Меломан

Меломан

Enrico Rava/Stefano Bollani:The Third Man
ECM/Дюкян Меломан, 2007
Джаз
***
Това е един много интимен запис - тромпет и пиано, случил се в забележителното студио на ЕСМ в Лугано през 2006 г., което е дало своя отпечатък върху начина на свирене на двамата големи италиански джазмени. "Свирим много отдавна заедно - повече от 10 години - и сме правили много концерти, включително и като дуо. Записвали сме и като дуо за Label Bleu и Philology. Но никога не сме постигали такова звучене - нито на концерт, нито на запис. Този запис наистина има собствен облик", споделя пианиста Стефано Болани. Вдъхновен от италианската песенна традиция, нюорлиънския джаз и преди всичко съвременната композиция, записът наистина има свое очарование. Репертоарът е подбран и под строгото око на продуцента Манфред Айхер и включва пиеси предимно на Енрико Рава, две на Стефано Болани, една запомняща се интерпретация на Retroto em branco y preto на Жобим, както и нов прочит на песента Estate на италианския певец Бруно Мартино. Дискът започва с тази пиеса, която музикантите - големи почитатели на киното - посвещават на Орсън Уелс и традицията film noir. Всъщност това е втори техен албум с кинопосвещение - предходният Tati бе поклон пред творчеството на Жак Тати. Двамата талантливи артисти се разбират само с поглед, свиренето им е разходка навътре в душата им, а спонтанните импровизации не губят нито за миг стройната си мелодична линия. Един вълнуващ разговор между двама големи джазмени.
Various Artists
Le bal des tziganes (2 CD)
Wagram Music/Дюкян Меломан, 2007
балканска/циганска
***
Макар и да звучи познато, това не е запис от прочутия фестивал Bal Tzigane, провеждан всяка година във френското градче Вилньов дАск, това тук си е чисто и просто една компилация. Общото тук обаче са участниците - Есма Реджепова, Габи Лунка, Мария Танасе или Ромика Пучеану (архивни записи от румънския аналог на "Балкантон" - лейбъла Electrecord), или с други думи - всички участници са част от ромската музикална традиция. В компилацията, разбира се, са включени не само големите дами на ромската музика и измежду по-известните интерпретатори и автори може да намерим имена като тези на Горан Брегович, Shantel, Taraf de Haidouks, Fanfare Ciocarla, Frank London's Brass All stars заедно с Бобан Маркович, Лиляна Бътлър и Mostar Sevdah reunion и никак не на последно място - легендарния Бурхан Оджал с неговите Trakya All stars. Българската следа в тази музика също има завидно присъствие и тук ще открием имената на Джони Илиев (у нас изявяващ се предимно в попфолк жанра), живеещия във Виена акордеонист Мартин Любенов и, разбира се, великия Иво Папазов, представен в селекцията с едно парче, наречено Mladeshki dance и взето от прочутият албум Balkanology продуциран от Джо Бойд. Съставител както на първото, така и на второто издание на тази компилация е живеещият между Женева и Будапеща френски радиоводещ, фестивален организатор и антрополог Тиери Сарторети. В компилацията има и истински открития, като например Стана Селимович или Taraf de Naipu, има и някои странности, като, да речем, ресторантски звучащия кавър на прочутото Dui, Dui на Шабан Байрамович (отсъстващ в селекцията), интерпретирано от гръцкия певец Василис Пайтерис. Компилацията е добра както като интродукция към музиката на ромите, така и като популяризиране на добре забравени или доскоро напълно неизвестни на широката публика изпълнители.
Various Artists
Reprise! - When Jazz Meets Pop #3
Nova Records, 2007
джаз
***
Понякога настъпват моменти в живота, сполучливо илюстрирани от британците Jethro Tull в заглавието на един от албумите им - Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die! (1976). Вече трудно може да си представим как куфеем на предни позиции сред тълпата на концерт на любимата хардрок група и едновременно с това никак не ни се иска да се откажем от музиката, която някога толкова обичахме. Дилемата никак не е проста, но продуцентите от Nova Records вече за трети път ни убеждават, че решение има. Ако чуем интерпретацията на вечния химн на AC/DC - Highway To Hell, дело на Карен Лано, е много вероятно и ние да им повярваме. Компилацията When Jazz Meets Pop #3 ни доказва че джаз и рок не са разделени от фронтова линия и че срещата на двата стила може да ни поднесе учудващо приятни изненади. Една от тях е интерпретацията на California Dreaming от китарния магьосник Уес Монтгомъри или сподавено-емоционалната версия на Fifty Ways to Leave your Lover от Пол Саймън, интерпретирана от Буге Веселтофт и Сидсел Ендресен. Има, разбира се, и доста странни неща като кабаретно звучащата версия на Money for Nothing от Биг Деди или Боливуд аранжимента на големия хит на The Who - I Can See For Miles от Lord Sitar. Третото издание ни подсказва също, че и големите в джаза, такива като Чет Бейкър, Гил Евънс, Уес Монтгомъри и дори Брад Мелдау, на моменти са били изкушени от играта, наречена правене на кавъри. Казано накратко, третата поред колекция на Nova Records е добра илюстрация на протичащото напоследък "голямо стилово объркване"!