Меломан
ECM Cinema/Дюкян Меломан, 2006
Филм/саундтрак
***
ECM Cinema е нова DVD серия, която стартира с творбите на култовия режисьор Жан-Люк Годар и Ан-Мари Миевил. Представени са четири кратки филма от периода 1993 - 2002 г. Премиерата на това DVD съвпада с ретроспекцията на творчеството на Годар в центъра "Помпиду" в Париж и бележи 15 години от сътрудничеството между режисьора и ЕСМ. Запознанството на Жан-Люк Годар и собственика на лейбъла ЕСМ Манфред Айхер е доста странно. Издателят изпратил няколко записа от каталога на ЕСМ на френския режисьор. Самият Годар бил силно впечатлен и помолил за още. "Имам чувството, че както той (М. Айхер) продуцира звук, така аз правя филми... и сме от една и съща група – той със звуците, аз с образите. Всъщност някои от записите ме вдъхновиха за филма "Nouvelle Vague"… и започнах да си представям разни неща благодарение на тази музика."
Преди години мюнхенският лейбъл издава саундтрак към филмите му Nouvelle Vague и Histoire(s) du Cinйma, като особеното в случая е, че слушателят е приканен да погледне на режисьора като на композитор и активен участник в музикалното оформление към филма. В настоящото издание е включена музика от Арво Пярт, Георг Куртаг, Томаш Станко, Дина Салуци, Кийт Джарет, Кетил Бьорнстад, Дейвид Дарлинг и още артисти, записващи за ЕСМ. Годар е изтънчен майстор, който умее по негов перфектен начин да съчетае и дори да противопостави звук, картина, текст и музика. Четирите кратки филма илюстрират това. А отделно от това музиката си струва.
E.S.T.
Tuesday Wonderland
ACT Music/Дюкян Меломан, 2006
Шведското трио, скромно наречено e.s.t. (Esbjцrn Svensson Trio), е на път да открие еликсир за вечната младост на европейския джаз. След дебюта им през 1999 с албума, шеговито наречен From Gagarin’s Point Of View, и изключителния успех миналата година с Viaticum, получил толкова награди, че само изброяването им ще изчерпи обема на тази рецензия, музикантите отбелязват пореден успех с новата продукция Tuesday Wonderland. Къде е разковничето на феноменалния успех на Свенсон, Йострьом и Берглунд? Може би необичайно креативните идеи и нестандартни аранжименти? Може би онова толкова различно звучене на триото – хем новаторско, хем някак познато, при това познато на една изключително пъстра аудитория, съставена от почитатели на Майкъл Найман, Филип Глас, та да стигнем до фенове на исландците Sigur Ros и многоликите Radiohead. Най-вероятно причината е всичко това, взето накуп. Десетият албум отново е един перфектно балансиран проект, съставен от хипнотични мелодии, класическо джаз пиано и за пръв път доста повече електронни текстури от когато и да било преди. Тези от вас, които пропуснаха да се насладят на едно наистина вълнуващо преживяване по време на представянето на триото у нас на тазгодишния фестивал "Джаз плюс", все още имат шанса да наваксат със Скопския джаз фестивал, провеждан през октомври тази година. Tuesday Wonderland ви обещава един наистина приятен път!
Kayhan Kalhor & Erdal Erzincan
The Wind
ECM Records/Дюкян Меломан, 2006
След успеха на номинирания за наградите "Грами" албум The Rain, записан с формацията Ghazal, Кайхан Калхор – майстор на персийския кеманч (инструмент, напомнящ гъдулката), и неговите издатели от ECM ни предлагат документален запис от първата среща на изпълнителя с турския виртуоз на баглама Ердал Ерзинджан. Новият проект е наречен The Wind и е великолепна демонстрация на пазения в дълбока тайна факт че импровизацията не е само приоритет на джаза, а е и част от музикалните традиции на Изтока. Тъкмо с границите на импровизационната свобода се занимават и двамата музиканти, при това, смесвайки вековни турски и персийски мотиви. Музиката, която ще чуете тук, звучи традиционно, но едновременно с това е радикално обновена. С особена сила това важи за Ерзинджан, който заменя съвременните композиционни подходи, характерни с фиксираната си структура и типични за днешната турска музика, и ни предлага една наистина фри версия на своите изпълнения. Най-хубавото тук е, че не е необходимо да познаваме класическите музикални традиции на Персия и Турция, за да се насладим на албума, просто защото той отразява свободния полет на духа на двама големи майстори.