Взимат цигулката на Летисия

Взимат цигулката на Летисия

Китари, фламенко и тореадори е клишираният образ, който първосигнално изпъква в съзнанието ни, щом чуем  "Испания". Ако малко се позамисля, веднага прибавям традиционен католицизъм, пищни готически катедрали, красиви дворци. Плюс експресивните деформации на Пикасо и света на Педро Алмодовар.

От няколко дни насам за мен Испания означава и красивите ювелирни изделия на Carrera&Carrera и артистичната цигуларка Летисия Морено.

Красиви огърлици, пръстени, висулки и обици от последната си златна и бамбукова колекция показа фирмата със 120-годишна история, позната по целия свят. Ръчна изработка, най-често по поръчка за точно определен клиент, превръща в уникат всяко тяхно бижу. "Перлата", която Carrera&Carrera показаха в София, се казваше Летисия Морено. "Не обичам марковите бижута, но тези много ми харесват. Индивидуални са и ще бъде ужасен моментът, в който ще трябва да ги върна", сподели преди концерта с повече притеснение за накитите, отколкото за изпълнението си, младата цигуларка.

След половин година Летисия ще трябва окончателно да се раздели с прекрасната си цигулка "Пиетро Гуарнери Мантуа" от 1679 г. Договорът е петгодишен и изтича на 30 юни, а старинният инструмент струва цяло състояние. "Дървото е живо. Тази цигулка носи моя звук. Първоначално беше само инструмент с много големи възможности, но сега носи в себе си и част от мен. Никога няма да зазвучи по начина, по който звучи в моите ръце. Великолепна цигулка, към която съм привързана и много обичам. Ще ми я отнемат! Голяма трагедия е за мен", споделя Летисия.

Истината е, че всеки музикант, докоснал се до мечтания съвършен инструмент, след това не е на себе си, защото собствената му взискателност е променена завинаги. Младата испанка, покорила с виртуозността си ценителите по света, не е изключение. Тя е продукт на стабилната руска цигулкова школа. Дълго време е работила с известния педагог Захар Брон, с Вадим Репин и с Максим Венгеров, който оказва голямо влияние върху нея. "Имаме взаимоотношения много по-богати от връзката ученик - учител. В момента той е може би най-добрият цигулар, а аз бях не само негова ученичка, известно време свирихме и на професионални начала."  Твърде е възможно с Венгеров да концертират отново заедно на турнето му в България догодина. В момента Летисия учи при Дейвид Акено в Лондон. Японец, който допълва майсторските й качества с друга, различна стилистика - от силовата и технична руска школовка към по-философската. "Има големи разлики в подхода. Той ме зарежда със страшно много култура. Когато свиря, винаги влагам от характера си." Летисия има богат репертоар - от Бах до съвременни произведения, писани специално за нея. "Не съм вярна на никой композитор, но винаги съм влюбена в този, който свиря в момента" откровена е талантливата музикантка.

Сигурна е, че ще продължи по пътя, който е избрала. Двайсетгодишната Морено няма нищо против комерсиализирането на музиката, но само ако е с вкус. Типът Ванеса Мей изобщо не и харесва. "Тя не прави музика, а музикална порнография, изведена до крайност", е нейното мнение.

Националният празник на Испания съвпадна с 120-ата годишнина на изящните Carrera&Carrera. По този повод в зала "България" Летисия Морено задъха публиката с впечатляващо изпълнение на "Кармен" от Сарасате под съпровода на Софийския фестивален оркестър. Една жарка испанка, облечена в ефектна цикламена рокля (по подобие на фаталната героиня), ни демонстрира водопад от фина емоция и перфектна техника.