Признание в любов
През 2006 година Пласидо Доминго навърши 65 години и
отбеляза 30 години от първия си самостоятелен албум за компанията “Дойче
Грамофон”.
Самият той обича да разказва една забавна история, която му
се случила наскоро на летището в Лондон: възрастна дама се приближава до него и
му казва: “Нали вие сте Пласидо Доминго?”. “Да, аз съм “ – отговаря тенорът.
“Много ми е приятно да се запозная с вас, вие сте най-великият певец на света”
– продължава жената и добавя: “Моля ви, поздравете и другите двама – Лучано
Павароти и Хосе Карерас, както и специални поздрави на Мария Калас”. “Госпожо,
ще поздравя двамата господа, но за Мария Калас предпочитам да поизчакам малко,
ако нямате нищо против”.
Трябваше да минат близо 40 години, докато певецът
разкрие влечението си към жанра,
утвърдил се вече като задължителна част от стандартния репертоар за един тенор.
Още от времето на Енрико Карузо и Фернандо де Лучия, италианските и
неаполитански песни са били идеалното
средство за всеки тенор от средиземноморски произход да спечели сърцата на публикат чрез непринудените и вече незабравими мелодии.
Новият албум Italia, Ti amo е любовното признание на Пласидо Доминго към
Италия. Албумът включва шестнайсет италиански и неаполитански песни в нови оркестрални аранжименти. Голяма
част от записания материал е изключително рядко изпълняван, а всички участници
в проекта са успяли да пресъздадат символ на дълбоки и искрени емоции, носещи
меланхоличния дух на една отминала епоха.
Вашият нов албум се казва Italia, Ti amo (“Италия,
обичам те”) и е посветен на италианската песен. Каква е личната ви връзка
с този репертоар?
- Голяма част от песните, които включих в албума, познавам
от години. Все пак принадлежа към поколение, което асоциира италианската песен
предимно с гласа на Марио Ланца. Въпреки че аз лично предпочитам записите на
Франческо Албанезе и Джузепе ди Стефано. Албанезе, който не е толкова
популярен, пееше с неподражаем чар неаполитанските песни - стил, който след
това така и не видях.
Защо след като знаете тези песни от толкова време,
чакахте 40 години, за да ги запишете за първи път?
- Отговорът е лесен – аз съм испанец и за мен винаги е било
въпрос на национална чест да записвам испански репертоар, при възможност не
толкова познат. Освен това през всичките тези години, достатъчно много
италиански тенори пееха италиански песни и ги популяризираха пред света. А аз
предпочитах да записвам албуми с арии сарсуела* или мексикански и кубински
песни. Честно казано, италианската и неаполитанската песен винаги са имали
маргинална роля в моите самостоятелни концертни програми, така че решението за
настоящия проект се разви и оформи много бавно.
Каква е разликата между италианската и
неаполитанската песен? Единствено в езика ли се състои?
- Езикът със сигурност, тъй
като произношението е напълно различно, а артикулацията и фонетиката
носят различни нюанси. Преди записите попаднах на изключителен езиков педагог и
благодарение на него, мисля, че успях да постигна автентичен неаполитански
акцент. Но мога да ви уверя, че не беше никак лесно. Атмосферата в тази музика
е много специална – от една страна неаполитанската песен е твърде близо до
италианската, а от друга не. Повечето неаполитански песни притежават едно
неповторимо усещане за меланхолия, което дълбоко трогва.
Въпреки това този репертоар все още се смята за
“лека категория” в света на класическата музика?
- Може би заради прекрасните мелодии, които лесно се
запомнят и човек може да запее. Но същевременно тези песни са много емоционални
и аз като певец трябваше да изпълня всяка една нота със страст. Така че не си
мислете, че е лесна работа да се пее такъв репертоар.
Но хората, които ще си купят албума Italia, Ti Amo
напразно ще очакват да видят вътре хитове като Torna a Surriento и O, sole mio!
- Мисля, че публиката вече се умори да слуша едни и същи
неща. Освен това, не винаги най-известните песни са най-добрите... Събрах в
албума много красиви песни от италианския и неаполитански репертоар, които
досега по една или друга причина са били пренебрегвани от изпълнителите. А те
заслужават да бъдат чути от широката публика. Има само една популярна
композиция в албума и това е Core ’ngrato, тъй като наистина обичам тази песен,
заради копнежа и малко тъжното настроение, което носи. Повечето песни в Italia,
Ti Amo са неща, които открих, докато търсех материал за създаването на албума.
