Приказки за пиано и обой

Приказки за пиано и обой

Изпълнител: Помие, Бург

Стил: класическа музика

Формат: MC/CD

Издател: "Гега Ню"

Тази седмица ви представяме едно интересно заглавие от каталога на музикална къща "Гега Ню". Компанията не е от най-популярните в България, но пък за сметка на това си е изградила име на един от най-класните и изтънчени лейбъли. Доказателство за това е и новият албум, който откриваме на музикалния пазар с тяхното лого.

Проектът се казва Schumann Recital и, както сами се досещате, събира творби на Шуман, по-скоро на семейство Шуман, тъй като освен пиеси на Роберт в албума са включени и такива, композирани от съпругата му Клара.

Това, което прави заглавието уникално обаче, е фактът, че всичките 15 композиции са изпълнени от двама виртуозни музиканти - Жан-Бернар Помие (пиано) и Морис Бург (обой). Любопитното е, че произведенията на двамата Шуман, включени в диска, в първоначалната си версия са писани за пиано и цигулка, пиано и валдхорна и т.н., но записани именно с обой подчертават още повече атмосферата на музикалната приказка.

Струва си в началото да споменем, че този проект поставя началото на съвместна издателска дейност между музикална къща "Гега Ню" и швейцарската музикална организация Musike, основана по инициатива на Жан-Бернар Помие (пианистът в този албум) и група негови близки изпълнители. Целта на Musike е създаване на практическа музикална база за провеждане на културни събития чрез предаване на знания. Така музикантите могат да покажат своя артистичен и професионален талант и способности. Musike организира в редица страни най-разнообразни музикални прояви в областта на композицията, оркестровата практика, майсторските класове и камерните формации, стремейки се да допринесе за оформяне на по-ясна представа за ролята на класическото изкуство в съвременното общество.

И така, преди да се прехвърлим към самия албум, да кажем по няколко думи и за двамата изпълнители. Морис Бург е сред най-известните обоисти в света. С впечатляващ списък от награди, той свири с най-добрите оркестри и под ръководството на най-известните диригенти - Абадо, Баренбойм, Шаи и др. Самият Бург също се изявява и като диригент. Не по-малко продуктивен е и в звукозаписната област - като солист и камерен музикант записва за гигантски компании като EMI, Decca, Nimbus и още много известни звукозаписни лейбъли. Наред с изпълнителските си ангажименти Бург е и много уважаван педагог. Преподава в Париж, Женева, Будапеща, Хановер и Москва.

Жан-Бернар Помие е всепризнат пианист и диригент. Учил пиано при известни педагози, по-късно специализира дирижиране при прочутите Биго и Истомин. Помие е най-младият лауреат на престижния конкурс „Чайковски" в Москва. Като пианист свири с най-добрите състави и диригенти. Работил е многократно с Берлинската филхармония и Херберт фон Караян. Забележителен камерен музикант, той свири с Исаак Щерн, Пинкас Цукерман, Кристиан Фера, квартетите "Гуарниери" и "Веермер" и много други известни музиканти. Заедно с изявите си като пианист Помие прави забележителна кариера на диригент и ръководи престижни оркестри в Европа и САЩ. Многобройни са и записите му за Erato, Virgin и EMI. Реализирал е регистрации на множество интеграли - сонати на Моцарт и Бетовен, токати и инвенции на Бах, валсове на Шопен и др.

Настоящият албум Schumann Recital съдържа 12 произведения на Роберт Шуман и три на съпругата му Клара. Любопитно е, че композициите на Шуман, включени в този проект, са написани през една и съща година - 1849 г. - "плодородната година", както самият композитор я определя. На 11 и 12 февруари той пише "Фантастични пиеси" опус 73, на 14 февруари се ражда "Адажио и алегро", опус 70, а през декември създава и "Три романса", опус 94. Междувременно се ражда Фердинанд - шестото дете на семейство Шуман, а Роберт композира "Пет популярни песни", опус 102 и "Дванайсет пиеси", опус 85, от които последната - "Вечерна песен", е включена в настоящия проект.

Въпреки това обаче произведенията са коренно различни в постройката и характера си. Опус 70 е сърцераздирателно ноктюрно, последвано от рондо, изпълнено с блясък, с леко загатнат размисъл в средната част. Опус 73 е по-скоро лиричен, отколкото фантастичен, със сложен строеж и множество повторения. Вокалната, интимна страна на "Романсите", опус 94, има по-светли и тъмни епизоди. "Романсите" опус 22, композирани от Клара Шуман, са писани през лятото на 1853 г., когато семейството се мести в Дюселдорф. Пиесите първоначално са създадени за цигулка и пиано, а настроението в тях е доста контрастно. И така, Schumann Recital е интересно и най-важното - нежно и красиво заглавие, което всички почитатели на "по-леката" класическа музика биха харесали.