X.mas и точка по въпроса

X.mas и точка по въпроса

Екипът, участвал в проекта за "освежаване" на коледната марка, предлага да се замени традиционният двукольор от червено и зелено - цветове, които иначе никой не би си помислил да съчетае, с почти неразличими нюанси на бялото и имена като коледно неутрално и шопинг скреж.
Екипът, участвал в проекта за "освежаване" на коледната марка, предлага да се замени традиционният двукольор от червено и зелено - цветове, които иначе никой не би си помислил да съчетае, с почти неразличими нюанси на бялото и имена като коледно неутрално и шопинг скреж.
Различните хора виждат различни неща в Коледа, но специалистите по търговски дизайн виждат само едно: една стара и уморена търговска маркау станала вездесъща като "Кока-Кола" и спешно нуждаеща се от обновяване и освежаване, пише вестник "Ню Йорк таймс."
"Ако живеехме в света на Коледа, къщите ни щяха да са във викториански стил, а ние щяхме да се люшкаме нагоре-надолу във файтони, придържайки цилиндрите си", отбелязва за изданието Майкъл Байрът от дизайнерската фирма "Пентаграм."
Проблемът е, че Коледа е марка, която се притежава едновременно от никого и колективно от всички, които отбелязват този празник. Но това не спира Байрът и колегите му от "Пентаграм", които наскоро били помолени от американска радиостанция да изтръскат снега от гирляндите, да пренаредят лампичките и да сложат нова звезда на върха. И може би да успеят най-накрая да ни избавят от всички коледни клишета.
"Това е марка с много сериозна и дълга история: повече от 2000 години", обяснява Байрът предизвикателството. Ето защо екипът му решава първо да конкретизира трите основни проблема на марката: тя е разединяваща (за различните религиозни групи), грозна и прекалено комерсиализирана. След това екипът се заема да реши тези проблеми с маркетинга на Коледата. Това, което те предлагат, не е изцяло ново име, а "марка чадър", която не само звучи съвременно, но е напълно интернет съвместима: x.mas.
Етикетът "x.mas" ще функционира не само като интернет домейн, но и като версия за XXI век на вече добре познатото съкращение "Xmas". Съкратената му форма .mas може да се използва за домейн и на сайтове, посветени на всякакви празници - ханука, зимното слънцестоене и т.н., тъй като "мас" на англосаксонски е просто "празничен ден."
От "Пентаграм" предлагат прекалената комерсиализация на празника да се експлоатира за филантропски цели с продаването на правата над домейна на големи корпорации, които ще създадат сайтове като Apple.mas и Nike.mas. Приходите ще се харчат за благотворителни цели през останалите 11 месеца на годината.
Експертите, участвали в проекта, признават, че главната му цел е да даде началото на интересен дебат за същността на Коледа, особено в случаите, когато тя се използва за есктремни религиозни или културни цели.
Но проектът също така разкрива как превръщането на един по своята същност религиозен презник в марка с универсална привлекателност прави Коледата изтъркана и безлична като белия цвят, с който неизменно се асоциира.