И твоите "Найки" също
Създаден преди две години от базираната в Сан Франциско консултантска компания Agenda Inc., индексът American Brandstand следи колко пъти конкретна търговска марка се споменава в синглите, класирали се в топ 20 на Billboard. Миналата година Уест беше изпълнителят, рапирал за най-много марки, съобщава списание BusinessWeek.
Въпреки че Agenda Inc. никога не е твърдяла, че проучванията й са "точна наука", данните на компанията се считат за надежден барометър за имиджа, с който се ползва дадена марка сред младите хора, от които тръгват всички нови модни тенденции. "Успехът на една марка не се решава в директорските кабинети", казва основателят на Agenda Inc. Лушън Джеймс. Веднъж създадени, марките имат собствен живот в поп културата. "Компаниите трябва да разберат това и да го използват в своя полза."
Ние помагаме на компании като Pepsi, HP, производителя на алкохол Hennessey и автомобилите Lexus да разберат динамиката на поп културата, казва за списанието Джеймс. Това, което American Brandstand показва и което не може да се научи от подобни класации на търговските марки като Interbrand 100, е кои марки са влезли в колективната ни поп култура, особено хип-хоп културата, която става все по-популярна, отбелязва Джеймс.
Много компании са се опитвали да спечелят от асоциацията си със звездите на хип-хопа, но тези опити не са винаги успешни и няма определена формула, която може да се следва. Няма компания, готова да плати на някой изпълнител да рапира за продукта й, защото не се знае какъв ще е успехът на песента, казва Джеймс.
Компаниите реагират различно на тази нова форма на безплатна реклама. Hennessy и Cadillac винаги са обръщали по-специално внимание на афро-американското население, докато Burberry на пример бяха доста изненадани, когато рапърите започнаха да носят техните дрехи, отбелязва Джеймс.
Гледайки напред, хип-хоп музиката излиза от своята bling фаза - където всичко имаше лого и се носеха златните бижута на килограм, и навлиза в по-изискан период, когато всичко крещящо и набиващо се на очи се избягва, казва Джеймс. Тази цикличност може да се види дори и при големи марки като Chanel, която веднъж на 10 години прави колекция, покрита отгоре до долу с добре познатото лого на компанията.
Като за финал ето първия пример за използването на текста на песен за "обратна връзка" с консуматора. През миналата година хип-хоп изпълнителят Jadakiss попита Mercedes в една от песните си: "Защо не направихте CL6 с ръчнa скоростна кутия?"
--------------------
Cadillac е марката, споменавана най-често в Billboard Top 20 през 2004. Миналогодишният победител Mercedes пада до №3 след Hennessy.
Напитките са продуктовата група с най-голямо увечличение на споменаванията - от 172 на 251.
40 процента от всички 105 песни, появили се в Billboard Top 20 миналата година, споменават поне една търговска марка.
Рапърката Лил' Ким държи рекорда за най-много споменати марки в една песен. В парчето си The Jump Off тя споменава 14 различни марки.
Джесика Симпсън е единственият не хип-хоп изпълнител в индекса за 2004.
Rolex е най-споменаваната марка бижута, а автомобилите са най-споменаваният тип продукт.