Меломан

Меломан

Keith Jarrett Trio: My Foolish Heart
ECM/Дюкян Меломан 2007
джаз
****
My Foolish Heart е запечатал изпълнението на Кийт Джарет, Гари Пийкок и Джак ДеДжонет  в Стравински аудиториум на джаз фестивала в Монтрьо през юли 2001 г. "Това е концертен запис, който нарочно задържах, докато не настъпи точния момент. Той представя триото в неговата най-жизнена, суингираща, мелодична и динамична форма.. ", заявява самият Киайт Джарет.  Тук триото прави един забележителна разходка из историята на джаза като изпълнява Four на Майлс Дейвис, Straight, No Chaser  на Телониъс Мънк, Oleo на Сони Ролинс, Five Brothers  на Джери Мълигън, няколко стандарта и една изненада -  Ain’t Misbehavin’ и Honeysuckle Rose на Фатс Уолър, и You Took Advantage Of Me на Роджърс и Харт от  мюзикъла им  "Present Arms" от 1928 г. Именно това е моментът, в който триото безапелационно превзема публиката. Независимо от атмосферните, техническите и всякакви други несгоди, магията се случва – триото свири екстатично, вдъхновено и с огромна радост. Джарет мърмори, свирейки, както обикновено, Гари Пийкок и Джак ДеДжонет са неотразими.
Пред нас е поредният концертен запис на триото на Кийт Джарет. Но той крие в себе си няколко изненади, които го превръщат в един от безспорните шедьоври на триото.
Shantel
Disko Partizani
Essay Recordings/Crammed Discs, 2007
балкански денсфлор
***(*)
Щефан Хантел е роден през 1968 година във Франкфурт на Майн, един, по неговите думи, скучен град. Връзката му с клубната култура започва обаче от престоят му в Париж където се занимава с графичен дизайн. Със завръщането си във Франкфурт става популярен за кратко време и бързо привлича вниманието с доста по мекия подход към музиката отразяващ в голяма степен френският Savoir Vivre. Не след дълго следват колаборации с Kruder & Dorfmeister, Tosca, за да стигнем и до самостоятелен албум в престижният лейбъл !K7. Всеки друг би бил доволен от такова развитие на нещата но не и героят на нашата кратка дописка - нещата със Shantel се променят рязко когато решава да потърси корените на своя произход и през 2000 година попада в Черновиц/Украина, едно градче намиращо се в регион популярен под името Буковина. Естествено музиката на източна Европа го придружава през целия път и когато Shantel се връща отново във Франкфурт в главата му вече се е оформила една съвсем конкретна идея наречена "Bucovina Club". Концепцията не само че функционира – тя го превръща в рамките на 2-3 години в мега-звездата на балканската музика. След първите две издания на клуба в които практически няма авторски работи Disko Partizani е първото издание в което Shantel се изявява и като автор на музика. Още името на албума ни подсказва и за една друга връзка – прочутата британска формация 3 Mustaphas 3 и техният мега-балканско-източноевропейски-клезмер ремикс наречен Disco Partizani. Приликата не е случайна а и самият Shantel е един от феновете на британците още от времето когато дори не е мислел че ще подвизава на концертния подиум. Сегашното издание е към момента най зрялата работа на Shantel, където, под формата на гост музиканти, присъства елита на съвременният звук от Балканите. Достатъчно е да споменем синът на Бобан Маркович – тромпетиста Марко Маркович, акордеониста от Bratsch Франсоа Кастело, получилата култов статус канадска певица Брена МакКримън, станала популярна с участието си във филма "Музиката на Истанбул" (Crossing the Bridge) и много други звезди на глобалният саунд. Това което си струва да отбележим е участието и на трима българи – на първо място това е кларинетиста Филип Симеонов – Феката, известен отвъд Калотина с участията си с Taraf de Haidouks, Владо Карпаров на саксофон и Сашо Владигеров – тромпет (същият – внукът, няма грешка). За всеки средностатистически западноевропейски клубен посетител това би бил перфектният албум за завършек на нощта, единственият въпрос който ние като родени на Балканите бихме си задали би бил "Е, защо така ни изпревариха?". По-добре обаче да не си го задаваме, няма смисъл. За балканското ухо албумът вероятно звучи като разказ на чужд турист за това което е видял, по време на пътуванията си, но, несъмнено, присъствието на толкова гости придава на тази музика един завиден блясък.
Balkan Beat Box
Nu Med
Crammed Discs, 2007
балкански денсфлор
***(*)
Ако се колебаете или пък притеснявате че не знаете какво значи "Nu Med" ето и отговора - New Mediterranean. Звучи лесно и става да го сложим някъде между post-punk, electroclash, ragga jungle и ethnic electronica. Ню-йоркското трио добавя солидни порции балкански бийт-брас към по-горе изброените стилове за да се получи една смес с популярност нарастваща в геометрическа прогресия. Групата е основана от екс- Firewater членовете Ори Каплан – саксофон и Тамир Мускат – барабани и програминг. Третият е Томер Юсеф – МС и вокал. Музиката на Balkan Beat Box в конкретния случай си е една безкомпромисна балканизация на денсфлора, която покрай всичко друго има и един доста ползотворен ефект – свряните доскоро в някое кьоше на музикалните магазини албуми с етикетчета "уърлд-мюзик" вече заемат централно място, както и челни позиции в даунлоуда на по-изтъкнатите музикални портали. За съжаление на родните музикални продуценти – за нас остава незавидната роля да служим като доставчик на музикална суровина. В този албум има и българска следа, даже две – парчето Joro Boro е кръстено на българския резидънт диджей в популярното заведение Mehanata Bulgarian Bar (прочул се сред нюйоркската бохема с лютите поп-фолк купони) и в това парче е включено и изпълнение на "Седнало е Джоре дос" в което се изявява певицата Десислава Стефанова – диригент на "Българският хор в Лондон".