15 минути

15 минути

Анди Уорхол, автопортрет, 1986
Анди Уорхол, автопортрет, 1986
Масовата истерия около иконата на попарта Анди Уорхол (създател на артистичното студио Factory, сп. "Интервю", бандата The Velvet Underground и онзи принт на Мерилин Монро, който няма начин да не помните) се съживи отново преди година, когато Сиена Милър подписа договор за участие във филма Factory Girl, в който изпълнява ролята на Еди Седжуик - едно от многобройните открития на Уорхол и неговата "Фабрика". В креативната му работилница на "Юниън скуеър" в Ню Йорк са снимани голяма част от филмите на култовия артист, там е направена и почти цялата колекция от полароиди на знаменитости, уловени в крачка. "Представата ми за добра снимка е онази, която улавя прочути хора да правят нещо не толкова изискано!", издава Уорхол на един от многобройните си сътрудници Глен О'Браян. За приятелите си, макар че често много от тях са спекулирали с позицията във "Фабриката", роденият в семейството на словашки емигранти Андрю Уархола е известен с кодовото име Дрела - комбинация от Дракула (Dracula) и Пепеляшка (Cinderella). Три години след смъртта му (неизлекувана жлъчка, заради страха му от лекари и болници) Лу Рийд и Джон Кейл записват албума "Песни за Дрела" в памет на артистичната икона Уорхол. Същият, който в началото на кариерата си като илюстратор и графичен дизайнер преследва свой кумир Труман Капоти и звъни непрекъснато в дома му, докато един ден, възмутена от упорството на невъзпитания младеж, майката на Капоти му вдига такъв скандал, че Уорхол го разказва често като паметен момент в кариерата и живота си. Няколко години по-късно, когато творбите на питсбъргския артист се продават на баснословни цени, Капоти и Уорхол се сприятеляват. "Уорхол не допускаше лесно хора до себе си, но определено имаше любимци във "Фабрика", категоричен е Глен О'Браян в предговора към премиерното заглавие Warhol's World, издадено съвместно от Steidl / Hauser & Wirth и подпомогнато от The Warhol Foundation.
Даяна Рос, Деби Хари, Лу Рийд и Бианка Джагър. "Определено най-фотографираната жена в свитата на Анди, която имаше лице на суперзвезда. Анди не я пощади в дневниците си и по страници мога да цитирам местата, на които типично в стила си Уорхол не прояви милост и към нея. На страница 94 например ще откриете признанието му за Бианка и силната й кокаинова зависимост по това време, многобройните й любовни афери, както и силното й желание да вкара в леглото си Стивън Спилбърг на страница 443. Любопитен момент има и на страница 469, където Бианка възмутена обвинява Анди, че разказал на репортерите, че е спала с Удуърд и Бърнстейн (американски журналисти, които се прочуха с аферата "Уотъргейт"). Всъщност Анди беше наясно от самото начало, че Бианка е красива само когато е гневна, и не се уморяваше да я докарва до това състояние. Мисля, че тя нямаше право да му се сърди - все пак той я направи известна. Никой друг не направи това за нея!" Не всички от приближените на Уорхол и неговата "Фабрика" са толкова безобидни, макар и гневни като Бианка Джагър. На 3 юни 1968 г. в студиото му нахлува Валери Соланас, който стреля по Анди и неговия интимен приятел Марио Амая, и ги ранява сериозно. Обяснението, което дава в полицията, е, че дала на Уорхол сценарий за филм, който той загубил и била ядосана, че попартистът "контролира целия ми живот". През 1996 г. историята е филмирана от режисьорката Мери Хармън с участието на Лили Тейлър.
По-голяма част от откритията на Уорхол са събрани във второто издание, посветен на бащата на попарта: Andy Warhol Screen Tests: The Films of Andy Warhol от каталога на лондонското издателство Abrams. Координатор на проекта е Кейли Ейнджъл от Whitney Museum. "Screen Tests е концептуален портрет на Ню Йорк през 60-те години. Освен близки приятели и почитатели на Уорхол в изданието са събрани и негови прочути автопортрети. Салвадор Дали, Боб Дилън, Пол Мориси, Еди Седжуик, Нико, Барбара Рубин, Сюзан Зонтаг и Ерик Андерсън са част от амбициозният проект на "Уитни" и 15-годишно изследване и събиране на архивни материали от музеи и филмотеки. Самият Уорхол е разделил филмовия си експеримент на няколко серии:
13 най-красиви жени, 13 най-красиви мъже, 50 фантастични мъже и 50 личности. Най-интересният акцент в проекта му е неизвестният досега, дълъг седем часа филмов портрет на любовника на Уорхол Филип Фейгън.