Меломан
BHM/Дюкян Меломан, 2005
Соул фънк
***
Алто саксофонистът Мейсио Паркър, спечелил славата си като основен член на брассекцията на Джеймс Браун, е един от хората, отговорни за шеметното развитие на фънка и днес името му се асоциира с този стил. Той има девет солови проекта зад гърба си, макар да е по-известен с участията си като сайдмен в проекти на големи артисти. Мейсио Паркър определено знае как да запали фънк искрата още с първата нота и да я запази горяща до края. Не прави изключение и настоящият му албум.
Schools In е записан от старата му група - Рон Тули, тромпет, Грег Бойер, тромбон, Морис Хайес, клавишни, Бруно Спайт, китара, Родни Къртис, бас и Джамал Томас, ударни, с помощта на гост артистите Кенди Дълфър, Марта Хай, Кип Блекшир, Синтия Джонсън, Седи Хайс. 58-минутният диск е пълен с преобладаващо авторски парчета. Освен тях са включени и емблематичните за жанра парчета като Basic Funk:100 и ABC на "Джексън 5". Баладичното Song for my Teacher показва, че Мейсио Паркър може да бъде много лиричен. В What Do You Know About Funk рапира синът на Мейсио Кори Паркър, но за съжаление това парче не хармонира с останалите и някак разкъсва албума. Като цяло Schools In е изключително свеж и весел и неусетно ви кара да разкършите снага.
Matt Darriau & Paradox Trio
Gambit
Enja/Дюкян Меломан, 2005
джаз
***(*)
Мат Дерю е нюйоркски композитор, фронтмен и мултиинструменталист със широки стилови интереси. Конкретният му интерес към балканската музика датира още преди 1986 година, когато неговата композиция Balkan Bounce е включена като откриващо парче в дебютния албум на бостънския бигбенд Orange Then Blue.
Дерю е основател на няколко групи - Ballin' the Jack изпълняващи джаз от 30-те и 40-те, келтски ориентираните Whirligig и Smash The Window и също така е участник в доста популярната глобално клезмер-формация Klezmatics. През 2002 г. неговата група Paradox Trio заедно с Теодосий Спасов дебютира в България на фестивала „Аполония" в Созопол. Групата е основана от Дерю през 1991 г. и оказва изключително силно въздействие на нюйоркската джаз ъндърграунд сцена, смесвайки американски джаз с източноевропейски и близкоизточни мелодии, хармонии и ритми.
Някои от музикантите са на „ти" с балканската музика като например македонския барабанист Сейдо Салифоски на ударни и думбек, известен и със съвместните си участия с живеещия в Ню Йорк български саксофонист Юри Юнаков, а също и със звездата на балканския джаз Иво Папазов. На Брад Шепик (електрическа китара) също не са чужди тези звуци, а доказателствата са в участието му в Tiny Bell Trio на Дейв Дъглас и Pachora. Към балканското звучене експериментални нотки добавя Руфъс Кападочиа със своето петструнно електрическо чело - собствена разработка.
Първите четири парчета в албума са записани в София, в студио „Акустична версия" буквално часове преди участието на групата във фестивала. Две от композициите - Maichinko и Tudorka, са на Теодосий, останалите шест са на Мат Дерю. Подзаглавието на албума е Brooklyn To Bulgaria и наистина музиката ни потапя в някакъв странен контекст, така сякаш авангардисткият нюйоркски Knitting Factory клуб е пренесен някъде в Стамболово. Албумът е интересен не само с великолепното пеене на Теодосий в Tudorka но и с доблестната „реабилитация" на балканския кючек в Cocek I Gong.
Комбинацията от думбак, чело и кавал в парчетата от албума създава един необичаен контраст, който със сигурност ще разшири музикалните хоризонти на мнозина свикнали със стандартното звучене на българската музика, такава каквато ни я поднасят родните медии. Ако трябва да изберем само едно парче от албума, то ще е едноименното Theo's Gambit, където Мат Дерю ни предлага една пъстра феерия от ръченица, цигански кючек, клезмер и румънски мелодии, за да ни подскаже още веднъж, че джаз и (стилова) свобода са синоними.
Ali Farka Toure & Toumani Diabate
In the Heart of the Moon
World Circuit/Дюкян Меломан, 2005
традиционна - Западна Африка
****
Това е уникална среща между двама брилянтни интерпретатори на западно-африканската и малийска музикални традиции - китариста Али Фарка Туре и кора изпълнителя Тумани Диабате. Макар и двамата да са от Мали, те никога не са свирили заедно и за да е още по сложно - преди тяхната среща за конкретния албум не са имали нито една репетиция, нито пък разписани парчета! Въпреки това резултатът са едни великолепно изпълнени композиции, отразяващи хилядолетната музикална традиция на региона.
Мелодиите са почти трансцедентни, съзерцателни, въздействащи със своето спокойствие и тишина. Едновременно с това кората на Тумани ни предлага изпълнени с орнаменти от светлина и ритмична инвенция импровизации. Албумът по някакъв необичаен, но съвсем логичен начин ни напомня за бароковата музика на Европа от XVII-XVIII век. Дванадесетте парчета са записани в три кратки сесии, малко преди началото на дъждовния сезон, в столицата на Мали - Бамако, на покрива на хотел Mande. Ако затворите очи, слушайки музиката, ще видите онази великолепна гледка от покрива на хотела с бавно течащата през града река Нигер.