Меломан

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Меломан

Tord Gustavsen Trio:Being There
ECM/Дюкян Меломан, 2007
джаз
****(*)
Да бъдеш с музиката на Торд Густавсен е истинско вълшебство. Всяка негова творба е тихо откровение, докосващо дълбините на душата. Съпреживяването на неговата музика на живо носи радост, чиста радост. Усещането от живото общение с музиката на Торд е неповторимо - вълнуваща разходка из света на един деликатен и много чувствителен човек. Немалко хора ще се съгласят с това. Защото едва ли има някой, чието сърце да не се е развълнувало при срещата с музиката на Торд. Така се случва и сега.
Вглъбеност и тиха вътрешна динамика, отглас от църковни химни и "деликатна игривост" струят от третия самостоятелен албум на норвежкото трио. Being There започва оттам, където е свършил предходният албум. Това е своеобразен завършек на трилогията, включваща албумите Changing Places и The Ground. В творбите на Торд приоритет имат изчистеният стил и елегантност. Нежната и изключително мелодична музика като че ли следва танцовия земен ритъм, свободния въздушен полет и непринудената игривост на неопитните крачета на малчугана. Началната композиция At Homе е затрогващо лирична. Даже романтична. Триото я е свирило множество пъти на сцена, преди да пристъпи към записа й. Тя сякаш дърпа завесата и очертава цялостния семпъл и въздушен звуков пейзаж на албума. И тук Густавсен оставя широко пространство за Йарле Веспестад и Харалд Йансен и разчита на тяхното силно присъствие, защото на това разбирателство е основано триото. Being There предлага прекрасна музика, пълна с мелодии и очарователни хармонии и представена от завършени музиканти, наблягащи на ясните и отчетливи елементи на своето звучене. Ако не сте слушали Торд, ще се влюбите в неговата музика, ако го познавате, ще запазите тази любов - кой знае, може би за цял живот.
John Surman
The Spaces In Between
ECM Records/Дюкян Меломан, 2007
джаз/авангард
***(*)
Джон Сърман е разказвач на истории. Един отличен разказвач. Неговите истории са толкова различни от всичко друго, което сме чули, че не е трудно да ги разпознаем измежду стотиците други. Може би това различие се дължи на факта, че Сърман още в началото на кариерата си осъзнава, че едва ли ще може да развие американските традиции в джаза. Затова и тръгва по свой собствен път, черпейки идеи от музикалните традиции на Англия. В албумите си Сърман винаги следва ясна концепция, която още от средата на 90-те все повече се доближава до звученето на съвременната класическа музика. Творби като Proverbs and Songs за хор и орган (1997) или Coruscating за струнен квартет и бас (2000) са добър пример за това. Ето че с новия проект The Spaces In Between тази посока в развитието на музиканта намира своето продължение. Композициите в албума звучат сякаш са песни без думи - семпли, но наситени с емоции. С музиката си в The Spaces In Between Сърман разказва нашите сънища - пасторално спокойни, семпли и непосредствени. Сякаш следваме невидимата сянка на водач в омагьосана гора от звуци.
Gianluigi Trovesi, Umberto Petrin, Fulvio Maras
Vaghissimo Ritratto
ECM Records/Дюкян Меломан, 2007
джаз/авангард
***
Понякога имената на албумите трудно ни подсказват какво ни очаква и разминаването между очаквания и действителност често разочарова. Това твърдение за наше щастие не важи за този албум. Vaghissimo Ritratto от италиански означава нещо като хубав изглед или по-скоро ненатрапчиво смътно впечатление. В това име се съдържа много ясно и силно послание към слушателите на албума. Джанлуиджи Тровези е истински поет и тази колекция ту ни напомня за пуст пейзаж от филм на Ангелопулос, ту за импресионистична сцена от имагинерен филм ноар. Музиката носи в себе си чара на 40-те и звучи така сякаш музиканти от камерна формация са решили да импровизират, преди да се появи публика в залата. Камерен джаз от Италия с автори Джанлуиджи Тровези, Умберто Петрин и Фулвио Марас.