Ъпсуртно
Миналата седмица видях Quattro, новият албум на "Ъпсурт", в магазина. Това, което ме потресе, е, че опаковката му прилича повече на нова разфасовка нескафе, отколкото на хип-хоп албум. Без да поставям качеството на албума под каквото и да било съмнение, смятам, че симбиозата между софийска хип-хоп група и най-големият производител на храни в света е противоречива на три нива.
Първо: принципно. "Ъпсурт" произлизат от крайните квартали, близки са до всекидневието и дискутират социални и политически проблеми с текстовете си. На Запад подобна музика се нарича социален хип-хоп. Представители са групи като Jurassic 5 и изпълнители като Eminem и Roots Manuva. Другата крайност е гангстерският хип-хоп - Ice Cube, Notorious B.I.G., Dr. Dre, Snoop Dogg, с еквивалент у нас Шамара и Ванко 1, когото всички смятаха за позьор, докато съдът изненадващо не потвърди, че е гангстер.
За разлика от поп музиката генезисът на тези два жанра от хип-хоп културата не предполага спонсорство. Ако Еминем имаше пари като малък, нямаше да се вдъхнови за The Slim Shady LP - албум, в който описва нещастното си детство. Ако Айс Кюб имаше чисти пари, нямаше да твърди, че like a snitch life's a bitch, a world full of drama / drug paraphernalia being found by my mama. Ако хип-хопът въобще върти някаква търговска дейност, то това е конфекция. Групата Wu-Tang Clan имат собствена марка дрехи Wu-Wear, Миси Елиът има собствена модна линия за "Адидас".
Второто противоречие е творчество срещу реклама. Не спонсорство, реклама. И преди концерти на "Ъпсурт" са били спонсорирани от "Нестле" и са записвали радиореклами за тях. Но притеснителното е, че първият сингъл от албума - "3 в 1: неочаквано добра комбинация" е много първична, евтина препратка към слогана на продукт на "Нестле" със същото име. Името на това парче и голяма част от текста са наложени отгоре, което говори, че групата е направила компромис с творчеството си. Бритни не пее за "Пепси" в песните си.
Преди време интервюирах Роджър Санчес - един от най-високо платените (и богато спонсорирани) диджеи в света. Питах го как възприема хаус музиката днес, след като тя започва от ъндърграунда, а сега алкохолните компании замерят изпълнителите й с пачки, за да правят партита като Smirnoff Experience. Той каза: "Нямам против до момента, в който спонсорът не налага определен стил музика или ограничения върху изпълнителя." Продуктът Quattro е повлиян от спонсора от текста до външния му вид.
Третото противоречие е правно. Без да засягам спора дали марихуаната трябва да е легална или не, засега под българското законодателство тя е нелегална. Една хип-хоп група я подкрепя, което е нормално. Глобална, правно изрядна компания подкрепя тази група. Дали това не противоречи на корпоративната политика на "Нестле"? Дали в централата в Швейцария знаят за това?
Не искам да кажа, че "Ъпсурт" трябва да отказват спонсорство и да не издават, а че трябва да правят по-малко компромиси с творчеството си, а "Нестле" - да са по-малко агресивни. Една изцяло ъпсуртна продукция ще е много по-истинска и няма да прилича на фрапе, като си я купувате.
*Авторът слуша хип-хоп отдавна. Любимите му изпълнители са Gold Chains, MF Doom и Madlib. От българите смята, че най-талантливи церемониалмайстори (или MC) са "Смотан MC" и "Сенсея" от Русе и добричката група DRS. Пишете му на [email protected]