Дали тези песни са все още така популярни в Италия и
вече са част от носталгичното минало?
- Отидете в Неапол и вижте как тази музика е абсолютно жива
сред хората. На улицата, на пристанището, в пицариите – навсякъде, хората все
още пеят тези песни, особено най-популярните.
Песните, включени в новия ви албум, покриват широк отрязък
от време – от XIX до XXI век. Променила ли се е италианската песен?
- Не. Не виждам голяма разлика между канцона, написана от
Тости и песента What Is a Youth? на Нино Рота, която той композира за филма на
Дзефирели – „Ромео и Жулиета”. Всичко се свежда до очарователната мелодичност –
семпла и дълбоко трогателна мелодия. Същевременно канцоните притежават
емоционалност, близка до операта. Такъв тип емоции не можете да откриете в
музиката на Шуберт или Брамс, например. И тъй като искахме да подчертаем имено
този аспект на песните, направихме записите в оркестрален аранжимент, а не с
обичайния акомпанимент на пиано. Мисля, че това е особено подходящо за песен
като Non t’amo più от Тости.
Отделяте голямо
внимание на тъжните и меланхолични песни. А слънчевата и жизнерадостна Италия
присъства ли в Italia, ti amo?
- Разбира се. Песни като Chitarra romana и Mandolinate са пълни с радост и добро настроение. Мисля,
че се получи много добър баланс от различни настроения в албума.
Но една от песните в албума не е написана от италиански
композитор...
- Сигурно имате предвид Quarant’anni, дело на сина ми -
Пласидо младши. Той ни подари тази песен - на мен и на съпругата ми - миналата
година, по случай 40 годишния юбилей от нашата сватба. Записът на Quarant’anni
беше страхотно лично изживяване и се радвам, че ще мога да го споделя с
широката публика.
Кой е най-лошият ви спомен на оперната сцена?
- Едно представление на „Джокондата” на сцената на
Метрополитън, когато се наложи да напусна сцената по средата на операта, заради
много тежка настинка. Задушавах се, изгубих гласа си и изпаднах в истинска
паника. Никога не бях изживял такъв страх, както тогава. Проблемът с нас
певците е, че физическото ни състояние моментално се отразява на гласа ни.
Понякога най-лесното изпълнение може да се превърне в непреодолимо препятствие.
През 1973 година
дебютирате като диригент на сцената на „Ню Йорк Сити Опера” с „Травиата”? Кое
подтиква един тенор в зенита на славата си да вземе диригентската палка?
- Винаги ме е привличало да дирижирам. Това не е някаква
прищявка на напредналата ми възраст, а отдавна подготвяна кариера. В началото
по няколко представления на година, а днес повече от двайсет годишно. Имам
намерение да се развивам и занапред, да стигна апогея си като диригент, когато
спра да бъда певец.
Учили ли сте от някого конкретно? Имате ли кумир?
- Пял съм заедно с
най-великите диригенти в света: Карл Бьом, Рафаел Кюбелик, Херберт фон Караян,
Клайбер, Джейм Ливайн, Клаудио Абадо, Рикардо Мути, Даниел Баренбойм. Без
изобщо да се сравнявам с тези колоси, мисля, че от съвместната си работа с тях
съм взел по мъничко от всеки. Винаги по време на репетиция, доколкото ми е
позволявало изпълнението, съм го наблюдавал отблизо. Опитвах се да се уча.
Мнозина се удивяват на дълголетната свежест на гласа
Ви? Как мислите, откъде идва тя?
- В младежките си години бях баритон и гласът ми беше много
далеч от пълния регистър на тенора. Това ме застави да бъда изключително
взискателен към себе си, започнах методично и бих казал, безмилостно да се
самоусъвършенствам и развивам технически. Исках да постигна успех на всяка
цена. От друга страна, аз съм и добър пианист и това ми позволи да се съхраня
до голяма степен през годините. Можех да работя когато и където поискам, докато
моите колеги изразходваха енергия в преследване на педагози, с които трябваше
да пеят всеки ден.
Днес възможна ли е кариера като вашата?
- Разбира се. Днешните певци са много по-добре образовани,
много по-добре информирани от компактдискове и DVD-та, отколкото аз бях. На
тяхната възраст не знаех почти нищо за операта.
Мислите ли за
момента, когато ще слезете от сцената завинаги?
- Знам, че този момент е близо. Да, мисля за него, но без
страх, а само с тъга. Много тъга. Но и утре да се случи, ще коленича и ще
благодаря на Бог за кариерата, с която ме дари.