Червената революция

Червената революция

Ирландската рок звезда Боно обяви една от най-мащабните си инициативи в подкрепа на Африка. По време на световния икономически форум в Давос, Швейцария, той съобщи, че създава търговски знак Product Red, под който ще се продават продукти от някой от най-големите световни компании. Процент от продажбите ще отива в Глобалния фонд за борба за СПИН, туберкулоза и малария (Global Fund to Fight Aids, Tuberculosis and Malaria). Своята подкрепа за проекта вече са заявили компании като American Express, Gap, Giorgio Armani и Converse, част от Nike. Първите продукти под знака Product Red ще се появят на 1 март във Великобритания и американските молове. Стартът е с очила от Armani, подобни на тези, които носи Боно, тишърти от Gap, произведени в Лесото, и маратонки от Converse, произведени в Африка. Armani заявиха, че до края на годината ще започнат да произвеждат парфюми, часовници, бижута и дрехи със знака.

Жестът на Боно е показателен за развитието на така нареченото етично пазаруване (купуване на стоки, произведени с материали от развиващите се страни при добри условия и без използване на детски труд), коментира "Индипендънт". Според доклад на Co-operative Bank британските консуматори са изхарчили 25 млрд. лири за “етични” стоки и услуги през 2005 г., като това е с 15% повече от 2003. Най-голямо е покачването - с 30%, на интереса към облеклата, произведени на този принцип. Пред аудиторията на икономическия форум Боно казал, че кампанията му е ръководена не само от филантропия, но и от практични бизнес принципи. “Филантропията е като хипи музиката и като това да си държим ръцете, а Red е повече като пънка и хип-хопа, по-комерсиално... хората виждат, че светът не е наред, виждат най-голямата криза в здравето за последните 600 години и искат да направят нещо за това, но не знаят какво. Red е начин да направиш нещо, което ти носи удоволствие и в същото време носи полза за другите”, казал той.

Продуктите са адресирани към тези, които Боно нарича съзнателни консуматори - образовани хора със средни и по-високи доходи. Прогнозите са, че с тази кампания от 1.5 млн. във Великобритания те ще нараснат до над 4 млн. през 2009 г. “Моят адресат са хората, които мислят за силата, която имат с парите, които харчат и си казват “Има два чифта дънки, които мога да купя. За едните знам, че са произведени в Африка, и ако дам пари за тях, това ще промени нещо. Кои да купя?”

Партньорството беше посрещнато скептично от журналисти и представители на благотворителни организации. "Партниращите компании ще вложат във фонда част от своите приходи, но за сметка на това те имат възможност да увеличат своите доходи от “етичните” клиенти, които ще привлекат", коментира "Индипендънт". Критиците на инициативата казали също, че каузата не печели от това, че не са уточнени процентите, които ще бъдат отделяни за благотворителност. Единствено от American Express обявили, че ще отделят 1% от месечните си приходи от картите Red. “Трябва да уважаваме креативността на Боно, коментира представител на британска благотворителна организация, цитиран от "Индипендънт", съществува обаче риск това генерално да отчужди консуматорите от благородните каузи. Ако не е напълно ясно, че голяма част от това, което те плащат за тишърта или за чифт очила, отива за борбата с маларията в Африка, те ще са с чувството, че наливат пари в хазната на корпорациите, които превръщат борбата срещу бедността в сделка.”

По думите на самия Боно някои от благотворителните организации, които работят в същата област, може да критикуват кампанията, но в реалността, в която всеки ден в Африка умират по 6500 човека от СПИН, а 9000 се заразяват, трябва да се взимат екстремни решения. “Някои хора може да не са доволни от това, че ние работим с големия бизнес. Но проблемът просто трябва да бъде решен, а това не може да стане само с държавна помощ. Ние се борим с огън. Къщата гори. Нека да вземем вода... ще се интересувате ли дали този, който гаси огъня, така лъска и собствения си образ”, отговаря Боно.

Боно е носител на множество награди за своите инициативи в полза на Африка. Последната му е от началото на тази седмица - в Баден Баден той беше награден с германската медийна награда за 2005.

Миналата година списание “Тайм” го избра за личност на годината заедно с двойката Бил и Мелинда Гейтс за дейността им в подкрепа на справедливостта по света. Миналата година Боно беше номиниран за Нобеловата награда за мир. Един от най-големите му успехи беше миналото лято, когато след концертите Live 8 лидерите на седемте най-богати страни плюс Русия взеха решението за опрощаване на дълговете на част от най-бедните държави.