Ориндж каунти - кварталът на богатите

Ориндж каунти - кварталът на богатите

Не случайно тийнейджърския сериал "Ориндж каунти - кварталът на богатите" се казва така. Той разкрива живота на млади хора и техните семейства от богатия окръг Ориндж каунти (Orange county – от анг. оранжев, портокалов окръг) в щата Калифорния, САЩ. Районът стана световноизвестен с хитовия филм, но се слави и с други неща. За това говори и фактът, че го посещават над 45 млн. туристи годишно.
Ориндж каунти всъщност не е квартал, а огромна област с около 3 млн. жители, която започва от Лос Анджелис и се простира до Сан Диего. Близостта с Мексико е оказала огромно влияние на архитектурата, ресторантите, храната, говора. Все пак някога този щат е бил мексиканска територия. Климатът е умерен и сух, а не толкова влажен въпреки близостта с Тихия океан.
Лятото е почти целогодишен сезон, но има и дъждовни месеци. Зима липсва, което обещава много слънце и зеленина през цялата година. Самите американци не знаят на какво се дължи това, но са щастливи от факта, че е приятно място за живеене. Водите на океана обаче са студени и не стават за плуване освен за сърфистите с неопренови костюми.
Палми, зеленина и цветя има навсякъде между къщите, кръстовищата и шосетата. Красота придават и портокаловите градини.
В Ориндж каунти се намират едни от най-скъпите и луксозни къщи в САЩ и в света. В класация за 2006 г. по скъпи имоти в САЩ на четвърто място е палат с цена 75 милиона долара. Той е в "квартала на богатите", на тихоокеанското крайбрежие и се нарича "Корона дел мар" ("Морска корона" - исп.). Къщата бе обявена за продажба от Франк Прит - основател на сиатълската софтуерна компания "Атачмейт корпорейшън". Освен
8 спални и 10 бани
в имението са изградени три обикновени и два минерални басейна. В него има още изба с отбрани марки вина и цял автомобилен музей, тъй като собственикът е заклет колекционер на луксозни марки коли. Франк Прит изградил палата си, след като закупил три крайбрежни парцела. Общата цена, която той платил за тях, била доста по-ниска - 12.5 милиона долара. По-надолу в класацията следват още няколко имота в Ориндж каунти.
Друга къща бе продадена миналата година за 29 милиона долара, а други две – за по 20 милиона. Съвсем скоро обаче този район на САЩ може да счупи досегашните рекорди и да отнеме палмата на първенството на палата на саудитския принц Бандар бин Султан, който струва 135 милиона долара. Причината е, че това е един от най-бързо развиващите се пазари на имоти в Съединените щати.
Защо е толкова привлекателен?
Трудно е да се започне с описанието или по-скоро е трудно да се избере откъде да започне то. Перфектна отправна точка е град Анахайм. Води се центъра на Южна Калифорния и центъра на забавленията в Ориндж каунти. Анахайм е с население от около 330 хил. жители и се намира на 45 км на югоизток от Лос Анджелис. Основан е от 50 германски семейства през 1857 г. Днес градът е отправната точка за приключенията в Ориндж каунти.
Неговата емблема и въобще за "квартала на богатите" е най-известният в света увеселителен парк – "Дисниленд". Той е тематичен увеселителен парк, създаден от Уолт Дисни и открит на 17 юли 1955 г. През първите си три десетилетия е забавлявал повече от 250 милиона души, включително президенти и височайши особи от цял свят. До "Дисниленд" се стига по страхотен булевард, на двете страни на който се полюшват палми, които сякаш се покланят при преминаването с кола. Всички поколения са израснали с Мики Маус и в този парк има забавления както за най-малките, така и за техните родители, дори дядовци и баби, които се превръщат отново в деца дори и само за един ден. В "Дисниленд"
мечтите стават реалност
Докосване до герои от приказките, влакчета, къщи на ужасите,  приключенията на Индиана Джоунс, пиратски кораб са само част от атракциите. По-екстремни забавления наблизо предлага най-старият в САЩ увеселителен парк – "Нотс Бери фарм" (Knott's Berry Farm), създаден през 20-те години на миналия век. Адреналинът се качва от ужасяващи, бързи и накланящи с главата надолу влакчета, извисяващи се кули (три пъти по-високи от тази в "София ленд"), панорамни асансьори, водна част с лодки, басейни и други. Заради двата си известни увеселителни парка Анахайм ще празнува своята кръгла годишнина от създаването му през октомври под мотото "150 години на магията".
