Чантите са новите обувки
Стюърт беше заменила чантата си Hermes Birkin с предполагаема цена от $11 000 - осъдена по време на процеса като символ на нейната арогантност още преди съдът да се е произнесъл, с модела Kasbek на Loius Vuitton от кафява кожа с доста по-консервативната цена от $1750, отбелязва вестник USA Today.
И ето как пътищата на две икони на добрия стил се пресякоха - този на Марта, която се опитваше да закърпи раздрания си имидж и на дамската чанта, която според специалистите вече си е извоювала имиджа на най-култовия дамски аксесоар, измествайки от първото място вездесъщите дизайнерски обувки.
Продажбите на дамски чанти преживяват невиждан бум, отбелязва изданието. Като цяло, пазарът за аксесоари (оценяван на $30 млрд. годишно, като само сегментът за чанти е $5 млрд.) в момента е толкова горещ, че води на индустрията за облекло не само по продажби, но и по модни иновации.
"Чантите са новият статус символ", казва Иренка Якубиак, главен редактор на месечника "Аксесоари".
Ново проучване на маркетинговата компания NPD Group показва, че в Америка 44 процента от жените над 13 годни са си купили поне една нова чанта през последната година, драстично увеличение от 26-те процента, регистрирани преди пет години.
С други думи, чантите са новите обувки, онзи един-единствен аксесоар, който води до вманиачена страст да го колекционираш и демонстрираш. В модната индустрия се твърди, че чантата е по-добра инвестиция от обувките защото се носи всеки ден и по този начин клиентите могат да оправдаят високата цена.
Чантите от престижни марки са скъпи, но пък предлагат възможността да си купиш нещо от прочут дизайнер, което е по-евтино от конфекцията му, казва Хоуп Грийнбърг, моден директор в списанието Lucky, което два пъти в годината има броеве, изцяло посветени на чантите. "Това е удобен начин да се закачиш за тазгодишните тенденции, без да прекаляваш с кредитната карта и да се чувстваш жертва на модата."
"Чантата е една възможност да демонстрираш индивидуален стил без да прибягваш към извънземен ансамбъл от дрехи", отбелязва Анди Спейд, съпруг на дизайнерката на аксесоари Кейт Спейд.
Този подход помогна на доста застаряващи компании да се върнат в авангарда на модните тенденции. Една от тях е Coach, производител, познат с класическите си чанти за бизнес дами. Всичко това започна да се променя преди осем години, когато компанията решава да изостави консервативния подход и да пуска на пазара по два-три нови модела всеки месец. И съвсем скоро намери нов пазар сред по-младите клиентки, които дори и не стъпват на бизнес срещи. Дори и да не се нуждаят от нова чанта Coach, жените я желаят, защото тя комбинира практичност, неустоим импулс, функционалност и добра инвестиция.
Според Маршал Коен от NPD Group изборът на чанта е свързан с посланието, което една жена иска да изпрати. "Мъжът го прави с колата си, а жената с чанта."
* * *
Чанти '05
Цвят: Черното, кафявото и тъмносиньото дълго доминираха в дамските аксесоари, но сега се заменят от ярки тонове на зелено, жълто и оранжево
Детайли: На все повече чанти са мъдрят гигантски ципове, ексцентрични подгъви и апликации
Форма: Най-модерни тази година са огромните форми на пазарските чанти, полумесецът и франзелата
Материали: Плетиво, дръжки от въже и комбинацията от брезент с кожени подгъви
Вътре: Верижки за ключове, джобове с цип и отделена преграда за мобилния телефон