Свободната геометрия на Яна Юнакова

Свободната геометрия на Яна Юнакова

Ако видите изложбата "Свободна геометрия" на художничката Яна Юнакова (11 май - 10 юни в пловдивската галерия "Сариев"), вече няма да сте на мнението, че керамиката става единствено и само за приложно изкуство. "Като чуят керамика, хората са свикнали да виждат само декоративни грънци и вазички", казва тя.
Авторката обича да изненадва сама себе си и за всяка нова изложба експериментира с нов материал или техника. Работила е с хартия, с бетон, с каменна сол. "Важното е да се възползваш от особеностите на конкретния материал. Много тъпо и скучно е да работиш само това, което можеш и да го превърнеш в нещо като производство", е нейното обяснение. И още: "Иначе привиквам и започвам да губя интерес."
В новата изложба са представени 11 фигури, съставени от стотици еднакви модули, всеки сглобен от две части. Приготвянето само на една отнема поне 4 дни - освен че трябва да направи модулите, после трябва да ги сглоби, а някои от фигурите включват по 40 и повече части, така че работата е наистина тежка. Или, както казва Яна, "концентрацията е като при будистка медитация, не трябва дори да дишаш". Според художничката "полученият ефект оправдава хамалогията", защото изцяло променя стандартното звучене на глината като тежък и масивен материал, тъй като отделните елементи не са фиксирани строго, а се вплитат един в друг със свободно захващане и дават възможност за промени на обема и формата според възможностите за активно фантазиране на всеки отделен зрител. Фигурите стоят толкова леко в пространството, че отстрани приличат на пластмасови. Разбираш какви са всъщност, когато отделните части се размърдат - "тогава усещаш, че материалът е по-топъл". Формата също е много активна. Така че новостите са във всичко от принципа на изграждане до естетиката. "И въпреки всичко човек, който познава предишните ми неща, може да ме разпознае, може би точно заради всевъзможните изненади, които постоянно измислям", смее се Яна. Сега тя е използвала твърд, неглазиран порцелан и тъмна шамотна маса, "която като се изпари, добива един особено благороден цвят - между черно и кафяво". "Изненадах себе си, надявам се да изненадам и хората, които ще посетят изложбата", отправя поканата си тя.
Художничката има зад гърба си респектиращ брой изложби в Германия, Австрия, Испания, Швейцария, Холандия и България и една особено скъпа награда от третото биенале на керамиката в Капфенберг, Австрия.