Чек-ин. Prada. Gucci. DKNY. Бординг
Не се учудвайте, ако, след като сте изръшкали всички магазини в търсене на перфектни обеци за новата си вечерна рокля, най-накрая ги намерите в летищния бутик на Swarovski преди полета си за Карибите.
Това е така защото пътниците никога не са имали повече възможности за пазаруване на луксозни марки по време на престоя им на летището, отбелязва вестник Wall Street Journal.
Често пътуващите ще ви кажат, че всичко, което искат от едно летище, е бърз чек-ин, никакви проблеми с проверката на багажа и удобно ъгълче в залата за заминаващи, където да дочакат полета си.
Но все повече от тези удобни ъгълчета в залите за заминаващи се заемат от магазини. Много магазини, които правят страшен бизнес. Съвсем скоро големите летища ще трябва да преправят имената си на "Хийтроу мол" или "Франкфурт мол".
В САЩ и Азия големите производители на луксозни стоки като Coach, Gucci, Cartier и Bvlgari се надпреварват да отварят бутици в летищата, където пленените за няколкочасов престой пътници винаги решават да купят това-онова. Във Великобритания сред новопристигналите на летищата лейбъли са Chloe, Swarovski, Porsche Design и Omega.
Молът SkyМаrt на хонконгското летище, който има повече от 150 магазина, дори поощрява пътниците да се чекират по-рано, за да може пътуването им да започне с шопинг дестинация.
Но най-тузарската предполетна дестинация определено е Wellbeing Club, който отвори врати на "Хийтроу" през май. Там можете да си направите цял make-over за един ден: консултирайте се с диетолог, направете си масаж, нова прическа или потренирайте в джима. Или пък посетете бутиците със собствен шопинг асистент.
Данни на британската компания World Duty Free показва, че на лондонското летище "Хийтроу" всяка година пазаруват 67.7 млн. пътници. Летищата заработват 20 процента от общите годишни продажби на парфюми във Великобритания. World Duty Free продава по едно червило всяка минута и по един чифт очила всеки 3 минути. За една година пасажерите купуват аксесоари от сребро, достатъчни за посребряването на цял самолет.
Бумът на аърпорт шопинга е особено осезаем в САЩ, където след 9/11 пътниците трябва да пристигнат на летището доста преди полета, за да се справят с усложнените процедури по сигурност. Този пазар има и голям потенциал, защото, докато на летищата в Сидни и Лондон един пътник харчи средно по 45 долара, в американските летища тази сума е само 3 долара.
Едно от ограниченията, с които трябва да се съобразяват компаниите, отварящи магазини на летищата, е липсата на място за пробни. Ето защо на летищата не очаквайте да пазарувате костюми и рокли, които трябва да се пробват. Те са земенени на рафтовете от пуловери, шалове и аксесоари. Espit например продава най-вече чанти, бельо и бижута в европейските си летищни бутици. Същото важи и за Gucci: в 15-те летищни бутика на компанията ще намерите предимно чанти и кожени аксесоари.
-------------
Според проучване на Aйroports de Paris, която оперира на 14 летища, 52 процента от мъжете, влезли в летищните бутици, купуват нещо. Докато жените харчат средно 36 евро за покупки на летището, мъжете оставят средно по 43 евро в бутиците. Само един от 100 мъже решава да си купи сам парфюм в обикновените магазини, но на летището този процент е 21. Чакането за полет действа освобождаващо на някои шопинг задръжки при мъжете и те не се стесняват да си пазаруват сами бельо например.