Какво разказват импресионистите
"Музеите винаги са ме докарвали до отчаяние. Винаги съм дълбоко потиснат, когато отида и видя колко окаяно изглеждат картините. Наоколо се разхождат пазачи и посетители. В портретите просто няма живот...", това казва пред свой приятел френският художник импресионист Едуар Мане. И този път той е в ролята не на художник и автор на прочутите картини "Закуска на тревата", "Убийството на император Максимилиан" или "Олимпия", а на разказвач.
В книгата на Жулиет Уилсън-Баро "Мане" големият художник сам взима думата. При това не става въпрос за романизирана биография, а за събирането на документални материали - писма до родители и приятели, разкази на негови ученици и спомени, които го разкриват почти толкова добре, колкото и картините, които рисува. Голяма част от тези текстове излизат за пръв път. "Вървим в грешната посока. Кой беше казал, че изкуството е пресъздаване на формата? Истината е, че изкуството трябва да бъде пресъздаване на живота", пише Мане.
В книгата са събрани писмата му до Стефан Маларме, Емил Зола, Едгар Дега, Клод Моне, Пиер-Огюст Реноар, Пол Сезан, до майка му и съпругата му, до модели и галеристи. Оттук става ясно, че макар критиците на Мане да го набеждават за непоследователен, той смята разнообразието в изкуството си за най-голямо свое предимство, защото то отразява спонтанната му реакция към света около него.
В документите има всичко: послания като "Да живее Революцията!", молби за заеми, поръчки приятелите му да купят такава и такава хартия, планове за нови картини, оплаквания от критиката и безпаричието, мили думи за съпругата и майката, наблюдения на парижки пейзажи. Кореспонденцията и записаните разговори живо представят надеждите и страховете, успехите и разочарованията на Мане. Разбира се, няма как да се мине без картините. Текстът е илюстриран с цветни репродукции, сред които много от най-прочутите платна на художника от първите парижки "Салони", предизвикали обществен протест, до последния му шедьовър "Бар във "Фоли Бержер" от "Салона" през 1882 г. Включени са и много творби, недотам известни, от институции, които не ги предоставят за излагане, и частни колекции, както и някои от платната, участвали в ежегодните парижки "Салони".
"Мане" е част от поредицата "Импресионистите разказват" на издателство "Бард" - книгата излиза с твърди корици, албумен формат. И е въпрос на време и Гоген да вземе думата. Томчето "Гоген" на Билинда Томсън е следващото попълнение в колекцията.