Нова вълна в късометражното кино

Нова вълна в късометражното кино

Димитър Овчаров в кадър от филма "Валсове и танга от Бела вода"
Димитър Овчаров в кадър от филма "Валсове и танга от Бела вода"
За пети път в рамките на "София филм фест" ще се проведе конкурсът за нови български късометражни филми за наградата "Джеймисън". От предварително подбраните 66 за състезанието се класираха 12. В селекционното жури тази година за пръв път участва и актьорът-режисьор Ивайло Христов, който намира, че младите автори имат свежи идеи и се справят доста професионално. Смятам, че се е родило ново поколение български оператори, които имат силни виждания и усет за правене на съвременно кино, каза той. Председателят на журито Александър Янакиев обобщава: "Конкурсът се оформя като поле за изява най-вече на младите. Екипите на филмите са във възрастовия диапазон между 21 и 35 години. Другата добра новина е появата на феста на малките, независими компании, които също се ръководят от млади хора."
"Бих препоръчал малко повече лудост и освободеност на младите творци", предписва членът на журито режисьорът Костадин Бонев. Той смята, че в анимационното кино тази година се чувства умора, а документалното "за най-голямо съжаление е много, много слабо". Други членове на комисията също са на мнението, че най-слабо тази година се е представило документалното кино.
Телевизионната журналистка Галя Крайчовска отбеляза, че явилите се на конкурса не са успели, защото "историите, които разказват звучат прекалено регионално и остават неразбрани извън границите на България". Тя е учудена и от това, че утвърдените български режисьори не участват в конкурса. Дори Кустурица наред с големите си платна прави и доста късометражки, казва журналистката.
Оформя се и тенденция да се снимат повече игрални филми. Те преобладават, а журито се е постарало да избере доста различни в стилистично отношение образци. Присъстват както добре разказани истории в класическия, линеен наратив, така и експериментални, използващи по-образни, есеистични или клипови структури.
Черно-белият "Метро" на Армандо Константино и Нина Боянова е в стилистика, при която основна роля за разказването на сюжета имат композицията на кадъра и монтажните връзки. Българско-италианският режисьорски тандем има богат професионален опит в сферата на чуждестранната телевизионна и медийна реклама и в заснемането на видеоклипове. Историята на "Метро" е за поредица от странни съвпадения, при които момче и момиче се засичат в парижкото метро, свързани от поемите на Жак Превер.
Съвсем различен е "Пикник с птици" на студента по кинорежисура Владимир Андонов. Авторът е избрал да разкаже личната си история покрай заснемането на късометражен филм за един ден. Действието се развива равномерно до самия край, а не както често се случва - интересна първа една трета и после зацикляне.
За основа на "Минутите след това" дипломантът по кино и тв режисура в НАТФИЗ Николай Тодоров е избрал разказа "Часовника" на писателката Мария Станкова. Той използва статична гледна точка на камерата, което поставя трудна задача пред актьорите.
Друг пример за пробива на младите е и "ФРОНТ ФИЛМ", който се ръководи от младите режисьори Светла Цоцоркова и Надежда Косева. Те дебютират като продуценти с филма "Валсове и танга от село Бела вода", режисиран от Иван Владимиров, който участва за пръв път в конкурса. Цоцоркова два пъти е печелила като режисьор. Във филма са последните кадри с актрисата Пепа Николова. Главната роля се изпълнява от Димитър Овчаров, сина на режисьора Светослав Овчаров.