Меломан
ECM/Дюкян Меломан, 2005
джаз
***(*)
I Have The Room Above Her e своеобразно завръщане на Пол Моушън към ЕСМ - лейбълът, който за първи път му даде възможност да се изяви като композитор и лидър. Макар и с активно участие в редица студийни записи за ЕСМ и по-специално в албумите на Мерилин Криспъл и Пол Блей, Пол Моушън не е издавал самостоятелен албум от близо 20 години. Свирил с Телониъс Мънк, Сони Ролинс, Кийт Джарет, Чарли Хейдън и в триото на Бил Еванс, с оригинален музикален подход, импровизаторски талант и нестандартно мислене, той е един от музикантите, променили посоката и облика на модерния джаз.
Оригиналният американски барабанист с арменски произход, който понастоящем е на 74 години, е в перфектна форма. Това важи с пълна сила и за нестандартното му трио - Джо Ловано - тенор саксофон, и Бил Фризел - китара, сформирано през 1984 г. за записа It Should Have Happened A Long Time Ago. Тогава той лансира на музикалната сцена тези двама млади и талантливи артисти и днес след толкова време те доказват отново, че си партнират идеално. Това до голяма степен се дължи на деликатната позиция на Пол Моушън, който умее да поддържа стабилно солиста и в едно с това да нюансира мелодията.
В I Have The Room Above Her Пол Моушън предлага неколцина авторски пиеси , както и нов прочит на Dreamland на Телониъс Мънк и на едноименната композиция на Кърн и Хамърстейн, написана за филмовата версия от 1936 г на мюзикъла Showboat. Изчистен, разчупен и лиричен, албумът би задоволил и най-претенциозния слушател.
Keith Jarrett:Radiance
ECM/Дюкян Меломан, 2005
джаз
****
Всеки соло запис на Кийт Джарет е празник за страстните му почитатели, както и за онези, които следят и харесват соло пиано изпълнения по принцип. Независимо че е записал десетки албуми за ЕСМ от 1971 г. насетне, големият пианист твърди, че настоящият двоен диск Radiance е специален, защото "ме представя в композиционно отношение много по-добре от другите ми записи, а това, че е записан пред публика го прави още по-добър." Албумът е издаден в чест на 60-годишнината на музиканта, но е записан преди три години.
В 2002 г. Джарет е поканен да свири в Япония, за да отбележи 150-ия си концерт, изнесен там. Той избира да свири соло, за да покаже способността си да твори музика на момента, напълно импровизирано и непреднамерено. Тук той работи без каквато и да е предварителна композиционна или мелодична идея и изцяло се опира на спонтанната си интуиция и хрумване. Без ограничения, без задръжки създава музика, както само той умее. Стъпил в историята със забележителните си соло импровизации - Koeln Concert и La Scala, Джарет преосмисля всичко това и предлага зашеметяващо красива нова сесия от Осака и Токио.
Албумът е разделен на 17 части, като от 1 до 13 представлява концертът в Осака, а 14 - 17 - избрани моменти от токийския запис. Най-дългата импровизирана пиеса е 14 мин., но Джарет доказва, че красотата може да се съдържа и в едноминутен кратичък момент. Това е диск, без който фонотеката ви ще стои някак празна.
Celia Cruz: Rough Guide to Celia Cruz
World Music Network/Дюкян Меломан, 2005
уърлд/салса
***(*)
Селия Крус, нейният забележителен глас и темперамент, задава посоката на кубинската салса зад граница, от годината на своята емиграция 1959 г. до смъртта й през 2003 г. Не случайно наречена кралицата на салсата, Селия Крус прави десетки хитови записи за култовия лейбъл Fania през годините. Днес World Music Network издават подбрани записи на великата певица в серията Rough Guide. Тук са включени ретроспективни записи от 1966 г, направени с оригиналната й група "Ла Сонора Матансера" та чак до 1992 г.
По-старите изпълнения представят Селия Крус във вихъра на нейните възможности - певчески и артистични, докато по-новите записи имат предимството да задоволят всякакви аудиофилски претенции. Силната духова секция, така характерна за тази музика, връхлита слушателя още с първото парче La Jaibera и не го оставя на мира до края. И ако сте сбъркали да сложите диска в плеъра вече, ще се наложи да потанцувате, и то доста.