Драматичен глобализъм

Драматичен глобализъм

Във "Вавилон" Брад Пит е далеч от амплоато си на секссимвол и прави една от най-драматичните роли в своята кариера
Във "Вавилон" Брад Пит е далеч от амплоато си на секссимвол и прави една от най-драматичните роли в своята кариера
Максимата, че светът е едно голямо село, става все по-актуална с всеки изминал ден. Хората пътуват повече от всякога, драматичните новини обикалят Земята със скоростта на светлината, а на планетата не остана място, незасегнато от дейността на човека. Какви драматични последици може да има тази глобализация показва мексиканецът Алехандро Гонсалес Иняриту в най-новия си филм "Вавилон"(Babel, Paramount Pictures, 2006 г. - "Съни филмс"). Напълно измисленият сюжет в лентата показва как напълно непознати хора могат си станат странно обвързани, макар че се намират в различни части на глобуса и дори не подозират за съществуването на другия.
Въоръжени с карабина "Уинчестър", две марокански момчета излизат в пустинята да изпробват оръжието, но куршумът стига много по-далеч, отколкото биха могли да си помислят. Оловото попада в туристически автобус и ранява тежко млада американка. В САЩ това обърква плановете на мексиканска детегледачка, а в Япония пък създава проблеми на мастит бизнесмен. Прескачайки от място на място като в комбинирано телевизионно предаване, Иняриту проследява подробно драмата на всички засегнати, за да се получат четири филма в един, които обаче се проследяват лесно и с интерес.
Всъщност в последните три творби на мексиканеца Алехандро Гонсалес Иняриту също има една обща нишка и това е темата за смъртта. Всичко започва с "11 септември", в който той е режисьор на мексиканския епизод, продължава с "21 грама", за да завърши с "Вавилон". Партньор на Иняриту в написването на историите на тези запомнящи се филми е сценаристът Гилерма Ариага. Другите хора, част от явно печелившия екип на мексиканския режисьор, са операторът - негов сънародник Родриго Прието (демонстрирал класа освен в "21 грама" още в 25-ят час, "Фрида", "Александър" и "Планината Броукбек") и аржентинският композитор Густаво Сантаолала. Последният стана и причина "Вавилон" все пак да не остане без "Оскар" - при седем номинации, включително за режисура и най-добър филм, като получи статуетка за оригинална музика.
Всъщност, ако се върна пак на глобализма, той ще е причината проектите на Иняриту да се приемат все така радушно от Холивуд. Обяснението е просто - от събраните от "Вавилон" 135 млн. долара от кинопрожекции само една четвърт са дошли от публиката в Щатите.