Любимци 13

Любимци 13

Вече няколко поредни години Софийската филхармония открива своя сезон с оперно пеене – галаконцерта на участниците в майсторския клас на Райна Кабаиванска. Този път посвещението беше in memoriam на Лучано Павароти. Под диригентската палка на Найден Тодоров сопраното изпя същата Ave Maria от "Отело" на Верди, с която светът се прости в катедралата в Модена със своя любимец.
След десетдневни занимания всеки от 13-те таланти (от ЮАР, Италия, Япония, Испания и естествено най-много от България) намери в престижната публика на зала "България" своя коректив. А тук всичко е премерено: и доброжелателните аплодисменти, и бисовете. Тъмнокожата Прити Йенде с прекрасните си качества и глас (оценени и от присъстващите) получи една от стипендиите на фонда "Райна Кабаиванска". Испанецът Хосе Морено (със стипендия на името на Лучано Павароти от Италианския културен институт) беше избраникът на известната прима за биса – дуета Тоска-Каварадоси от операта "Тоска" на Пучини. "Трудно е след десетина дни работа да се вземе решение, може да съм допуснала и грешки" – застрахова се сопраното, но две от българките ще заминат за Италия на майсторския и клас в академия "Киджана". Те дори не знаеха за колко време и кога отиват, но радостта им отново да се докоснат до таланта и позитивността на примадоната беше очевидното им удовлетворение за старанието по време на майсторския клас.
Мария Радоева е в българския клас на Кабаиванска за втори път и неотдавна се завърна от лятната й академия в Сиена благодарение на спечелената миналогодишна стипендия. Не смята, че това я е превърнало в нейна любимка, тъй като "към всички нас маестрата има прекрасно отношение. Изключително позитивен човек е, оптимист, смята 22-годишната певица. Предразполага всеки да даде максималното от себе си. Без вокална техника не може, но работи и по изграждане на образите, самата е абсолютен пример в това – много от ролите нямат по-добър изпълнител." Мария е ученичка на доц. Людмила Хаджиева и баса Пламен Бейков. Както сама обобщава: "Случих на преподаватели."
Другата стипендиантка за Италия е Диана Василева – семестриално завършила НБУ при Мила Дюлгерова. Тя е от музикантска фамилия, за първи път е в майсторски клас на проф. Кабаиванска и е радостна, че е забелязана от нея: "Явих се с трудна партия, сега също се представих с "Царицата на нощта", явно това е моята сила." Не че за толкова малко време технически някой може да стане певец, но ползата тя вижда в насочването на мисълта. Много е полезно, особено ако знаеш как да пееш.
Наталия Господинова не е от спечелилите стипендия, но пък се е сбъднало желанието й да се докосне до опита на старото поколение, добрата школа, която за беда вече си отива. За съжаление реално, макар доста песимистично, звучи заключението от извървения път: "Класическото пеене се е превърнало в бизнес, мафия, връзки, пари, които трябва да имаш. Или да си безкрайно талантлив, за да се откроиш без протекциите на някого, който да те забележи, хареса и използва. Защото всъщност ние сме използвани и продавани." Гласове като Гена Димитрова се раждат на 100 години. Цената за устояване на младите хора с призвание оперно пеене в настоящия момент е: време, труд, пари. "Много малко са вече в България преподавателите, можещи да издигнат един млад певец до световните сцени. Едно време може би е имало добра школа, но днес вече не", коментира певицата. "Най-добрите ни певци са навън, правят кариера. Тук няма кой да те научи, а и всеки (независимо от възрастта и завоюваните позиции) си пази периметъра. Нивото на солистите е ниско. Защо хората не ходят на опера, а като пуснем Mezzo е съвсем друго." А както е известно в средите, някои дори си плащат, за да могат да пеят на сцена.
Любопитно беше да се види как знаменитата Райна Кабаиванска трепери в коридора заедно с възпитаниците си и ги гледа през дупката на вратата, докато пеят. Това очевидно остана фиксирано и от фотографката сценограф на оперния театър в Пиза, запечатала звездата в нейните роли и живота с архив от близо 30 години, сега специално пристигнала за случая. В галерия "България" до 18 октомври е подредена изложбата от снимки със заглавие "Райна Кабаиванска-Божествената", посветена на 50-годишната кариера на световното сопрано. Символна стана фотографията й от ролята на Бътерфлай, но и много с театрална изразност могат да се видят там. Певицата събра и още награди: за евроинтеграция – "Европа-предай нататък", "Жена на годината" в раздела "Благотворителност" на сп. "Грация", почетен плакет от Ротари клуб,  диплом и 24-каратова карта от  неправителствената международна организация "Академия за международно признати експерти в областта на науката и културата".
На 14 октомври в "Неделен концерт" БНТ ще излъчи галаконцерта, а седмица по-късно – на 20-и, в рубриката "Звезди" ще видим и филм за тазгодишния й майсторски клас.