BMW+детски колички?
Be, енергийната бира на Budweiser, спреят за коса Lycra, парфюмът на производителя на спортни стоки Everlast и протеиновият пудинг на Силвестър Сталоун също бяха класирани сред най-лошите идеи за разширяване на продуктовата гама на известни търговски марки.
Това "удължаване" на продуктовата линия, дефинирано от TippingSprung като ориентиране на компанията към нов пазарен сегмент, различен от традиционния й бизнес, е доста популярна стратегия за постигане на допълнителен растеж.
Но дали рискът от провал винаги си заслужава? Не и според Лора Рийс, президент на базираната в Атланта консултантска фирма Ries&Ries. "Удължаването на продуктовата линия е вредно за марката. Колкото повече неща носят името ти, толкова по-слаб е имиджът на марката."
За да се получат няколко добри идеи, трябва да преглътнем известен брой катастрофални концепции като дезодорант Adidas и чанти от австралийската компания за ботуши Ugg. Участниците в проучването на TippingSprung гласуваха застраховката за домашни любимци на компанията Iams за най-добрата идея на 2005 г. Първо, защото на застрахователния пазар за домашни животни няма доминираща марка и, второ, защото самата компания Iams вече си е извоювала престиж на производител на хранителни продукти, които защитават вашия любимец.
Най-добрата комбинация се получава, когато името на уважавана марка, т.е. нейният престиж се прехвърли върху нов продукт, който подхожда на традиционния й бизнес, казва шефът на TippingSprung Робърт Спранг.
Най-добрите идеи за нов бизнес са оценени по три критерия: улучване на подходящия пазарен момент, индивидуалност и новаторство.
Сред новите продуктите, които в най-голяма степен отговарят на тези условия, са освежителят за въздух на компанията за почистващи препарати Febreze; авточистачки и течност за почистване на автостъкла с марката на продуктите за почистване на дома Mr.Clean; витамини от производителя на корнфлекс Wheaties; яхти от фирмата за лятно облекло Tommy Bahama и лак за мебели Steinway.
Ликьорът на веригата кафета Starbucks и известната марка бърбън Jim Beam пък бяха обявени за най-добрата идея за нова алкохолна напитка.
Създаването на нов продукт от две известни марки донесе успех през 2005 г. на Motorola и портала за купуване на музикални файлове iTunes, които пуснаха на пазара телефона ROKR, обявен за най-доброто партньорство от 47 процента от участвалите в анкетата. Той е следван от идеята за вграждането на малко резервоарче в ютиите Black&Decker, където се сипва омекотител за гладене Downy (18.8%), и "брака" между дизайнера Карл Лагерфелд и производителя на трикотаж H&M (13.6%).
Писалката за премахване на петна Tide To Go спечели в категорията "Как не се сетиха за това по-рано?" с 51.1 процента. Apple пък беше обявена за марката с най-голям потенциал за нови продукти като мобилни телефони и телевизори. Сред другите идеи за кобрандиране са розови романи от Victoria's Secret, детски колички от BMW, снаксове от Coca-Cola и Corona и близалки от Ben&Jerry's.
Някои от по-изчанчените идеи за съчетаване на известни марки са сапуни от зелен чай с марка Twinings, алея за кучета, спонсорирана от Purina, съхопътни транспортни услуги от евтината авиокомпания JetBlue и уредба за караоке Ashley Simpson.
Сред известните личности, които най-успешно биха продавали нови продукти, според проучването са Анджелина Джоли, Марта Стюърт, Том Круз, Парис Хилтън и Опра Уинфри.
Така че не се изненадвайте, ако в магазините скоро видите колекция дрехи за бременни "Ще ти сритам задника" от Дженифър Гарнър.