Голямото завръщане на тузарския бизнес костюм
Дали поради стагнацията на пазара за мениджърски позиции, дали като алергична реакция към така наречените casual Fridays, когато в големите фирми можеш да отидеш на работа по сандали и хавайска риза, или под влиянието на новоизлюпените мъжки списания, но да се обличаш контешки за работа отново е на мода.
Вместо да изкупуват рафтовете с панталони от каки и голф тениски с яка, мъжете с някакво положение в бизнес средите вече смело навлизат дълбоко в щандовете с вратовръзки в пастелени цветове, тъкани ризи с френски ръкавели, раирани костюми и кърпички за малкия джоб на сакото.
Новооткритата мотивация на бизнесмените да изглеждат колкото се може по-корпоративно - в пригладен, внушаващ респект костюм, ушит по мярка, е малко неочаквана в тези времена на позорни бизнес скандали, отбелязва вестник “Ню Йорк таймс”.
Изненадващо или не, продажбите на официални дрехи, ушити по поръчка, в САЩ отбелязаха за първи път растеж от 8 години, скачайки с 23.7 процента през 2004 до $4.3 млрд. Само на сегмента за бизнес костюми растежът беше с 34 процента.
“Младите бизнесмени са най-запалени по възраждането на официозния стил, а колегите им на по 40 и 50 години трябва да вземат пример, преди да е твърде късно”, казва Бил Даунс, снабдител в магазина Wilkes Bashford в Сан Франциско.
За Алън Уитебски, съсобственик на магазина за мъжко облекло в Минеаполис Nate's Clothing Store, първият признак за предстоящото завръщане на тузарския костюм беше фактът, че и тримата телевизионни коментатори на миналогодишните финали на първенството по американски футбол носеха кърпички в малкия джоб на саката си. Само след две седмици, магазинът имаше нов щанд с кърпички за сако. През първите четири месеца на тази година продажбите на костюми по мярка в магазина са се удвоили в сравнение със същия период на 2004, като мъжете са станали по-взискателни към дрехите, които купуват, и вече сами си избират материята на костюма, броя на копчетата и цвета на ревера, пише вестник "Стар трибюн".
“Ню Йорк таймс” пък интерпретира завръщането на бизнес костюма като индикатор за промяна в социалната нагласа за един по консервативен климат, но и за нагласа да се демонстрира състояние и проспериращ бизнес. В момента благодарение отчасти и на успешни телевизионни програми като The Apprentice на Доналд Тръмп хората много се интересуват от мениджърите с шестцифрени годишни заплати, успешните бизнес модели и всичко, свързано с "кухнята" на корпоративния свят, казва Том Календериан, мърчандайзинг мениджър, отговорен за мъжката мода в луксозния нюйоркски магазин Barneys.
Продажбите на костюми по мярка в магазина са се увеличили с 59 процента през последните три години, като все повече клиенти си поръчват ризи и сака с уникални цветови комбинации и обувки по $2000.
Според изданието растящата популярност на официалния костюм напомня на тенденциите в мъжката мода през 80-те години на миналия век, когато хората правеха купища пари на фондовата борса и искаха да си ги "носят". Тогава мъжките костюми на дизайнери като Ралф Лорън и Джорджо Армани бяха в апогея на популярността си и дори мениджърите от "средна" категория се опитваха да изглеждат като Уолстрийт гъзари.
"Ретростилът на 80-те години е отново на мода: розови вратовръзки, жълти ризи и дори полуверите с в-образно деколте", казва за "Стар трибюн" Къртис Роуайлър от големия магазин Mall of America.
Махалото в мъжката мода отхвърча в най-контешката крайност на всеки 20 години, отбелязва изданието, като следва движението на фондовата борса и текущите социални тенденции.
Преди 80-те бяха 60-те години, когато светът се запозна с поп арта, Лондон беше във вихъра на суинга и най-тузарското място, където можеше да си поръчаш костюм, беше улица "Савил Роу" в британската столица. Дори амерканският президент Линдън Джонсън си поръчва шест костюма след победата на изборите през 1960, защото, както той казв: "Искам да изглеждам като британски дипломат."
Завръщането към стила на контетата от 80-те е и нещо като враждебна реакция към небрежния стил в работното облекло, толкова популярен през 90-те години, отбелязва "Стар трибюн".
Американската търговска фирма Target Corp. например официално забрани на служителите си във централата в Минеаполис да носят спортно облекло в офиса още миналата есен. Ръководството издаде 20 страници указания какво е разрешено в бизнес облеклото и специално забрани конкретни неща като дънки и къси панталони. Наказанията за нарушителите включват дори уволнение.
Само 10 процента от компаниите в топ 500 на списание "Форчън" разрешават на служителите си да идват на работа в неофициално облекло, показват данни на американската фирма за пазарни проучвания Research Group от октомври 2004. А този процент преди само три години беше 30 до 50.
Според "Стар трибюн" обаче промяната в офис правилата за обличане не обясняват напълно тоталната промяна във вкуса на мъжете, пазаруващи дрехи за работа. Според скорошно проучване на маркетинговата компания NPD Group само 10% от бизнесмените са задължени от работодателя си да идват на работа с официален костюм и въпреки това 61 процента избират тузарския стил по собствено желание.
Възраждането на този стил в бизнес облеклото се дължи и на желанието да направиш добро впечатление, което се засили след свиването на пазара за мениджърски позиции. Да получиш повишение е вече доста по-трудно и мъжете се опитват да блеснат пред ръководството с външния си вид, отбелязва "Стар трибюн".
Съществуват и известни различия в това доколко смели могат да бъдат модните залитания на служителите в различните индустрии, пише "Ню Йорк таймс". Дейвид Нап например е един от новата вълна контета. Но понеже е вицепрезидент на Northern Trust, 115-годишна фирма за управление на авоари, той работи с доста консервативни клиенти и не може да си позволи по-ексцентричния гардероб на служителите на някоя инвестиционна банка.
Мъжете вече не се плашат от малко деконструктивизъм във външния си вид. Съчетават се сака от костюми с деним, френски ръкавели с блейзъри. Можеш да комбинираш части от костюма с малко по-небрежни елементи и пак ще си моден. Но ако сред цялата тази атмосфера на модни рискове има едно златно правило, което още е в сила, то това е, че винаги трябва да си купуваш възможно най-добрите обувки, съветва "Ню Йорк таймс". Дори и да трябва да изхарчиш част от мениджърския си бонус. И избери леко веселяшки чорапи. Шефът ти ще сбръчка нос, но пък дамите ще са впечатлени.
* * *
Какво носят американските мъже на работа:
Риза: 57%
Пуловер: 34%
Спортни панталони: 65%
Тениска: 36%
Тениска с яка: 53%
Къси панталони: 13%
Дънки: 50%
Вратовръзки: 28%
Спортно сако/блейзър: 20%
Бизнес костюм: 17%
Източник: NPD Group
* * *
Георги Геогиев по в. "Ню Йорк таймс", "Стар трибюн"