Меломан
Cassandra
Wilson: Thunderbird
Blue Note/Дюкян
Меломан, 2006
джаз
****
Странно
защо, но от обложката на диска сякаш гледа нещо като медузата горгона, а албумът
на Касандра Уилсън не предлага пътешествие в древна Гърция. Съвсем не! Thunderbird е всъщност поредният чудесен джази-блузи
албум на певицата, наложила се непоклатимо на световната джаз сцена. Всеки
неин проект е стъпка в посока разширяване
на границите на понятието джаз и предизвикателство за всички онези, които
работят в същата област. Добре премерената смесица от джаз, блус, фолк и поп е
запазена марка на певицата от Мисисипи. В настоящия й запис има от всичко това и
още нещо. Защото албумът на Касандра Уилсън звучи перфектно – отпускащо и
модерно, много модерно. За това принос имат както музикантите Марк Рибот - китара, Майк Елизондо - бас, и
Джим Келтнер - ударни, така и
продуцентът Ти Боун Бърнет
("О, братко, къде си?")
Записан
предимно в Лос Анджелис, албумът потапя в отпускащата се атмосфера още с
началното Going to Mexico. Музиката се разлива като насън, меко, лежерно и води
до Closer to You, изпълнено с копнеж и малко тъга. Един приятел казва за нея, че
сякаш "вика шаманите и прави магии". Присъединяваме се към това. Тя наистина е
магьосница и който не я е чул, той не се е
убедил в това.
Маргарита
Борисова
Toumani Diabate's Symmetric Orchestra
Boulevard de l'Independance
World
Circuit/Дюкян Меломан,
2006
Африка/Мали/уърлд
****(*)
Това е
поредната изненада, подготвена от големия
музикант, след като предходният албум In
The Heart Of The Moon с участиeто на покойния Али Фарка Туре
бе отличен с престижните грамофончета, известни като наградите "Грами". До
скоро, може би с изключение на проекта с американския блусмен Тадж Махал, албумите на Тумани се
отличаваха със своя деликатен и по-скоро камерен характер. Може би това се дължи
най-вече на характеристиките на самия инструмент,
с който Тумани стана популярен – западноафриканската кора. Това е
изключително труден за овладяване инструмент, напомнящ арфа, състоящ се от 12 до 24 струни и резонатор, изработен от африканска кратуна. На този
инструмент се изпълняват едновременно бас линия и мелодия, а големите виртуози
като Тумани често използват и резонатора
като перкусия.
В случая обаче това не е чак толкова необходимо, защото
оркестърът на Тумани е представен добре откъм перкусии. Освен това тук присъства
и една солидна брас секция, при това под вещото ръководство на самия Пи Уи Елис,
хор, щрайх и соло вокали - членове на престижни формации, като например
Rail Band и Bembaya Jazz, достатъчно е също така да споменем
и имена като Касе Мади Диабате, Сумаила Кануте и Морисанда Камисоко. Това без
съмнение е впечатляващ проект, успял да вплете в стилистиката си влиянията на
американския фънк и соул, без да загуби нито частичка от западноафриканския си
характер. Албумът е записан в Hogon Club на хотел "Манде" – място, което без съмнение имаше солиден принос към
вдъхновението на музикантите и в
предходната продукция. От покрива на хотела се открива впечатляваща гледка към
бавно течащата през столицата река Нигер. Времето и музиката в албума сякаш са
се вплели в едно цяло, кората на Тумани ни разказва тъжни и забавни истории от
една далечна страна, която някак неусетно
ни става близка. Ако ви харесва музика без компромиси, този албум е един отличен избор!
Gotan Project
Lunático
Ya Basta, 2006
***
Представете си парижки клуб късно
вечерта, да се добере човек до бара е почти невъзможно, всички пушат и се
опитват да си поръчат поредната бутилка бира. Звучи традиционният лаундж/даунбийт микс и изведнъж музиката се
сменя с някаква странна смесица от електробас, семпли, бандонеон и аржентински
мелодии... в синкавия сумрак се появяват танцуващи двойки, а на бара вече е
доста по свободно. Може би така са изглеждали през 2001 г. първите изяви и последвалият ги фурор, свързан с една формация, нарекла се Gotan Project. Албумът, който за необичайно кратки срокове ги
направи глобални звезди, се наричаше La Revancha Del Tango, а авторите стоящи зад проекта,
бяха парижкото трио Филип Коен Солал, Кристоф Мюлер и Едуардо Макароф. Този път
оставаме с усещането, че триото се опитва
някак да нагази в същите води както преди пет години – разбира се, това няма как да се случи и нещата ни звучат
познато, а елементът на изненада напълно отсъства. Новата продукция се нарича
Lunаtico и е приела името на легендарния
състезателен кон, принадлежал на Гардел.
Бандонеонът тук е в ръцете на аржентинеца Нини Флорес, гласът е на Кристина
Вийалонга, а тангото е онази червена нишка, която ни помага да се ориентираме в лабиринта
от поп, рок, рап, хаус, диско, блус, кънтри, трип-хоп, дъб, суинг, афро,
хип-хоп, джаз и каквото още ви хрумне от тази главозамайваща, като галоп на
състезателен кон въртележка от стилове. Албумът успешно превръща тангото в
лаундж, а ако се съмнявате в необходимостта това да се прави – достатъчно е да
споменем, че дебютния албум на групата
отдавна надхвърли 1 млн. продадени бройки.