Long Live "София филм фест"

Алън Паркър сложи точката на юбилейното издание "София филм фест". Празникът свърши. Наградите са раздадени.
Киноманите ще доглеждат още цяла седмица. А двигателят Стефан Китанов (и приятели) вече са предвидили изненадите за
догодина.
Какво
ще остане в историята на фестивала: 148 игрални, документални и късометражни
филми от цял свят. За първи път СФФ прожекции имаше и в Пловдив освен в Бургас.
Гостуваха 209 режисьори, продуценти, актьори, фестивални директори, медийни и
киноексперти.
Международно жури (Испания, Италия, Белгия, Германия и България) на
младежката киноорганизация "Ниси Маса" сложи началото на своя избор. То даже
само измисли и изработи наградата си - оранжева статуетка с формата на око,
което гледа кинолента. Първият й носител
стана черногорецът Иса Кося, режисирал филма на Косово-Хърватия
"Кукуми".
Първата си
международна награда, и то голямата
STELLA ARTOIS за
най-добър филм в международния конкурс
получи един от съвсем младите режисьори на фестивала, 30-годишният Алексей
Герман-син от Русия за "Гарпастум", представител на новото руско кино. Той се състезава с още 12 продукции от
Германия, Франция, САЩ, Румъния, Босна, Великобритания, Иран, Турция,
Аржентина, Виетнам за красивата статуетка
и премията от 5000 евро.
В това издание на феста имаше явен превес за
балканското кино. Журито отличи със специална награда "Небе над пейзажа" (Босна и Херцеговина) на
режисьора Ненад Джурич заради
оригиналността на концепцията, отличното актьорско присъствие и ярко чувство за
хумор. "Забавлявахме се, докато снимахме", потвърди и щастливата актриса Одри
Хам.
А традиционният приз
No Man's Land
за балкански филм, който се изразява
в диплом и кашон вино със същото име, гилдията на българските
кинокритици присъди за словенския "От гроб до гроб" на режисьора Ян Цвиткович.
При наградата за
български късометражен филм пак имаше и една специална. JAMESON статуетката и
паричната премия от 6000 евро, осигурени от ирландското уиски Jameson и Европейската
координация на филмовите фестивали, отиде при режисьора Андрей Цветков за
анимационния филм "Черно на бяло",
заради отличните му технически
качества, човечност и най-вече за неговия чар. "Участвам за трети път и
най-после успях", оцени наградата си Андрей. Той има над
15 филма и е спечелил конкурси в
Италия, Белград, "Златен ритон" -
Пловдив, както и "Златен витяз".
Журито оцени обещаващия дебют, режисиран с увереност и ведро чувство за хумор на
студентката в НАТФИЗ
Богиня Найденова и присъди специална премия за игралния и 16-минутен филм
"Калоян и Соня".
"Лейди
Зи" отново спечели две награди.
Едната от журито на ФИПРЕССИ -
международната гилдия на филмовите критици. Хубав жест направиха Георги Дюлгеров и операторът
Радослав Спасов с наградата си на KODAK.
Така или иначе годината беше от най-бедните напоследък на готови български
игрални филми. За себе си двамата кинаджии прибавиха към останалите спечелени
награди за "Лейди Зи" статуетката и дипломата. По-важното обаче - парите за
следващия филмов негатив на стойност 3000 долара преотстъпиха на младите
участници в конкурса JAMESON с проектите им "Майки и дъщери" и "Хотел, гълъби" на Майя Виткова-Светослав
Драганов и Димитър Сарджев. Димитър е студент последна година в класа на проф.
Г.Дюлгеров по филмова и тв режисура,
снимали са заедно "Хубава си, мила моя" и
"Лейди Зи". Автор е на още 4 късометражни филма и наградите "Витяз", Велинград,
Петербург. Два от проектите на Майя Виткова пък са класирани в европейски
селекции.
Публиката и този път
имаше свой независим фаворит - "Бялата графиня" на един от най-изтънчените
режисьори в съвременното кино Джеймс Айвъри, с участието на Ванеса Редгрейв.
Паричната премия от наградата ще отиде при неизвестния все още разпространител
на филма, а трима от позналите се сдобиха
с по 11 билети за филми.
В третото издание на програмата "София
мийтинг", за публично представяне на проект за филм, гостите от
авторитетни световни кинофестивали избраха да подпомогнат с наградата си от 4000
евро режисьорката Хана Слак и
продуцентката Дуня Клеменц за проекта "Tеан".
Накрая "Горчивата
чаша" изпиха Николай Волев - за цялостен принос в кинопублицистиката и
режисьорът Иван Тонев за майсторското изграждане на екранен разказ във филма
"Любовта е...". Наградата дава Факултетът по журналистика и масова комуникация
при СУ "Св. Климент Охридски".
Община София присъди
свои награди за цялостния принос към световното кино на режисьорите сър Алън Паркър, Николай Волев, Рангел
Вълчанов, Фолкер Шльондорф, Тери Джоунс и на актрисата Ванеса
Редгрейв.
За първи път у нас дойде и сър Алън Паркър. Той откри изложба от
собствени карикатури, с което изненада даже директора на Британския
съвет. "Най-много държа на филмите си, но с карикатурите също изразявам
себе си, особено когато съм нервен", каза той със смях. Остро око за
абсурдите в киноиндустрията, бюрокрацията с подчертан афинитет към
детайла, често изведен с хумор до ироничност, понякога с гняв, а не
липсва на места и агресия - такъв е почеркът в цялото му творчество. Не
че се е родил режисьор, не е ходил в специално филмово училище, не е
учил и музика - музиканти са двамата му синове и майка му, но знае как
да разказва истории, защото това е най-важното за него. Във времето на
модерното, технологично кино трябва да се разказват истории, независимо
откъде идват - от България или Лондон. Е, жалко е, че обикновено се
опира до парите на Холивуд. Смята себе си по-скоро за реалист,
отколкото за оптимист. Алън Паркър е от малкото режисьори, които
участват активно дори в правенето на плакатите и обложките за DVD-та на
своите филми. И като гаранция, че седмото изкуство няма скоро да умре,
режисьорът на "Стената" откри киноуниверситета в обновеното кино
"Одеон" с Commitments, който в световните киносайтове е почти на върха
на скалата - 7.3, големият майстор ни показа, че киното има бъдеще.