Защо тъгува Милен Станков

Защо тъгува Милен Станков

Седмица преди представянето на книгата "Аз живях социализма" - финален етап от проекта на Диана Иванова и Георги Господинов, посветен на събирането на спомени от близкото минало - в Червената къща могат да се видят фотографии, запечатали останките от онова време. С изложбата си "Стоп кадър" трийсетгодишният Милен Станков се гмурва обратно в атмосферата на детството си. В първата серия с име Inside/Outside фотографът се разхожда в "соцрезервата", наречен все още Международен младежки център (ММЦ), в Приморско. През прозорците на бунгалата фотокамерата надниква към изоставените атрибути на една отминала епоха.
Във втория цикъл, озаглавен Double, Милен показва обичайни за днешното време обекти като изглед към халетата на "Технополис", новите коли, цветните реклами, бутиците... Само че образите на България от XXI век са заснети на черно-бяла лента от 80-те години, с отдавна изтекъл срок на годност. Така съвременният изглед към действителността се скрива и почти изчезва под воалния ефект на престарялата емулсия на филма.
Играта с времето продължава и в третата серия от снимки в изложбата, този път наречена Pears. Тук фокусът на камерата се е изместил към родното село на фотографа, където миналото живее непокътнато. В битовите детйли на къщата на баба си Милен изследва онези съставки и миризми от детството, които все още се пазят в буркани, наредени върху полиците на старите скринове, някъде там до старите семейни снимки на стените, запечатани завинаги в оставените да зреят на дивана едри жълти зимни круши.
Фотоизложбата "Стоп кадър" може да се види до 2 март в Центъра за култура и дебат "Червената къща". А на 28 февруари може да се потопите в литературния поглед към близкото минало с представянето на книгата "Аз живях социализма".