Ринги-ринги-рае с... дистанционното

Ринги-ринги-рае с... дистанционното

Компанията "Нинтендо" изненада в петък конкурентите си в индустрията за електронни игри и конзоли за тях с необичаен "еднорък" модел. Самото име "Революция" (Revolution) говори за амбицията на японците да завъртят нова спирала в надпреварата за следващото поколение фенове. Контролът на конзолата прилича повече на дистанционно, има точно такива размери, но и нещо повече. Той може да се размахва като меч, да се движи като диригентска палка, да стреля като пистолет, да имитира рибарска въдица или да нанася удари като бейзболна бухалка според това каква точно игра предпочитате. Това нововъведение е основано на вградени детектори за движение.

"Избрахме дизайна на дистанционното, защото то е познато на милиарди хора по света, а значи и на онези геймъри, които се оплакват от неудобствата на двуръките контроли. Интуитивната му форма поставя при равни условия и опитните играчи, и новаците", обясни президентът Сатору Ивата при представянето на токийското изложение за игри. За задаването на "Революция" бе съобщено още през май, продажбите ще започнат през 2006 г. Конзолата от създателите на прочути герои като Супер Марио и Покемон дава достъп до над 20-годишна традиция в електронните игри на "Нинтендо", коментира Ройтерс.

Поради опасения конкурентите да не изкопират дизайна творението бе пазено в дълбока секретност до последния момент. На пазара то ще се състезава срещу Xbox 360 на "Майкрософт", която излиза през ноември, и "Плейстейшън 3" на "Сони", очаквана през юни 2006 г. "Нинтендо" доминира глобалната индустрия за дигитални игри, оценявана на 25 млрд. долара годишно, но сегашният й хит "ГеймКюб" (GameCube) изостава по популярност от "Плейстейшън 2" на "Сони".

В основата на новия контролер е залегнал сензор, наричан устройство за директно насочване (direct pointing device), но той може и да се втъква в нещо като джойстик. С помощта му създателите се опитват да привлекат нови хора на различна възраст, които се плашат от днешните сложни игри, разигравани на висока скорост с натискане на внушителен брой копчета.

"Мисията ни е да разширим нашата база клиенти в индустрията за игри. Ако се провалим в това, може да се наложи да се отдръпнем и да гледаме как пазарът загива", обясни Ивата. Той допълва, че "Революция" ще даде шанс на малки компании за игри да създават нови продукти, без да се нуждаят от многомилионни бюджети за това. "Идеята е да има конкуренция в креативността, а не в размера на компанията или в броя на заетите в нея. "Нинтендо" иска да помогне на тези идеи да се претворят в живи продукти."

Според агенция "Блумбърг" самата "Нинтендо" ще заложи на героите си още от началото на 80-те години като Супер Марио, докато "Сони" и "Майкрософт" предпочитат концепции, зависими от по-реалистични графики и по-бърз интернет. Като трети по големина в света производител на конзоли "Нинтендо" се надява с продукти като "Революция" да понижи цените в този сектор и да вкара в него повече деца и семейства. "Компанията осъзна, че би могла да стане и номер едно в индустрията", твърди Такаши Ока от "Цубаса сикюритис". "Вместо да инвестират твърде много в хардуер до степен, отвъд която вече не може да си възстановяват загубите, те предпочетоха сигурни приходи от постепенното запълване на една ниша."

В момента "ГеймКюб" заема около 14% от пазара на конзоли, в който конкуренцията изсипва милиарди долари. През последните пет години "Майкрософт" вложиха 12 млрд. долара в бизнеса с игри, за да оборудват своя Xbox 360 с интернет връзка, твърди дискове и DVD плеър. "Сони" пък разработва чипа "Сел" (Cell) за "Плейстейшън 3", който обещава да е 35 пъти по-бърз от старата конзола.

"Нинтендо" разчита на друго - повече опростеност и повече интерактивност, за да може играчът да се наслаждава на по-елементарни предизвикателства, достъпни и за начинаещи, и за напреднали. Според Ивата това, което правят "Сони" и "Майкрософт", е като да те накарат да си купиш кола от Формула 1, а да я ползваш за пазаруване в кварталната бакалия. "Ние се фокусираме върху подсилване на игрите, а не на това да добавяме още конски сили в процесора", обяснява той.

Тук има и още една хитра бизнес уловка - чрез конзолата на "Нинтендо" се постига по-висок синергичен ефект в целия сектор на играчките. Тази стратегия не я е подвела досега - от представянето на оригиналната "Нинтендо ентъртеймънт систем" през 1985 г. досега компанията не е отчитала годишна загуба. "Сони" отчетоха над 51 млрд. йени оперативни загуби само през първата година след излизането на пазара на "Плейстейшън 2" най-вече заради свръхинвестицията да я екипират с DVD.

През последните две години "Майкрософт" регистрира 2.4 млрд. долара загуби в отдела си за електронни забавления заради слабото представяне на Xbox, дърпащо надолу иначе добрите печалби при продажбите на игри. "Нинтендо" удари в земята конкуренцията и с цената - "Революция" ще струва 19 800 йени (180 долара), Xbox 360 тръгва на 10 декември в Япония (на 2 декември в Европа и 22 ноември в САЩ) с цена от 37 900 йени (342 долара), а "Плейстейшън 3" ще се появи догодина срещу засега неофициалната цена от 44 800 йени.

По принцип "Нинтендо" се прицелва в по-малките играчи, които ще са следващото поколение геймъри - една от най-популярните й игри в момента е "Нинтендогс", в която играчът се грижи за куче и го обучава с различни команди, включително гласови. Тук също няма убежище от конкуренцията - "Сони" атакува преносимата "Нинтендо" конзола "Геймбой" с портативния вариант на "Плейстейшън" (PSP), който се предлага срещу 19 800 йени (180 долара), може да просвирва филми и музика и има връзка с интернет. На което пък "Нинтендо" отвръща с новия "Геймбой микро" и цена от 12 000 йени (110 долара).

Растат и разходите за създаване на игри за новите конзоли на "Сони" и "Майкрософт". Според японската корпорация "Конами" - четвъртата по големина в страната в този сектор, всяка разработка ще струва между 1.5 и 2 пъти по-скъпо. Част от обяснението е, че първите геймъри от епохата на "Атари" и "Понг" на "Магнавокс" днес са на възраст между 25 и 35 години и изискват все по-сложни игри.

Поради това усилено се заговори за предстоящо консолидиране при създателите на игри. "Конами" вероятно скоро ще се слее с "Капком" - шестата по големина в този сектор в Япония. Само през последните 18 месеца в сектора са анонсирани четири големи сливания за близо 4.5 млрд. долара. През май "Бандай" реши да купи "Намко", а миналия месец "Скуеър Еникс" подаде оферта за "Тайто".

Растящите цени свиват маржа на печалбите и все повече хора търсят да купят компания с развити ноу-хау и инфраструктура за онлайн бизнес, обяснява Мичихиро Ишузука от "Конами". Колегите му, отговарящи за новите игри, усещат какво се задава - инвестицията в разработка само на един продукт за Xbox или "Плейстейшън 3" може да достигне 1 милиард йени (над 9 млн. долара) при вложения сега в рамките на 100 - 500 милиона йени (0.9-4.5 млн. долара). А 10 милиона долара са сериозни пари, заложени в една електронна игра.