Крава, диамантен сутиен, концерт на Тони Бенет: подаръци ще има

Крава, диамантен сутиен, концерт на Тони Бенет: подаръци ще има

В тексаския склад на магазина за луксозни стоки "Наймън Маркъс" можете да видите следното чудо: кристална кучешка къщичка, висока над метър, с министолче от италианска кожа и цена 7000 долара. Въпреки че тази екстравагантна идея за подарък беше включена в коледния каталог на компанията, разпратен в началото на октомври, никой засега не го е поискал, отбелязва вестник "Уолстрийт джърнъл.""Найман Маркъс" обикновено продава едва половината от десетте предложения, включени в ежегодния си списък с чудновати и екстремно скъпи подаръци, казва за изданието Джинджър Рийдър, говорителка на веригата магазини, която започна модата на безумните подаръци през 1959 г., когато в каталога й се появи крава от породата Блак Ангъс.
Може би сте чували за инкрустираните с диаманти сутиени, които "Виктория'с сикрет" винаги рекламира около празниците през последните 10 години? Засега е продадена само една-единствена бройка, през 2004 г.: сутиен с диамант от Хари Уинстън за 3 млн. долара.
Независимо дали тези стряскащи скъпотии ще се продадат, безплатната реклама, която носят на съответната компания или магазин, всъщност е безценна. Според "Найман Маркъс", телевизионното време, отделено от медиите на чартърния полет за шестима с "Върджин Галактик", проектът за космически туризъм на милиардера Ричард Брансън, който магазинът предложи тази година за 1.76 млн. долара, се равнява на рекламна кампания за 9-12 млн. долара.
При "Виктория'с сикрет", ежегодната празнична рекламна кампания за диамантените сутиени издига марката до нивото на суперлукс, казва говорителката на компанията Моника Митро. Диамантите на непродадените сутиени се демонтират и се връщат на бижутерските къщи.
Поради бума на пазара за луксозни стоки през 2006 г. компаниите постоянно се надпреварват кой ще излезе с каталога с най-скъпите подаръци в ограничени бройки.
Магазините "Сакс" например предлагат цели седем подаръка с "Уау!"- фактор тази година. Списъкът включва малка роля в постановка на Американския балетен театър с начална цена 3000 долара и един ден на финалите на американската футболна лига с придружител - играч от един от големите отбори, за 100 000 долара. В някои случаи приходите от такива продажби отиват за благотворителност.
Суперскъпите подаръци не са съвсем неуместни тази година в САЩ. Безработицата е под контрол, доходите растат, а борсата е в рекорден възход. Всички тези фактори подсказват, че богатите ще се чувстват особено забогатели през този празничен сезон. Според Националната федерация за търговия на дребно най-богатите домакинства ще изхарчат около 1600 долара за подаръци тази година, което е два пъти празничния бюджет на средното домакинство.
Един от факторите за бума в продажбите на скъпи стоки е стремежът на луксозните марки да се дистанцират от средния пазарен сегмент, като си създадат имидж на ексклузивност. Точно в този тренд попадат и екстремно луксозните подаръци, които са опит от страна на компаниите да направят на клиентите оферта, която няма аналог при конкуренцията.
През последните няколко години все повече американци пазаруват или най-скъпото, или най-евтиното. Продажбите на луксозните магазини са се увеличили с 9.5 процента през първите девет месеца на 2006 г., а при намаление в магазините, ръстът беше 12 процента. В същото време средният сегмент спадна с 3.5 процента, показват данни на консултантската фирма "Кастъмър гроут партнърс".
Някои от веригите, заемащи средния сегмент, също опитват стратегията на суперскъпите подаръци, без да се интересуват дали ще се продават. Все още няма купувачи за винената обиколка на Нова Зеландия, предложена от магазините "Сам'с клъб" за 48 000 долара, но пък компанията продаде чрез уебсайта си една "Чесна" за 2.7 млн. долара. Други две оферти - за екскурзия до Лондон с посещение на концерт на Тони Бенет (44 000 долара) и пакет за финалите на американската футболна лига (71 000), са генерирали 85 000 посещения на сайта на компанията.
В магазините за детски играчки "ФАО Шуорц" също може да се напазарува това-онова за поне петцифрена сума. Като влакова композиция за 10 000 долара и парти за рожден ден, където децата създават модна колекция под наставничеството на истински дизайнер. Компанията още не е продала гигантската клавиатура за пиано, на която може да се танцува (като Том Ханкс във филма "Голям"), която застоява от 2004 г. с цена 250 000 долара.
Обикновено ограничените бройки модифицирани автомобили се продават най-бързо. През 2002 г, "Найман" продаде в САЩ 35 лондонски таксита с интериор от "Бърбъри" за 58 900 долара бройката. Тази година магазинът продаде за 92 секунди петдесет Бе Ем Ве кабриолета от ограничена серия за по 139 000 долара. Миналата седмица пък "Сакс" продаде за 7 минути и 45 секунди 20 мерцедеса "Сакс спешъл едишън" за 160 000 долара бройката.