Бизнес по Мюнхаузен

Бизнес по Мюнхаузен

За 500 долара можете да убедите всеки, че сте се изтягали десет дни на Копакабана, докато всъщност сте правили това на Харманите. Толкова ще ви струва и ако се наложи да излъжете жена си, че сте били на риба с приятели. Достатъчно е да се обърнете към руската фирма "Персей тур", която предлага всякакви видове алиби и веществени доказателства за несъстояли се ваканции и пътувания. Пакетът включва ерзац билети, квитанции, хотелски резервации, фотографии от мястото, на което и кракът ви не е стъпвал, и сувeнири. Помислено е и за телефонен номер, на който ще кажат, че току-що сте излязъл, и още куп важни детайли. Бизнесът върви и според основателя на фирмата Дмитри Попов, цитиран от "Ел Ей Таймс", не е случайно, че подобна услуга се появява точно в Москва: градът се оказва ненадминат в ментетата си. Не става дума за фалшивите ролекси и гучи. В руската столица се работи на едро: стига да поискате и да знаете точното място, може да се сдобиете с фалшификати на Шишкин, с пропуски за Кремъл с подпис на Владимир Путин, с фалшиви дипломи за медицинско образование, френски вина и хайвер от белуга. По данни на Министерството на икономическото развитие и търговия 50% от продаваните стоки в Русия са фалшиви. Юри Любимов, който е съветник в същото министерство, намира обяснение в народопсихологията и географския манталитет: това е типичният начин на мислене за Изтока - по-добре нещо да изглежда като нещо, отколкото да е самото нещо. Това е и механизмът, който например работи при небогати, които си купуват купуват големи и скъпи коли само и сама за да приличат на богати. Фирмата печели и от разни прищевки: Дмитри Попов разказва как през миналата година спечелил 2000 долара от собственик на газостанция в Сибир. Желанието му било да си направи майтап пред приятелите, че е бил на пътуване с руска ракета до Луната.