Това не са единствените забавления. В района има зоологически градини. Тук е аквариумът на Тихия океан, където може да се надзърне в подводния свят. В научния център на "Дискавъри" пък можем да се потопим в научните открития и изследвания. В Анахайм бизнесът е доста добре развит - има над 2000 компании. Градът разполага с бюджет от 1.298 млрд. долара годишно.
Гордее се с глобалните корпорации на негова територия като Anaheim Angels, Boeing, CKE Restaurants Inc., L-3 Communications, the Mighty Ducks of Anaheim, Pacific Sunwear and The Walt Disney Company. Изложбеният и конгресен център на Анахайм организира всяка година световни бизнес мероприятия и концерти. Градът наскоро беше домакин на международното туристическо изложение Pow Wow 2007, което всяка година се провежда в различен район на САЩ. Само това събитие е посетено от 4600 посетители от над 70 страни, включително и България.
Районът на Анахайм и Ориндж каунти е богат и
за шопинг маниаците
разполага с над 200 магазина, включително и моловете – къде без тях. Присъстват и най-популярните модни вериги Macy’s, Nordstrom, Victoria Secret и др. Задължително трябва да се посетят и уютните кафенета, ресторанти, клубове.
Освен за бизнес районът предоставя условия за спорт и почивка. През тази година богатата история на професионалния хокей на лед в САЩ се попълни с нова страница. Написа я точно местния тим - "Анахайм майти дъгс", който спечели за пръв път купа "Стенли", която е най-престижното отличие в Националната хокейна лига на САЩ и Канада. Но най-популярният спорт в областта е голф, който привлича хиляди богаташи заради добрите игрища.
Не на последно място, Ориндж каунти е приятно място за ваканция. Районът предлага горещо слънце, палми, океански гледки, истински релакс, където късите панталони, джапанките и слънчевите очила са винаги уместни. Задължително си вземете плажен чадър и посетете един от деветте прекрасни плажа по 68-километровата брегова ивица на Тихия океан.
Те са разположени покрай красиви курорти, които са подходящи за семейна почивка, с пешеходните алеи и лекия прохладен вятър в иначе горещата Калифорния. В Ориндж каунти се намират шест популярни курорта - Лагуна бийч (Laguna Beach), Хънгтингтън бийч (Huntington Beach), Нюпорт бийч (Newport Beach), Сийл бийч (Seal Beach), Дейна пойнт (Dana Point), Сан Клементе (San Clemente).
Най-известният е Лагуна бийч, където изкуството става живот. Познат ни е от едноименното шоу по MTV, където млади и богати момичета и момчета трябва да живеят заедно известно време. Те са достатъчно разглезени, но стигат до традиционните любовни истории и интригантски игри. Лагуна бийч е популярно място и за световните артистични среди.
Живописният и скалист калифорнийски бряг превръща курорта в средище за хората на изкуството, където идват, за да се вдъхновяват и творят. Всяко лято Лагуна каньон е домакин на карнавално шествие, фестивал и изложение на изкуствата, кулинарен фестивал, Лагуна денс фестивал и др. Не липсват бутици, арт галерии, кафета, ресторанти. Централният плаж е подходящ както за слънчеви бани, така и за волейбол, футбол, баскетбол.
Хънгтингтън бийч  - сърф, пясък и слънчев загар. Известен е като
Сърф сити САЩ
(Surf City USA®). Това е място за срещи на сърфисти от цяла Америка заради подходящите и големи вълни. По този повод на централната алея има сърфинг улица на славата, Международен музей по сърфинг. Курортът разполага с прекрасна и дълга плажна ивица. Пясъкът е чист, ситен и златист като на нашето Черноморие. Плажът е дълъг колкото на Слънчев бряг, но е два-три пъти по-широк. Е, има и една друга съществена разлика.
На него няма хотели, барове, заведения и хиляди шезлонги и чадъри. Той е абсолютно празен и свободно може да се настаниш, без никой да те притеснява и да ти иска пари. Може да се играе футбол, волейбол. Хората си пазят природата. Направена е пешеходна алея и друга за каране на колела. Отделен плаж има за разхождане на кучета. Вижда се само един магазин за отдаване под наем на сърфове и екипировка и на велосипеди.
