Чудовища обитават пещера в Румъния

Чудовища обитават пещера в Румъния

Дълбоко в карпатските гори група румънски учени се натъкват на руините на средновековен манастир, който се оказва изграден върху обширен лабиринт от пещери. За да помогне в изучаването на дълбините, на мястото пристига екип от американски спелеолози. Изследователите се надяват да открият непозната до този момент екосистема, ала реалността се оказва къде по-чудовищна от очакванията...

И така накратко може да се предаде съдържанието на "Пещерата", чийто постановчик Брус Хънт е дебютант, но с опит като асистент режисьор в "Матрицата" и "Градът на мрака" (където отговаря и за визуалните ефекти). Първата му самостоятелна творба е и филм на ужаса, и приключенски екшън, и стягащ здраво за гърлото трилър... "Пещерата" също така е фантастика, но не и измишльотина. Консултант на филма е известният румънски спелеолог и сътрудник на "Нешънъл джиографик" д-р Кристи Ласку, открил през 80-те в пещерата Мовила десетки напълно нови и непознати дотогава на учените форми на живот.

Звездата на филма обаче е друг един "балкански субект" - Патрик Татопулос. Роден в Париж, изучавал изобразително изкуство и скулптура в Рим, работил като илюстратор на книги в Гърция, той заминава за Холивуд в началото на 90-те. Следва дълъг и авторитетен списък от заглавия (все касови "разбивачи"), дължащи успеха си и на неговото участие в тяхната изработка (най-вече като създател на специалните ефекти и/или дизайнер): "Старгейт", "Денят на независимостта" и "Годзила" на Роланд Емерих, "Супернова" на Уолтър Хил, "Подземен свят" на Лен Уайзмън (с когото се запознават и сприятеляват по време на работата върху "Старгейт"), "Аз, роботът" на Алекс Прояс, "Те" и Cursed на Уес Крейвън, "Пришълеца срещу Хищника" (където Татопулос е "само" консултант)...

Към тези изяви може да се прибави и епизодичната му роля като "френски офицер от флота" в историческата драма "Патриотът" - също филм на Емерих. Догодина пък предстоят да видят бял свят "10 000 години преди Христа", "Подземен свят: Еволюцията", "Немият хълм" и "Чужденецът".

Наполовина грък и наполовина французин, Татопулос владее перфектно езиците на Омир, Волтер и Шекспир. Това му помага по време на работа, а той работи по цял свят - "Пещерата" например е сниман в Румъния, Мексико, Щатите. Но най-вече му помагат бездънното въображение, разюзданата фантазия и отличното познаване на историята на изкуствата (не крие и влиянието, което му оказва седмото от тях посредством вече класическите ленти "Носферату" и "Нещото").

Като техните герои и творенията на Татопулос са стряскащи, но елегантни, ужасяващи, ала едновременно с това неземно красиви. За да продължи тяхното сътворяване, художникът основава собствено студио за специални ефекти, дизайн и грим, носещо неговото име. Всяка година връчва стипендия на млад и отдаден на работата си колега. Мечтае някой ден да седне и в режисьорското кресло. Та това е Татопулос - бащата на чудовищата от филма "Пещерата".