Тандемът Тим Бъртън - Джони Деп

Тандемът Тим Бъртън - Джони Деп

премиера
"Суини Тод: Бръснарят демон от "Флийт стрийт"
(Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street)
Режисьор: Тим Бъртън
В ролите: Джони Деп, Хелена Бонам Картър, Алан Рикман, Тимоти Спейл и др.
Производство: САЩ, Великобритания, 2007 г.
Жанр: трилър
Времетраене: 116 мин.
Разпространява: "Александра филмс"
Несправедливо изпратеният на дългогодишна каторга от съдията Търпин (Рикман) главен герой се завръща след дълги години в Лондон, приема името Суини Тод (Деп), отваря бръснарница на "Флийт стрийт" (улицата, на която в началото на ХХ век са били разположени редакциите на най-популярните лондонски вестници) и започва да мъсти... Тъкмо под неговия салон държи своето магазинче за банички с месо г-жа Лъвет (Картър). Скоро славата на нейните дяволски апетитни тестени изделия се разнася из целия град. Оказва се, че тайната на специфичния им вкус е в "пълнежа"...
"Плънката" на филма "Суини Тод: Бръснарят демон от "Флийт стрийт" пък е едноименният мюзикъл на Стивън Сондхайм, поставен за първи път на Бродуей през 1979, подлудил публиката, провокирал критиката, спечелил няколко награди "Тони" (театралния "Оскар")... Самият Сондхайм (автор и на музиката, и на текста) дълги години е против каквато и да било екранизация на неговата творба, но след срещата му с Тим Бъртън кандисва тя да бъде превърната в целулоид. За превъплътител на образа на Суини Тод първоначално е спряган Ръсел Кроу, Анет Бенинг и Тони Колет отчаяно се домогват до ролята на г-жа Лъвет, актьор от ранга на Кристофър Лий се натиска да играе един от призраците...
--------------
Тим Бъртън е роден на 25.VІІІ.1958 в Бърбанк, сателитно градче на Лос Анджелис, край което се простира прочутото киностудио "Уолт Дисни". Затова и не е изненада, че завършва със стипендия на "Дисни"-училището "Калифорнийски изкуства" и в края на 70-те постъпва на работа като аниматор във фабриката за сънища, основана от бащата на Мики Маус. Тъкмо там Бъртън дебютира като режисьор с късометражния анимационен филм "Винсънт" (1982), който на фестивала в Отава му донася наградата на публиката. В павилионите на "Уолт Дисни" Бъртън прави и първата си крачка в игралното кино със стилния 30-минутен чернобял "Франкенуини" (1984), вдъхновен от мита за изкуствения човек Франкенщайн.
На следващата година се появява "Голямото приключение на Пий-уий", който "оживява" популярния анимационен герой Пий-уий Хърмън. Визуалната стихия, бликаща от тази творба, прелива и в следващото заглавие на Бъртън - великолепната комедия "Бийтълджус" (1988), в която греят Джина Дейвис, Уинона Райдър, Майкъл Кийтън и Алек Болдуин.
Сетне идват суперпродукциите "Батман" (1989) и "Завръщането на Батман" (1992), а с тях световната слава, големите пари (общите приходи са съответно 411 и 266 млн. долара), творческите контакти с ярки звезди като Ким Бейсингър и Мишел Пфайфър, Джак Никълсън и Майкъл Кийтън, Джак Паланс и Дани де Вито...
Тъкмо между тези два филма за "прилепа на доброто" Бъртън заснема "Едуард Режещите ръце", който изстрелва Джони Деп в звездна орбита, превръща се в коледния касов хит на 1990 и донася номинация за "Оскар" на неговите гримьори. Така се ражда режисьорско-актьорски тандем, обогатил световното кино с още пет заглавия: дръзкия експеримент "Ед Ууд" (1994), с който Мистър Шоубизнес покорява дори естетите ("Оскар" за Мартин Ландау в ролята на Бела Лугоши и отново награда за грим); приказния трилър "Пещерата на съня" (1999), донесъл "Оскар" за художниците си и само номинации за оператора и дизайнера на костюмите; очарователната комедия "Чарли и шоколадовата фабрика" (2005) - отново предложен от "академиците" за най-добри костюми; музикалната романтична комедия "Трупът на невестата" (2005), където Джони участва само с гласа си, но затова пък Бъртън бива номиниран за пръв път за "Оскар" в категорията "пълнометражен анимационен филм"... За да се появи накрая премиерният "Суини Тод: Бръснарят демон от "Флийт стрийт"!
Предпочитанията на режисьора към фантастичното биват засвидетелствани на границата между двете хилядолетия с хитовете "Марсиански атаки", "Планетата на маймуните" и "Голямата риба". Към тях с основание може да се прибави и поредната екранизация на великолепната книга на Луис Карол "Алиса в Страната на чудесата", чийто снимачен период вече започна.
Своеобразен поклон пред първата и голяма любов на Бъртън - анимацията - пък са филмите "Кошмари преди Коледа" (1993), на който той е "само" продуцент, "Светът на боядисаното момче" (2000) и римейкът на "Франкенуини", чакащ търпеливо своята премиера догодина. Никой няма да се изненада, когато научи, че тези творби критиката охарактеризира като "революция в мултипликацията" и "анимация на бъдещето".
В суматохата сякаш забравихме Джони Деп. Той също няма "Оскар" засега, като на два пъти се задоволи само с номинациите - за изпълненията си в "Карибски пирати" и "Пътят към Невърленд". Но пък сътрудничеството му с Тим Бъртън продължава. А от такъв творчески тандем винаги трябва да се очакват изненади...