Хорн, Делвуа и Дийкън разказани на кино
На 27 април от 18.30 часа в Дома на киното ще бъдат прожектирани филми за трима от водещите световни автори на съвременното изкуство - Ребека Хорн, Вим Делвуа и Ричард Дийкън. Прожекцията ще бъде съпроводена от лекция-коментар на проф. Андрей Наков - изкуствовед и куратор, роден през 1941 г. в София. Днес той живее във Франция, където е известен като автор на многобройни трудове, посветени на Малевич, руско абстрактно изкуство, дадаизъм и конструктивизъм, модерно западно изкуство. През последните години Наков е съпричастен с темата за развитието на съвременното изкуство в България. Негова беше инициативата за основаването на Българско общество за модерно изкуство.
Ребека Хорн проектира и създава инструменти, символизиращи човешкото тяло. Авторката използва темите за природата, културата и технологиите, които свързва в митологична зависимост. В работата си Хорн използва различни средства: видео, пърформанс, инсталация и скулптура, като често разполага инсталациите си на обществени места като плажове, градинки и градски терени. Участвала е в един от най-известните проекти за съвременно изкуство "Документа" 5,6,7 и 9 в Касел. Правила е изложби в център "Помпиду", "Тейт модърн", музея "Гугенхайм" и музея "Стеделик".
Ричард Дийкън обича да наподобява човешката анатомия чрез смес от прецизни инженерни елементи, изработени от дърво, метал и пластмаса. Участвал е в "Документа" 9 и е носител на наградата "Търнър". Повечето творби на Дийкън са създадени специално за скулптурни паркове и публични градски пространства. Преливащите един в друг сплескани окръжности често са любим декор и за танцови пърформанси.
Вим Делвуа е известен с неконвенционалния си поглед към човешкото и животинското общество. Чрез засягане на културни проблеми на масовото съвременно общество Селвуа подменя знаменателя на "високата" и "ниската култура". Както сам твърди, работите му приличат на игра на пинг-понг, в която той играе и от двете страни на масата. Любима дума за Делвуа е ирония, като често прави татуировки на прасета и хора, събличайки по този начин "незначителните" разлики помежду им. Друга често използвана тема е превръщането на секса в обект на смъртта и смъртта в оживели скелети и черепи. Делвуа показва секуларния акт, сниман през скенер, и така променя напълно емоционалното му възприемане. Белгийският концептуалист обича да разполага инсталациите си в градска среда и така да преобръща посоката на мислене на увлечените в преследване на материални цели тълпи от служители. Работи на Делвуа са представяни в "Кастело ди Риволи", "Стеделик", Нов музей за съвременно изкуство в Ню Йорк, музея "Мигро" в Цюрих.