (Лондон, Ню Йорк и Париж) и лондонския Bliss е в туширани, неутрални тонове, а в съблекалните има автомати за бира и конзоли XBox. Всички тези трикове дават резултат, защото според Международната спа асоциация вече 29 процента от клиентите на спа центровете по света са мъже.
В края на краищата само глупаците и Майкъл Джаксън са вманиачени достатъчно, за да гонят вечната младост. Всеки специалист ще ви каже, че не можеш да отложиш остаряването за неопределено време. Но според Шърууд никой не може спори с Фадли, който казва: "Имиджът в бизнеса днес е от фундаментално значение. Трябва да се харесаш на клиента независимо дали си продавач в магазин или шеф на голяма корпорация. Трябва да изпревариш конкуренцията, та било и само с добър външен вид."
------------------
Ново за мъжете
Околоочният контур - доскоро си мислехме, че това понятие ще чуваме само във връзка с дамската козметика. На пазара обаче се появиха и подмладяващи серии за мъже, които съдържат всичко, което стои на дамската тоалетна масичка. Biotherm лансира нова серия за околоочния контур на мъжа. Age Fitness Yeux е разработен специално за да заличи признаците на остаряването, които обикновено първо се появяват с коварните бръчици около очите. Продуктът съдържа чист концентрат от маслинови листа и маслинов восък - тези две съставки действат по познатия начин - хидратират, освежават, стягат и тушират.
Препоръчителна цена 62 лв. за 15 мл.
Пак от Biotherm има и нов крем за суха кожа - AquaPower. Той съдържа полимер, който образува плътна мрежа върху кожата и съхранява влагата й, овлажняващи съставки, успокояващ екстракт от термален планктон, коктейл от витамини и подхранващи масла от кайсия.
Препоръчителна цена 55 лв. за 75 мл.
Защо си мислите, че само жените мразят лъщящата кожа. Мъжете също предпочитат приятния, матиран, кадифен тен. След като лансира продукти против твърда брада, против остаряване и уморена кожа, Lancome създаде и мъжка линия Mat Control за матиране на кожата на лицето. Серията с приятен аромат с дървесно-свежа нотка включва два продукта: почистващия Actiskin отпушва порите и не позволява появата на черни точки и пъпки. Препоръчителна цена 37 лв. за 100 мл.
Хидратиращият и матиращ крем-гел в продължение на 24 часа хидратира кожата и премахва излишното омазняване с помощта на Dermo GPS - система с микроабсорбиращи частици. Кожата изглежда освежена и чиста. Припоръчителна цена 62 лв. за 50 мл.