За една вечер конфекцията на H&M беше по-шик от висша мода

За една вечер конфекцията на H&M беше по-шик от висша мода

Сметката за модно шоу със 150 модела, поместено в гигантска палатка в Сентръл парк и последвано от вечеря и концерт на печелили "Грами" музиканти е $7.5 млн.

Или поне това е числото, което си шушукаха гостите, имали честта да присъстват на може би най-скъпото модно дефиле, организирано някога в Ню Йорк, отбелязва вестник "Ню Йорк таймс".

Изненадващото в случая е, че екстравагантното събитие, състояло се на 20 април, беше организирано от фирма, която произвежда едни от най-достъпните в ценово отношение дрехи.

Шведският производител на конфекция H&M, който сменя дизайна на колекциите си толкова често, че експертите измислиха нов термин за бързата цикличност на модната му линия - МакМода, похарчи по $10 000 за доброто прекарване на всички 730 гости на шоуто, които бяха със запазени места (към тях се присламчиха и още 100-ина по-късно) за да демонстрира, както се изрази директорът по комуникации на компанията Кристина Стенвинкел, "колко сме добри в предлагането на мода от високо качество на страхотни цени".

Между другото Стенвинкел не отрече слуховете за стойността на цялото шоу, което представи есенната колекция на марката, отбелязва изданието.

В модния свят

добрият нюх на шведската компания

не е тайна за никого. Както не е тайна например, че помощник-редакторките в "Конде Наст" (издателят на списание "Вог"), чийто бюджет е силно ограничен от студентски заеми, масово пазаруват от H&M дрехи, които спокойно могат да минат за творение на някоя от големите модни къщи. Една редакторка от "Ванити феър" например носеше рокля от H&M с щампа, напомняща на класическите десени на "Мисони", купена само за $40. Имитацията трудно щеше да бъде открита дори и от Маргерита Мисони, дъщерята на дизайнерката Анжела Мисони, която седеше на съседната маса по време на вечерята, организирана от H&M, пише "Ню Йорк таймс".

Шефовете на компанията твърдят, че дизайнерите им не копират чужди колекции, но способността на

H&M да произвежда добри копия

по-бързо и по-евтино от повечето модни къщи е трън в очите на индустрията от 2000 г., когато фирмата отвори първите си магазини в САЩ. Но тази тема вече толкова е остаряла, че не вълнува дори и тези от модната индустрия, които някога са възнамерявали да си търсят авторските права, отбелязва изданието.

Като всеки търговец, който иска масовият му продукт да бъде асоцииран с по-високите ешелони на модата, H&M не можеше да пренебрегне възможността да придаде малко блясък на търговската си марка с добре поставено модно ревю, отбелязва "Вашингтон пост".

Но за разлика от скромните презентации и камерните приеми, с които производителите на конфекция от калибъра на H&M обикновено се задоволяват, шведската компания избра да превърне традиционното модно ревю в петчасов екстравагантен спектакъл, който скоро няма да бъде надминат.

Евтината мода - блуза от жарсе с гол гръб за $17, корсет за $20, сако от брокат за $130, обувки с бродерия за $35, беше под пълния блясък на прожекторите на историческото по своя мащаб шоу на H&M. Палатката, висока колкото четириетажна сграда, със стени покрити от бръшлян и завеси от пурпурни орхидеи, където се развиваха модните маневри, имаше прозрачен покрив и се открояваше в сумрака само на метри от Пето авеню и от алеята за джогинг на Сентръл парк.

Дрехи за простолюдието

във възможно най-егалитарната обстановка, така описва изданието комбинацията между модата на H&M и Сентръл парк. И въпреки че представяха една от най-евтините марки конфекция, моделите на подиума не бяха оставили вкъщи традиционното перчене, с което се носят дънки за трицифрена сума и копринен блузон за $2000.

Глезотиите, подготвени за гостите - бира и шампанско, скариди на скара и предястия с риба тон, също подхождаха на антуража на големите модни корифеи. Гвоздеят в музикалната програма беше галеникът на музикалната преса в монета, рапъра Каней Уест. Редакторите на модните библии, стилистите на звездите, светските аристократи, 200 журналисти от цял свят - всички бяха на подходящото място в подходящия момент, за да видят предизвикателството, което H&M отправи на големите модни къщи.

H&M, които правят бизнес в Европа от 1947, дойдоха отвъд океана с обещанието да предложат достъпен шик за масите. И от време на време компанията, чиито продажби скочиха с 20 процента през март, успява да удържи на обещанието си. През 2004 безспорен хит беше

колекцията създадена за H&M от Карл Лагерфелд

но не всеки сезон е толкова успешен.

Въпреки че H&M има повече от 100 дизайнери, разпратени по всички краища на света да търсят вдъхновение, в колекциите на компанията липсват оригиналните силуети и комбинации от материи, които биха могли да променят модните тенденции, отбелязва "Вашингтон пост". Част от колекцията, представена миналата седмица, се състоеше от кроени костюми и жарсени пуловери в черно, бяло и пръски от виолетово и оранж, които стоят перфектно на високите, слаби модели, но биха накарали една жена със среден ръст да изглежда като повита в пелени, отбелязва "Вашингтон пост".

Истинските попадения според изданието бяха сред дрехите от линията, която H&M нарича рустик: пуловери от едра плетка, карирани ризи и якета, тип "дървосекач". Един сегмент от ревюто миксираше

елементи на стил рококо с рокендрол позьорщина

така че вече нямате извинение да не знаете, че София Копола снима филм за Мария Антоанета.

"Ню Йорк таймс" пък вижда Джон Галиано навсякъде в колекцията: от силуета на талиите до плетената гладиаторска шапка, която англичанинът показа в есенната си колекция за Кристиан Диор през 2002. На други места имаше препратки към пончото от есенната колекция на Алекзандър Макуин и етническия миш-маш на Дрийс ван Ноутън и даже нещо от пролетното от кутюр шоу на Жан Пол Готие.

Въпреки екзотичните източници на вдъхновение дрехите на H&M не се стремят към свое уникално място в пантеона на модата, отбелязва "Вашингтон пост". Скромните пуловери и сака, които прави компанията, биха се вписали лесно във всеки средностатистически гардероб. Повечето хора така или иначе не държат непременно да са в модния авангард. И това, което всъщност искат, е не да знаят какво да облекат, а как да съчетават така, че обикновените им дрехи да изглеждат необикновено комбинирани.

Ето защо шоуто на H&M, според "Вашингтон пост", беше добро показно как да се култивира умението да миксираш банални елементи и да получиш резултат, който може да мине за индивидуален стил.

Повечето модни ревюта поставят фокуса върху уникалния талант и посланието на конкретния дизайнер. Шоуто на H&M беше импозантно по един арогантен и надменен начин. Никакъв друг подход не би направил риза за $30 и шал с пайети едновременно практичен и вдъхновяващ избор.