Говори Токио
"Хвани новините, докосни бъдещето" - под това мото отвори врати за акредитираните десетки хиляди журналисти 40-ото юбилейно издание на автомобилното изложение в Токио. На автосалона могат да се видят 520 превозни средства, като сред тях има 71 световни и 97 японски премиери. Въпреки мащабите на автосалона в Токио интересът към него в Европа не е особено голям, тъй като показваните модели са със спецификации за страните от Азия и донякъде Северна Америка. На Стария континент част от изложените експонати изобщо няма да се продават или ще стигнат коренно променени като визия и характеристики.
Все пак заслужава да се отбележи, че японските компании са впрегнали всички сили, за да демонстрират технологичния си потенциал. Не случайно повечето от премиерните модели са концептуални, тоест демонстрират един доста оптимистичен поглед в бъдещето, но вероятно никога няма да видят бял свят. Най-продуктивни са инженерите и дизайнерите от "Тойота", който показват цели осем прототипа. Сред тях впечатлява самоходният стол i-REAL. Той се задвижва с ток, управлява се с ръкохватки и, паркиран, заема минимум място. RiN пък е екологичен електроавтомобил, облицован с атрактивни зелени прозорци, които защитават пасажерите от вредните ултравиолетови и инфрачервени лъчи. Сред екстрите в колата впечатляват обогатяващият с кислород и овлажняващ въздуха климатик и воланът, променящ вида си според настроението на водача. Сред другите интересни експонати са задвижван от водород пикап и, разбира се, хибридните модели.
"Сузуки" представя миниван, в който са качени два задвижвани от ток транспортера, подходящи за обиколки по търговските улици например.
На щанда на "Хонда" големият хит е екованчето "Пуйо", което е приятно и меко на пипане заради нанесения върху купето гел на силиконова основа. Неговото предимство е, че пази пешеходците при евентуален удар, а и понася без последствия леки сблъсъци, типични за шофирането в градски условия. Иначе автомобилът е изключително маневрен, тъй като завиващи са и четирите колела, и екологичен - ползва ток, добиван от горивни клетки.
Електромобил с въртяща се на 360 градуса кабина демонстрира "Нисан". Второто поколение на модела "Пиво" е отлично предложение за града, тъй като обръщането на посоката на движение става изключително лесно - просто се завърта купето. Този подход е полезен и при слизането на претъпкан паркинг например. Мъникът е дълъг 2.7 метра, а в него има място за двама пасажери и торби с покупки. Значително повече емоции предизвиква обаче готовият за серийно производство модел GT-R, който ще конкурира "Порше GT2" и "Шевролет Корвет" със своите 480 коня мощност и ускорение от 0 до 100 км/ч за 3.5 секунди. Като стана дума за спортни автомобили, задължително трябва да споменем и "Субару Импреза WRX STI". Автомобилът, който е изключително близък като качества до състезаващата се в световния рали шампионат машина, има мощност от впечатляващите 308 конски сили.
Още за автосалона в Токио на www.dnevnik bg/skorost