Виж кой говори за козметика
Айклисой нямала никакви познания по химия. Преди да роди работела като управител на магазин за конфекция. Но, решена да намери алтернатива на козметичните продуктите окупирали пазар, тя проучила необходимите органични съставки в местната библиотека, провела няколко разговора с една лаборатория и започнала да
експериментира в собствената си кухня
с различни смеси без изкуствени химически съставки. И ето че сега, 15 години по-късно, тя е президент на California Baby, една от водещите марки в сегмента за органични бебешки козметични продукти.
Популярните продукти на California Baby не са от най-евтините на пазара. Например един бебешки овлажнител от 124 г се продава за $14. Но въпреки това продажбите на компанията са се удвоили през последните две години. А що се отнася до лабораторията, на която веднъж Айклисой се обадила, за да й се присмеят, че иска да създаде лосиони и почистващи кремове без изкуствени химически съставки - днес тя я притежава, отбелязва изданието.
Айклисой е една от дузината търговци - от аматьори, работещи в домашни условия, до големи фармацевтични гиганти, които навлизат на пазара за бебешка козметика. Повечето от тях предлагат продукти с вдъхващи доверие надписи като "естествен", "био" и "без изкуствени химикали".
Сред конкурентите на California Baby са компании като Estee Lauder, която през юли пусна на пазара колекция от органични лосиони и почистващи кремове под марката Grassroots Baby; Kiehl's (собственост на Estee Lauder), която миналата година напълно обнови бебешката си козметична линия; Bobbi Brown Cosmetics с новата си колекция Bobbi Brown Baby; Earth's Best, водеща компания на пазара за екологично чисти бебешки храни, също представи през май линия от шампоани, лосиони и слънцезащитни кремове. Дори и добре познатите ни от щандовете в супермаркета Johnson's Baby и Huggies завиват в посока на нови продукти с растителни съставки като лайка и лавандула, отбелязва Financial Times.
Цената на натуралната козметика за деца e два до три пъти по-висока от обикновените продукти, но това не впечатлява някои експерти. "Нямам информация тези продукти да са по-безопасни за бебетата", казва доктор Ейми Полър, шеф на факултета по дерматология на Северозападния университет в Чикаго.
Въпреки цените и противоречивите мнения на специалистите родителите определено си падат по новата продуктова категория, пише изданието. Общaтa категория "детски козметични продукти" се оценява на $300 млн. годишно само в САЩ и отбелязва ръст от 65 процента от 1999 досега, показват данни на фирмата за маркетингови проучвания Mintel. А според източници от козметичната индустрия точно елитните продукти са най-бързо растящата категория.
Когато детето е още пеленаче, ти се иска да правиш всичко правилно. Защото само през първия месец след раждането бебето се къпе по четири пъти седмично и се излага на действието на 48 различни съставки в шампоани и лосиони, показва проучване на университетския медицински център в Майууд, щата Илинойс.
Диетаноламин. Триетаноламин. Диметилфталат. Всички тези неприятно звучащи съставки могат да се видят върху етикетите на детската козметика. Но специалистите предупреждават родителите да
не се стряскат лесно
защото всички съставки са одобрени за употреба след години клинично тестване.
Загрижените родители може да гравитират към продуктите с етикет organic заради липсата на определени химикали. Но дали съставките, които те съдържат, са все пак толкова безопасни? Някои бебешки шампоани и лосиони приготвени от билки, мангово или бадемово масло, мед, кайсиеви костилки или грейпфрут миришат на горска морава и съдържанието им става за директна консумация. А още по-нови продукти мамят със съставки като зелен чай и морски водорасли. Но често има доста оскъдни научни данни подкрепящи твърденията на производителите, че тези вкусотии са най-подходящия избор за кожата на вашето бебе.
"Вярно, че
тези съставки звучат секси
признава доктор Полър. "Но дали имат някакво вредно въздействие?"
Някои от тях, оказва се, имат. През 2003, изследване на 293 педиатрични мехлеми в чикагската болница Children's Memorial Hospital открива, че един от четири съдържа алергени като мляко, соя, пшеница, яйце или ядки. Екипът, извършил тестовете, предупреждава родителите, че някои бебешки лосиони и шампоани могат да предизвикат неблагоприятна реакция при деца с хранителни алергии.
Някои растителни екстракти и етерични масла, които са сред съставките на козметика с етикета "ботаническа" или "ароматотерапия", също могат да предизвикат алергии. В този смисъл родителите, които купуват тези по-скъпи продукти, неволно заменят един тип кожни дразнители с друг.
Но това не означава, че родителите трябва да избягват козметичните продукти с естествени съставки. "Ако ви се дават $13 за бебешки шампоан с естествени съставки, това си се ваше право," казва доктор Полър. "Но фактите сочат, че повечето продукти се понасят отлично от повечето деца."
Дерматолозите препоръчват да купувате бебешка козметика, която е без цвят или мирис. Някои от продуктите с най-добра поносимост сред децата пък могат да се открият на щандовете за възрастни. Повечето специалисти препоръчват продуктите на Dove, Eucerin, Aquaphor и Cetaphil.
А какво е ползвала за собствените си деца доктор Полър? "Най-вече топла вода. Мотото ми е "Не усложнявай нещата излишно", препоръчва специалистът. "Петролното желе например е страхотен овлажнител," отбелязва доктор Полър. "Не е много шик, не мирише като нещо, което бихте използвали върху бебето си, и няма магически съставки, но пък е страшно ефикасно."