Немската готик машина

Немската готик машина

Изпълнител: Rammstein

Стил: готик метъл

Формат: MC/CD

Издател: "Вирджиния рекърдс"

Ето че само година след издаването на четвъртия си студиен шедьовър най-великата съвременна немска банда е на път да ни отнесе и с новия си суперсензационен албум. Става въпрос за Rammstein и тяхното ново отроче - смразяващия Rosenrot!

Немските готик титани са едно от най-ярките имена в комерсиалната "тежка" сцена в световен мащаб, а по всичко личи, че ще продължават да пишат едни от най-успешните страници от музикалната си кариера и през следващите години. Отзивите от новото им заглавие са доста контрастни, но за мен бандата се движи екстремно бързо напред и нагоре, а колкото за Rosenrot - това за мен е най-добрият Rammstein до момента.

Първо си струва да обясним на феновете защо любимата им група ги изненадва толкова рано с нов проект. Всъщност албумът е пълен с изненади и това като че ли е първата от тях - след като в десетгодишната си история момчетата имат едва четири дългосвирещи студийни плочи, само в рамките на близо 400 дни издадоха цели две. Обяснението е доста просто. По време на творческия процес покрай записите на Reise, Reise момчетата са успели да създадат голям брой смразяващи готик шедьоври, които впоследствие е нямало как да съберат в рамките на едно CD.

В началото опциите били две - да издадат двоен албум миналата година или след пускането на Reise Reise да започне и постепенния рилийз на отделни сингли. Нито едно от тези две неща обаче не е в характерния за бандата стил, така че сега имаме повод с вас да обсъдим и чисто новия проект на големите любимци.

Обяснимо някои от парчетата са записани в студиото "Ел Кортийо" в Малага, Испания, където са направени записите и за Reise, Reise. Всъщност нека се разберем - единайсетте трака в новата тава със сигурност не са "отпадъците" или нещо такова от стария албум. Дори напротив. Едно прослушване на парчетата ще ви бъде достатъчно сами да се убедите, че Rammstein не са подходили несериозно към проекта и пред нас наистина стои едно от най-добрите заглавия на бандата.

Добрата новина е, че и на българския музикален пазар Rosenrot излиза в уникалния си оригинален вид - твърда картонена кутия и впечатляваща визия. За много от вас едва ли външният вид има значение, но в случая той е много важен, защото намеква за нещо наистина сериозно - албумът е създаден, за да остане в историята! До момента той наистина пише история и само за месец след излизането му се превърна в най-бързо продаващата се тава на Rammstein изобщо. Това със сигурност не е случайно, въпреки че нас, както винаги, комерсиалните успехи не ни засягат много-много.

Втората изненада в албума е парчето Te Quiero Puta. Както сами се досещате, лириката на цялото изпълнение е на испански език и съдържа думички, които дори и футболистът Мартин Петров вече знае. Това отново е разчупване на клише от страна на Rammstein - нещо, което едва ли някой фен е очаквал. Големият сюрприз обаче се крие в самото изпълнение. След първото прослушване именно тази песен се превърна в моя голям фаворит, защото в него се случва нещо уникално.

Едва ли на някого другиго до момента му е минавало през ум да смесва свежите латиноелементи с мрачната и депресивна готик атмосфера. Е, ето, че немските готик богове са го сторили! При това в парчето има и интересни женски вокали, а цялата абсурдна ситуация добива още по-впечатляващи размери благодарение на силно наместената някъде сред всичко това брас секция. Дори и да не сте фен на Rammstein, дори и да нямате никакво намерение да занимавате мозъчната си кора с проект като Rosenrot, Te Quiero Puta e парчето, което със сигурност трябва да чуете.

Иначе двете "атомни бомби", с които немската метъл армия се готви да взриви света, със сигурност са пилотният сингъл Benzin, както и едноименното Rosenrot.

Трябва да бъдете сигурни, че и този път лириката на момчетата е впечатляваща и тук като че ли няма изненади - бандата продължава да ни провокира с обществено значими теми и социални феномени.

Mann Gegen Mann например разказва за вътрешните конфликти, от които е разкъсван един хомосексуалист. Парчето започва с дълбока и мрачна бас линия, контрастираща с високия саунд на барабаните. По-нататък всичко това се превръща в един брилянтен индъстриъл рок шедьовър, повлиян от силно синти звучене и хаотични виещи звуци.

Stirb Nicht Vor Mir пък е още едно странно изпълнение. За разлика от целия брутален саунд и смразяващ тътен, който е обладал проекта, парчето е акустично почти през цялото време, а в него чуваме и красиви женски вокали, дело на Шарлийн Спитери. Другото по-лирично изпълнение в проекта е Wo Bist Du, в което на фона на неприлично изкривения саунд на китарите Тил Линдеман сякаш ни разказва за своята любовна история.

Въпреки че пропускаме да споменем голяма част от траковете в тавата, струва си да ви предупредя, че в Rosenrot едва ли ще успеете да намерите слабо парче. Вярно е, че изпълненията са малко по-комерсиални от това, на което сме свикнали. Темпото е осезаемо по-бавно, атмосферата е много по-тежка, но пък песните са изпълнени с мелодия и като цяло самото слушане на проекта носи наслада. Колкото и странно да звучи...