Скулпторът и неговата градина
Любопитствам защо държи неговите неща да бъдат подредени на открито, след като има толкова галерии, готови да приютят експозицията. "В началото работите ми бяха от дърво, стояха доста камерно и се нуждаеха от среда, каквато може да даде една галерия или един интериор да предложи. Но след като излязох с керамика, вече не мисля за вътре, за вътрешно пространство", казва Кирил Христов.
Експозицията в градината е постоянна. В момента там има 15 работи. Няколко от пластиките си е нарекъл с едно и също име - "Скитаща фигура", там са още "Пластове", "Портрет", "Камбанария". Към тях могат да се добавят и двата свещника, изработени за параклиса в двора с керамичните скулптури.
Няма специално назначени хора да пазят експозицията, без да броим петимата градинари, които поддържат двора. При добре опечена керамика няма проблеми и с ветрове, дъждове, снегове, студове.
Как би описал градината, питам. Трудно, е отговаря Кирил. Питал е колегите си същото. "Вътре съм в тази градина, затова се интересувах дали атмосферата в нея (някои казаха, че е само почистена) не носи по-особен заряд, информация, дали в нея няма нещо повече."
Хората, с които говори за градината, са първите гости и участници в пленера - проф. Ангел Станев, проф. Божидар Бончев (и двамата от Художествената академия в София), Велизар Георгиев, Георги Трифонов, проф. Димитър Сотиров от Софийския университет, Добромир Георгиев, проф. Емил Попов пак от академията, Захари Каменов, Златина Григорова, Иван Влъчков, Кирил Матеев, проф. Милан Андреев и проф. Стефан Лютаков от Великотърновския университет.
Да се вдигнат и отидат в Червен бряг (град, който няма нито море, нито висока планина) ги провокира глината. Една част от тях са привлечени от художника Георги Трифонов, а други познават Кирил.
"Тук, в зеленината, близо до фабриката, изложбата на Кирил стои по-спокойно, без екзалтацията, която усещах в Кюстендил (в галерията, където е изложен Майстора - бел. авт.). "Хармонично", обобщи в словото си проф. Емил Попов при откриването на юбилейната изложба на Кирил Христов. По думите му, завръщайки се в родния си град, всъщност скулпторът "стои на мястото си и отработва художническата си съдба".
"Колкото и глупаво да звучи, присъстващите, гости и колеги, се забавляваха. Това за мен е доста сериозно и си е почти похвала - да накараш един пообръгнал, зрял човек да се весели, срещайки се с този материал..."
Интересувам се как са се справили участниците в пленера с глината, опънала ли им се е като материал. Кирил защитава постиженията им: "Те нямаха времето, което имах аз - 15 години и дори повече работа с глина. Трябва да я познаваш, не може да я откриеш за една седмица."
"Кирил Христов е труден, сложен художник. Той е мечтател, който търси абсурдни, крайни, изненадващи стойности, като създава свое разбиране за глината и формата, постигана с нея", е оценката на проф. Попов за Кирил.
Кирил Христов определя себе си като не много продуктивен автор. "Видях колеги, които ни затрупаха с работи. В един момент си казах: "Какво съм правил през това време?"
При него, за да излезе една работа, трябва поне година. Така е било и когато е работил с дърво. "Една работа минава през сто неща. В нея се съдържат 20 работи, мога да я оставя, да започна друга, после да оставя другата. Моите неща като че ли са изграждани от много парчета, наслагвани са. Така ставаше и уплътняването на самата работа. В дървото съм стигал и до клечки за зъби - да видим от това какво ще се появи още", разказва скулпторът.
Това, че правят пленер в Червен бряг и експозиция в двора на керамичната фабрика, според Кирил не затваря нещата. Напротив, на Димитровден се случва точно обратното - "поместването" (като в притчата за Мохамед и планината) на професорите от София към малкия град. Предстоят разговори със секциите "Керамика" и "Скулптура" на Художествената академия в София, както и със Съюза на художниците. Ще опитат да привлекат студенти от двете секции на стаж във фабриката. Те и бездруго си нямат място за стаж, разбрал наскоро Кирил.
Има ли идея за нова изложба? "Ще ти кажа нещо, което може и да не стане, но в повечето случаи в тази фабрика нещата стават. Мога да ти подскажа една идея. Стан от ония, на които навремето тъчаха черги. Разглобявам го и с всяка негова част правя скулптура от глина. Това се превръща в изложба, с която мога да вляза в която галерия ми посочиш. Говоря за пространството, т.е. мога да усвоя какво ли не пространство само от това, че ще разхвърлям частите и всяка от тях ще има стойност на произведение на изкуството."
Продължение на експозицията ще бъде календарът с керамични фигури. Другото, което според Кирил може да им се случи, е да бъдат продадени. Има интерес. Първата си работа от глина - "Дявол", вече е продал и дванайсетгодишният Кирил Христов-син.