Тасманийски дъжд, мини-миниснакс и онлайн кислород
Социалното положение в днешното интернет ежедневие се определя от това какви връзки поддържа човек - виртуални или не, и от това кой иска да му е приятелче он- и офлайн било то във flickr, facebook или secondlife, отбелязва в анализ на консуматорските трендове, очаквани през 2008 г., Trend Watching - компания, базирана в Амстердам, която следи отблизо най-новите пазарни тенденции.
Компанията въвежда термина статус-сфери - множество лайфстайлове, дейности и занимания, които консуматорите може свободно да комбинират в зависимост на това на кого точно искат да се харесат. Понятието описва начините, по които може да се постигне желаното място в социалната стълба. Пътят към върха далеч не се изчерпва с традиционното натрупване на маркови стоки. Защото търсенето в зрелите консуматорски общества се доминира от пренасищане, виртуални реалности, индивидуализъм, стремеж към натрупване на уникални лични преживявания, чувство на вина за негативните ефекти от шопинг навиците ни върху природата.
Част от традиционната статус-сфера е придаването на ексклузивност на все нови и нови продукти и услуги, отбелязва Trend Watching.
Броят на хората с поне един милион щатски долара в банковата сметката се увеличи с 8.9 процента до 9.5 млн. през 2007 г. (данните са на консултантските компании "Мерил Линч" и "Капджеминай"), така че през тази година няма да има сектор или индустрия, която да избегне нуждата от пускане на ексклузивна версия на някой свой продукт.
След толкова много суперлуксозни марки вино, чай и кафе май само бутилираната водата си остана без подобно превъплъщение. Но не за дълго. Направете място на пазара за "Палас" - новата минерална вода на "Евиан", произведена в ограничени количества, с цена от 15-20 долара. Bling H20 пък се предлага в бутилки, инкрустирани с кристали "Сваровски", и достига до 480 долара. Както подсказва марката, "Тасманийски дъжд" е дъждовна вода, събирана по девствените северозападни брегове на остров Тасмания само на няколко минути път от точката, където Световната метеорологична организация е локализирала местността с най-чистия въздух на земята.
Списъкът с примери е почти безкраен. Но можем все пак да споменем още бирата "Карлсберг 900", създадена от компанията в сътрудничество с 15 шведски бармани, Hauzen - новата марка скъпи уреди за дома на "Самсунг", детските колички на "Порше" и тапицирания в кожа лаптоп на "Леново".
Друг тренд, който не е съвсем нов, но ще набере още инерция, е "снакс културата": когато продуктите и услугите стават все по-преходни и нетрайни и се опростяват максимално, за да може да се изконсумират по-лесно или на по-малки и съответно по-евтини парченца. Така деконструирани, те предоставят възможност да се натрупат по-голям брой преживявания, по-често и за доста по-кратко време.
Примерите са направо буквални: продажбите само в САЩ на снаксове в миниопаковки от 100 калории скочиха с 30 процента през 2007 до 200 млн. долара, а производителят печели повече от обикновеното. В Чикаго пък ресторантът "Минис" продава минихамбургери и сандвичи на цената на изискана кухня. Козметика за един долар? Предлага се в миниопаковки, подбрани от самия клиент, от американската компания e.l.f.
Сред примерите в тази категория са и растящата популярност на миниколите (вече има 30 000 онлайн резервации за новия "Смарт") и феноменалният успех на марките за бърза мода H&M и "Зара".
Най-интересната илюстрация по темата, избрана от Trend Watching, са напитките на сингапурската компания Out of the Box. Газираната напитка на компанията се казва "Каквото и да е" (с вкус на кола, ябълка, лимон и безалкохолна бира), а негазираната е "Все едно" (лимонов чай, праскова, жасмин, грозде). Главното е, че консуматорът не знае кой точно вкус получава, докато на отпие, защото на етикета пише само "Каквото и да е" или "Все едно." Няма нужда да уточняваме, че всички тийнейджъри в Сингапур са луди по новите напитки.
Най-добрият пример за следващия тренд - виждам-чувам-купувам, е iTunes WiFi Music Store, който според Trend Watching ще има интересно развитие през тази година. Концепцията е следната: пиете си кафе в някой "Старбъкс" и чувате някое парче, което ви харесва. Натискате специалния "Старбъкс" бутон на вашия iPhone или iPod Touch и можете да видите името на изпълнителя и заглавието на песента, както и на последните 10 пускани парчета. След това просто си плащате и сваляте песента с помощта на безжичната интернет връзка в кафенето.
А представете си, че от месеци си тананикате някое случайно дочуто парче и така и още не знаете кой го изпълнява. Значи сайтът midomi.com е точно за вас. Ако имате микрофон на PC-то, само запявате няколко тона и търсачката ще прерови архива си от шест милиона лицензирани песни. След това можете да си платите и да свалите парчето или да се свържете с други негови почитатели.
Онлайн кислород, или нуждата да сме непрестанно логирани в интернет, беше идентифициран като явление от Trend Watching преди няколко години, но през 2008 се очакват няколко нови развития в същата насока. Авиокомпаниите "Луфтханза", "Американ еърлайнс", "Върджин Америка" и "Коунтас" имат планове да предложат широколентов достъп до интернет на пътниците си около средата на 2008. В Европа "Талис" тази година ще стане първият железопътен оператор, който ще предложи интернет достъп в международните си влакове.
През последните няколко години вече вездесъщият екотренд еволюира от екогрозотия - скъпи и неугледни алтернативи на традиционни консуматорски продукти, до екошик - продукти от компании с екоетика, които не изглеждат по-зле от неекологичните си конкуренти. През 2008 очаквайте екоиконите - екологични продукти със смел дизайн, които лесно се идентифицират от консуматори, загрижени за природата. Ще попитате а как изглежда една такава екоикона. Вижте например новите "Хонда FCX Clarity" и "Мицубиши i".