Виргиния в огледалния свят

В инсталацията с огледала и хора на Виргиния Захариева ти си човекът в
огледалото. Става въпрос за огледала, за това, което виждаш в тях, и за
другото, което постепенно успяваш да прозреш в себе си, благодарение на
твоите отражения, рамкирани от различни цветове и настроения. В тази
изложба се приготви ти самият да станеш експонат, картина, усещане,
мирис. Влизаш като цял и неосъзнат образ в галерия "Ирида". И
постепенно започваш да се разпадаш на отделни парчета.
Тук
се вижда само главата ти, там - единствено тяло, крак или ръка. Сепнат
от въпроса какво става с теб, поглеждаш надолу и тогава виждаш на пода
спасителна легенда от стрелки и точки, които те събират и очертават
пътя ти към цялостния образ. Минаваш през различни състояния на
начупеното си отражение. Магията е в изрисуваните мотиви по рамките.
Именно те придават на отделното огледало и образа ти в него различна
идентичност.
Така се влюбваш отново в себе си в малките
романтични огледала, в които "отрязаната" ти главата започва да мечтае.
После заминаваш за далечни, незнайни земи през девет етно огладала в
десето. Сетне ставаш крал или кралица, досущ като Алиса, в бароковите и
рококо огледала и съвсем между другото загубваш главата си за малко в
голямото огледало насреща. Връщаш се в детството в огледалата,
изпъстрени със семейни снимки. Накрая събираш отделните си същности в
обикновено огледало, за да излезеш от изложбата малко по-осъзнат и
цялостен. На финала можеш да прочетеш текста на авторката за историята
на едно малко огледало, което веднъж й подарили. "Един ден ми подариха
малко старо огледало, с дървена рамка, изрисувана с пауни, кипариси и
дървета, родили червения плод на изкушението..." След като прочетем
написаното, можем и ние да си измислим някоя приказка за огледало.
Защото приказката за огледалото никога не е само за него, а винаги
включва и нас. "Огледалце, огледалце я кажи...", всички знаем къде
свършва това.
Виргиния Захариева ни омагьосва и пресъздава
нашето магично Аз в инсталацията си "Милостта на малките огледала".
Защото, както казва самата тя, "съвременният човек е повече глава,
отколкото тяло. А понякога огледалата не ни трябват, защото се виждаме
отвътре"