Кой получи "Икар"

Кой получи "Икар"

Празничната еуфория по случай Деня на театъра и раздаването на наградите на Съюза на артистите "Икар" започна още пред сградата на Народния театър. Подобно на оскарите и тук имаше червена пътека, много фотографи и развълнувани фенове. Тържествената церемония, отново режисирана от Съни Сънински, опита да внесе настроение, като избегне жанра "организирана спонтанност". На сцената бяха разположени маси, където номинираните заеха своите места по категории, а публиката можеше да следи театралните звезди в едър план и чрез голям екран над тях. Стремящата се към изисканост сцена беше подкрепена от джаз трио, в което взе участие и Хилда Казасян. Тя демонстрира съпричастността си към театъра, като попита още с появяването си дали ще дадат награда и на Чочо (Попйорданов). Оказа се за нейно учудване, че той не е номиниран. Христо Мутафчиев, новият председател на Съюза на артистите, пък изненада публиката с доброто си пеене в дует с джаз певицата. Звездната компания беше попълнена от Стефан Вълдобрев и Марияна Попова, която изпълни песента си за Евровизия 2006 г.
След като бяха раздадени наградите за цирково изкуство на артисти "Антъни" за майсторство и умение в областта на дресурата на пудели, вариететно изкуство на Милена Василева за оригинален и изключително рискован номер, дойде ред и на номинациите за критически текст, като наградата получи театроведът Ромео Попилиев за книгата "Драмите на Йордан Радичков, или едновременното неедновременно". Публиката притаи дъх, след като награденият реши да не поздравява никого, а да подходи, както каза той, негативно към този акт и да каже на кого няма да благодари. Това се оказа "Топлофикация" - "разкритие", което разчупи церемониалната атмосфера. За текст за театър беше наградена Петя Русева за пиесата й "Москва". "Златен глас" се оказа Венета Зюмбюлева за дублажа на сериалите "Отдаденост" и "Всички обичат Реймънд". Кукленото изкуство беше представено от "Бяла приказка" от Валери Петров, постановка Атанс Илков, Столичен куклен театър. За авторска музика беше отличен Емилиян Гацов за "Психоза 4:48", което зарадва цялата публика с изключение на сътрапезниците му по маса. Никола Тороманов отново спечели театрална награда за сценография, този път за представлението "С любовта шега не бива", реж. Мариус Куркински, а за майсторско техническо осъществяване на спектакъл беше награден "Отело" на Лили Абаджиева. Имаше и нова категория тази година - за най-успешен театър, като честта се падна на Театър "199" и неговия директор Владо Стойчев. Анастасия Лютова взе наградата за актьорски дебют за ролята си на Мартирио в "Домът на Бернарда Алба" на Варненския театър, а най-добрият режисьорски дебют се оказа на Десислава Боева за режисурата на "Боряна", отново на Варненския театър. Напрежението нарасна, когато дойде ред на актьорските номинации. Представлението "Домът на Бернарда Алба" на реж. Възкресия Вихърова, което беше номинирано в три категории, беше отличено единствено с приза за поддържащата роля на Жорета Николова. Същата изненада очакваше и другия фаворит на театроведската комисия "Веселите Разплюеви дни", който получи награда единствено за поддържаща мъжка роля на Малин Кръстев. Наградата за главна женска роля получи Александра Василева за ролята на Камий в "С любовта шега не бива" на реж. Мариус Куркински в конкуренция с Илка Зафирова и Стефка Янорова. За главна мъжка роля беше номиниран Камен Донев за Дмитрий Карамазов в "Братя Карамазови" на Пловдивския театър, като за приза бяха номинирани Валентин Танев и Деян Донков. Официалната церемония се поразчупваше от актьорските етюди на студентите от театрална школа "Любен Гройс", които идваха да напомнят, че все още    бг-тържествата не могат да се отърсят от белезите на шоу-програмите от 80-те. На финала възторжена студентка изпълни на плейбек хит на Тина Търнър, което пък помогна в своята неловкост номинираните да се разкършат на сцената в ироничен танц.
Най-оспорваната номинация за режисура беше присъдена на Явор Гърдев за представлението "Пиеса за бебето" от Едуард Олби, Театър 199. А според тайната комисия, ръководена от проф. Юлия Огнянова, най-добро представление за сезона е "Отело" на Лили Абаджиева, който избор учуди както режисьорката, така и публиката.
Залата се вдигна на крак и бурно аплодираше наградения за цялостно творчество Наум Шопов, а след финалните босанови на Хилда Казасян публиката се устреми към фойаетата на театъра, където група Б.Т.Р. се грижиха за настроението, а алкохолът и изисканите блюда насърчаваха купона.