Меломан

Меломан

Paul Motian: Time and Time Again
ECM/Дюкян Меломан, 2007
Джаз
***(*)
Това е втори албум за ЕСМ след силно акламирания I Have the Room Above Her от 2005 на триото на барабаниста Поул Моушън с китариста Бил Фризел и саксофониста Джо Ловано, макар че те за първи път свирят заедно още през 1981 г. като квинтет. "Когато свирим... никога не знам какво ще се случи. Винаги става неща ново. Не мога да опиша с думи колко е важно това сътрудничество за мен. Все едно че съм спечелил от лотарията", заявява Бил Фризел и макар че свирят отдавна заедно, всичко, което правят, крие нов и свеж поглед и границите между старо и ново се размиват, защото всичко е подписано с почерка на големия талант на Поул Моушън. Музикантите се радват наистина от свиренето си заедно и създават наситено мелодична музика със завладяващи свободни импровизации. Тук те предлагат предимно творби на титуляря Моушън, както и една пиеса на Хамерщайн и Роджърс - This Nearly Was Mine и по една на Ловано Party Line и на Монк - Light Blue. Именно Монк е оказал най-голямо влияние в музикалното развитие на Поул Моушън, който е свирил с него преди 50 години. Звученето на групата е разнообразно - абстрактно, лирично, грубовато и крехко, като свободната импровизация плува между артистите. Един прекрасен запис, направен от наистина добри музиканти.
Various Artists (CD+DVD)
Congotronics 2: Buzz'n'Rumble From The Urb'n'Jungle
Crammed / Дюкян Меломан, 2006
етно/авангард
***(*)
За кратко време неологизмът Congotronics се превърна в запазена марка за една своеобразна "анти-етно", протоелектронна музика, възникнала преди повече от 20 години в предградията на Киншаса. Първият албум от серията представяше групата Konono °1, междувременно спечелила купища фенове из цял свят и сравнявана с авангардни музиканти като Лий Пери и Джими Хендрикс. Къде тук е "ключът от бараката", както се казва - на първо място, естествено стои музиката - това е ни повече, ни по-малко практически непроменена стилово конгоанска популярна музика от сорта на сукос и куаса-куаса. Разликата обаче е, че в случая тази музика е електрифицирана и за да стане още по интересно - музикантите сами са си произвели усилвателите и микрофоните, използвайки стари автомобилни части, мегафони и всякакви джаджи, които едва ли биха привлекли вниманието на който и да било средностатистически столичен клошар. Резултатът е един напълно дистортнат нискокачествен звук от електрифицирани ликембе и самоделни микрофони. Това, съчетано с типичната транс ориентирана стилистика на звука, превръща всичко в една напълно авангардна за критериите на европейската културна критика звукова инсталация. Естествено подобаваща роля за популярността на проекта имат и издателите от Crammed, които не се уплашиха да издадат нещо, което иначе, ако следваха правилата на звукозаписната индустрия, никога не би видяло бял свят. Този път във второто издание на Congotronics наред със Konono °1 са подбрани и други техни "събратя по оръжие" - по-известните имена са Kasai Allstars и Sobanza Mimanisa. В опаковката като бонус ще откриете и DVD с видео, направено по време на записите на тази несъмнено впечатляваща продукция.
Watson Trio
Jaded Angels
Act / Дюкян Меломан, 2006
джаз
***
Един малко меланхоличен албум на пианиста Ерик Уотсън, избрал Париж за свой дом. Хармонията е на границата на ембиънт звученето и единствено ритъмът на барабаните създава отправни точки, около които се изграждат импровизационните пасажи. Сякаш се намираме в гора, омагьосана от друиди, и имена на парчета, като например Ghosts on the Wall или Fallen Angels, го доказват.