Шегувахме се, че ако беше в България – ивицата и зад нея на първа линия щяха да бъдат "залети" от бетона на многобройни хотели и заведения. По-назад има няколко малки хотела – ниско строителство, и редица богаташки къщи. В центъра на Хънгтингтън бийч има и малко магазини, хубави кафета, ресторанти и клубове. Масите и столовете на заведенията са извадени на открито на тротоарите от двете страни на главната улица. Сядайки, започва да се наблюдава типичния за Ориндж каунти живот на богатите. Красиви и слаби жени, повечето със силикон (дори и в устните) и нагласени като кукли Барби, наподобяващи Памела Андерсън. Разхождат се със загар, по бански и на високи токчета. Всички се правят на звезди и недосегаеми. Мъжете също се перчат с мускулести тела и ходят голи до кръста.
Гъзарията в Хънгтингтън бийч е на мода за разлика от други места в САЩ, където хората не обичат да си показват богатството. Все пак градът е в Ориндж каунти. Сядайки на кафе или на ресторант, започва да се забелязва, че по улицата минават всякакви видове автомобили. Получава се нещо като парад – всеки си показва колата със силно надута музика. Интересно е, че повечето са ретроавтомобили, които са доста наточени и преобразени с много пари.
От време на време минават и някои от най-новите луксозни модели – "Ламборгини", "Порше", БМВ и др. Всички по кафетата започват да се смеят, като мине и някоя разбита таратайка – изцяло намърляна и изпотрошена, но с викащи девойки и силни басове.
Другият курорт - Нюпорт бийч, също по нищо не отстъпва на конкуренцията. Той се води за вдъхновението на Ориндж каунти. Също е средище на богаташи, но на средна възраст. В него къщите са още по големи и по-луксозни, а някои са буквално до морето и пред тях има паркирани яхти на вода. В курорта има много яхтени пристанища и километрични плажове. Провеждат се голф шампионати в големите изградени игрища. Нюпорт бийч е подходящ за активна почивка, за спорт и за плаване - било то с лодка или с круизни кораби. Това изтънчено място също предлага шопинг, на т.нар. моден остров (Fashion Island), разнообразни ресторанти с богато меню и престижни отличия за ястията и обслужването, а и с ултрастилно обзавеждане.
Сийл бийч е харизматично филмово място. Наречено е така заради тюлените, които са излизали на брега. Днес зад кея има старинни къщи. Центърът е запазен в стар стил от 20-те години на миналия век. Заведенията предлагат бургери и шейкове, каквито са били пък през 40-те години. Дейна пойнт е морското бягство. Известният пътешественик през 1800 г. Ричард Хенри Дейна е дал името на курорта като едно от най-романтичните места в Калифорния. Днес е привлекателен яхтен пристан със скъпи вили.
Предлага риболов и круизи. Известен е с екскурзиите за наблюдаване на китове. Дори има такъв фестивал – на китовете. Сан Клементе пък е испанското село на морето. Курортът е запазен в старинната испанска архитектура на Средиземноморието. Разполага с девствени плажове, кафенета и интересен годишен конкурс за пясъчни замъци. Разбира се, и тук не са забравени магазините за дрехи, бижута. По-специални са тези за антични предмети. Сан Клементе е известно място също за сърфистите. Всяка година е посещавано от почти 1 млн. сърфисти.
POW WOW е индианска дума за среща. Днес символизира най-голямото изложение на Американската асоциация на туристическата индустрия (Travel Industry Association of America - TIA), което събира професионалистите в сектора от цял свят. На тазгодишното издание на POW WOW 2007, което се проведе в Анахайм, за четвърти пореден път участваха представители на български туристически фирми. Догодина домакин на POW WOW ще бъде столицата на хазарта - Лас Вегас.
Туроператорите очакват повече българи да се насочат към района на Ориндж каунти – независимо дали по бизнес, съчетан с екскурзии, забавления или почивки. Според тях най-разпространената причина да се ходи в САЩ са участията в конференции, конгреси, браншови изложения и бизнес. Туроператорите виждат потенциал да се увеличат посещенията на българи в "квартала на богатите" именно заради доброто съчетание на бизнес събития със забавления. Визите остават най-големият проблем за пътуванията на българите до САЩ.